Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Communicatieve vorming 14519/10002/2122/2/76
Studiegids

Communicatieve vorming 1

4519/10002/2122/2/76
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs als Communicatieve vorming 1
  • bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs als Communicatieve vorming 1 (AL)
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs als Communicatieve vorming 1 (AL)
Dit is een samengesteld opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 80,00 uren
Dit samengesteld opleidingsonderdeel bestaat uit volgende delen:
  • Agogiek 1 (1 studiepunt)
  • Taal 1 (2 studiepunten)
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: vroegste grensdata van de gevolgde delen van dit opleidingsonderdeel.
Het resultaat wordt berekend op basis van de quoteringen op delen van dit opleidingsonderdeel, dit afgerond tot op een geheel getal.
Deel van opleidingsonderdeelQuotering?Tweede examenkans mogelijk?
Agogiek 1op 20 (tot op een geheel getal)Ja
Taal 1op 20 (tot op een geheel getal)Ja
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Bollaert Tamara, De Smet Evelyne, Janssens Lotte, Mornie Joke, Steyaert Eva, Strobbe Ilse, Van Daele Pauline, Van de Moortele Kaat, Van Parijs Evy, Verdurmen Christel, Verlinde Wendy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Doelstellingen

 

Omschrijving Inhoud

Communicatieve vorming 1

 


Delen van het opleidingsonderdeel:
Agogiek 1
  • Het communicatiemodel
  • De axioma's van Watzlawick 
  • De buitenkant: non-verbaal gedrag
    • Functies en aspecten van non-verbaal gedrag
    • Het belang van non-verbaal gedrag
    • Het ijsbergmodel toegepast op non-verbaal gedrag
  • De binnenkant
    • Zelfbeeld (Johari-venster, kernkwadrantenmodel, talentenmodel)
    • Observeren
    • De invloed van sociale perceptie voor het functioneren als leerkracht
Taal 1

In CV1-taal komen de volgende inhouden aan bod:
- een correcte, aantrekkelijke, duidelijke en gepaste e-mail schrijven;

- spelling en taalzuiverheid;
- op een correcte manier bronnen vermelden volgens de APA-normen; 
- vormen van plagiaat herkennen;
- wetgeving omtrent bronvermelding en plagiaat;
- het referentiekader ‘Dertien doelen in een dozijn’:
- de volgende taaldoelstellingen worden toegelicht en toegepast:
       o gesprekken voeren met leerlingen, 
       o mondeling opdrachten geven,
       o een uiteenzetting geven met schriftelijke ondersteuning, 
       o vertellen, 
       o voorlezen. 

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid. De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een pandemie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.