Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 1
Opleidingseenheid:
- Psychodiagnostisch handelen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2023 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2024 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: El Kaddouri Rachida, Quintelier Bo, Soogen Goele, Thys Thomas
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
TOP/0100 | De psychologisch consulent analyseert, in nauw overleg met de zorgvrager, een psychosociale vraagstelling vanuit een wetenschappelijk onderbouwd bio-psycho-sociaal referentiekader en verzamelt hiertoe zelfstandig relevante informatie. Hij bespreekt de vraagstelling met de zorgvrager, stuurt bij waar nodig en vertaalt de initiële vraagstelling naar toetsbare hypothesen. | Leerresultaat | BS |
TOP/0101 | De student beschrijft relevante psychologische theorieën en kaders vanuit een biopsychosociaal referentiekader | Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0200 | De psychologisch consulent kiest in functie van de vraagstelling en vanuit zijn psychodiagnostische expertise de meest geschikte evidence-based methode(n) om de vooropgestelde hypothesen te toetsen en past die op correcte wijze toe, rekening houdend met de mogelijkheden en context van de zorgvrager. | Leerresultaat | BS |
TOP/0203 | De student beschrijft diverse psychodiagnostische methoden en visies.
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0500 | De psychologisch consulent ontwikkelt en implementeert samen met de zorgvrager, een handelings- of preventieplan, met duidelijke en gedeelde doelstellingen, gebaseerd op een grondige kennis van leerprocessen, mogelijke begeleidingstrajecten en methodieken voor gedrags- en inzichtsverandering. Hij volgt samen met de zorgvrager de voortgang van dit plan op en stuurt bij waar nodig. | Leerresultaat | BS |
TOP/0503 | De student beschrijft relevante leerprocessen
| Leerdoel Elementair | BS |
Omschrijving Inhoud
Ontwikkelingspsychologie van kind tot volwassene
- Fundamentele ontwikkelingstheorieën
- Pre- en postnatale ontwikkeling
- Ontwikkeling tijdens de peuter- en kleuterjaren
- Ontwikkeling tijdens de schoolperiode en adolescentie
- Ontwikkeling tijdens de volwassenheid en in ouderdom
Cognitieve ontwikkeling, Leerpsychologie, Persoonlijkheidsvorming
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details betreffende de onderwijsorganisatie.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste of tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | Multiple choice examen |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | Multiple choice examen |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.