Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Psychologie in Praktijk 225989/13148/2324/1/23
Studiegids

Psychologie in Praktijk 2

25989/13148/2324/1/23
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 1
    Opleidingseenheid:
    • Praktijkleren
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2023 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2024 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: El Kaddouri Rachida
Andere docenten: De Lepeleire Liesbet, Faelens Lien, Focquaert Farah, Jansoone Ilse, Janssens Clio, Meganck Lore, Van Gampelaere Cynthia, Vranken Shana
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
TOP/0100De psychologisch consulent analyseert, in nauw overleg met de zorgvrager, een psychosociale vraagstelling vanuit een wetenschappelijk onderbouwd bio-psycho-sociaal referentiekader en verzamelt hiertoe zelfstandig relevante informatie. Hij bespreekt de vraagstelling met de zorgvrager, stuurt bij waar nodig en vertaalt de initiële vraagstelling naar toetsbare hypothesen. LeerresultaatBS
TOP/0106De student selecteert en verwerkt zelfstandig relevante theoretische informatie vanuit een biopsychosociaal referentiekader in relatie tot een psychosociale vraagstelling. Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
TOP/0107De student vertaalt een psychosociale vraagstelling naar toetsbare hypothesen. Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
TOP/0200De psychologisch consulent kiest in functie van de vraagstelling en vanuit zijn psychodiagnostische expertise de meest geschikte evidence-based methode(n) om de vooropgestelde hypothesen te toetsen en past die op correcte wijze toe, rekening houdend met de mogelijkheden en context van de zorgvrager.LeerresultaatBS
TOP/0203De student beschrijft diverse psychodiagnostische methoden en visies. Leerdoel ElementairBS
TOP/0204bDe student heeft inzicht in de verschillende stappen van het psychodiagnostisch proces. Leerdoel ElementairBS
TOP/0205De student voert een vooraf geselecteerde eenvoudige psychodiagnostische test correct uit Leerdoel ElementairBS
TOP/0300De psychologisch consulent ordent en interpreteert de verkregen diagnostische gegevens en komt tot een onderbouwde en coherente synthese.LeerresultaatBS
TOP/0301bDe student interpreteert de scores van een eenvoudige psychodiagnostische test correct, aan de hand van gegeven instructies Leerdoel ElementairBS
TOP/0400De psychologisch consulent formuleert (mondeling/schriftelijk) een psychologisch rapport en advies, vanuit een grondige kennis van het bestaande aanbod, afgestemd op de zorgvrager of op een andere professionele hulpverlener.LeerresultaatBS
TOP/0403De student situeert het profiel van de psychologisch consulent binnen het bestaande aanbod aan (online) hulp- of dienstverlening. Leerdoel ElementairBS
TOP/0404De student vertaalt de resultaten van het psychodiagnostisch proces naar een beknopt schriftelijk verslag Leerdoel ElementairBS
TOP/0405De student communiceert zowel schriftelijk als mondeling over zijn advies op een gepaste en respectvolle manier, rekening houdend met de doelgroep Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
TOP/0500De psychologisch consulent ontwikkelt en implementeert samen met de zorgvrager, een handelings- of preventieplan, met duidelijke en gedeelde doelstellingen, gebaseerd op een grondige kennis van leerprocessen, mogelijke begeleidingstrajecten en methodieken voor gedrags- en inzichtsverandering. Hij volgt samen met de zorgvrager de voortgang van dit plan op en stuurt bij waar nodig.LeerresultaatBS
TOP/0501De student benoemt de relevante elementen binnen een handelings- of preventieplan . Leerdoel ElementairBS
TOP/1000De psychologisch consulent draagt opbouwend en initiatief nemend bij tot een duurzame samenwerking in een multidisciplinair team en zorgnetwerk.LeerresultaatBS
TOP/1003De student levert een actieve bijdrage in het samenwerken met collega’s. Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
TOP/1200De psychologisch consulent maakt doordacht en kritisch gebruik van ICT, (online hulp) tools en sociale media en helpt deze implementeren in praktijksituaties.Leerdoel ElementairBS
TOP/1202De student identificeert relevante online toepassingen voor gegeven praktijksituaties. Leerdoel ElementairBS

Omschrijving Inhoud

Praktijkcasussen uit verschillende contexten van de psychologisch consulent, met focus op het doorlopen van de diagnostische cyclus

Student past eerder geziene theorie en vaardigheden uit andere vakken toe op één of meerdere praktijkcasussen

Student doorloopt stapsgewijs de diagnostische cyclus: intake, hypothesevorming, diagnose aanpak, interpretatie diagnostische resultaten, conclusie en plan van aanpak

Student denkt na over mogelijkheden tot samenwerken in multidisciplinair team en doorverwijzing

Student denkt na over digitale mogelijkheden in het hele proces en waarom deze wel/niet in te zetten en hoe in te zetten 

Studenten stellen hun casusuitwerking voor aan anderen en ontvangen/geven peerfeedback

Speciale aandacht in de casussen voor deontologie, multidisciplinaire samenwerking, doorverwijzing, de rol van de psychologisch consulent in de casus, biologische basis van gedrag, neuropsychologie, diagnostische procedures via beeldvorming en/of neuropsychologische testing en observatie, kaders uit gezondheidspsychologie, kaders uit sociale psychologie

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
Digitaal leerpad via CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Praktijk18,00 uren
  • Opmerking: Samenwerkend leren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd36,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd1,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie20,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details betreffende de onderwijsorganisatie.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode buiten examenroosterMondeling100,00Presentatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00Presenatie

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Actieve deelname is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van het groepsproces en zijn individueel proces.