Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2023 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2024 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: El Kaddouri Rachida
Andere docenten: De Lepeleire Liesbet, Faelens Lien, Focquaert Farah, Jansoone Ilse, Janssens Clio, Meganck Lore, Van Gampelaere Cynthia, Vranken Shana
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
TOP/0100 | De psychologisch consulent analyseert, in nauw overleg met de zorgvrager, een psychosociale vraagstelling vanuit een wetenschappelijk onderbouwd bio-psycho-sociaal referentiekader en verzamelt hiertoe zelfstandig relevante informatie. Hij bespreekt de vraagstelling met de zorgvrager, stuurt bij waar nodig en vertaalt de initiële vraagstelling naar toetsbare hypothesen. | Leerresultaat | BS |
TOP/0106 | De student selecteert en verwerkt zelfstandig relevante theoretische informatie vanuit een biopsychosociaal referentiekader in relatie tot een psychosociale vraagstelling.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/0107 | De student vertaalt een psychosociale vraagstelling naar toetsbare hypothesen.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/0200 | De psychologisch consulent kiest in functie van de vraagstelling en vanuit zijn psychodiagnostische expertise de meest geschikte evidence-based methode(n) om de vooropgestelde hypothesen te toetsen en past die op correcte wijze toe, rekening houdend met de mogelijkheden en context van de zorgvrager. | Leerresultaat | BS |
TOP/0203 | De student beschrijft diverse psychodiagnostische methoden en visies.
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0204b | De student heeft inzicht in de verschillende stappen van het psychodiagnostisch proces.
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0205 | De student voert een vooraf geselecteerde eenvoudige psychodiagnostische test correct uit
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0300 | De psychologisch consulent ordent en interpreteert de verkregen diagnostische gegevens en komt tot een onderbouwde en coherente synthese. | Leerresultaat | BS |
TOP/0301b | De student interpreteert de scores van een eenvoudige psychodiagnostische test correct, aan de hand van gegeven instructies
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0400 | De psychologisch consulent formuleert (mondeling/schriftelijk) een psychologisch rapport en advies, vanuit een grondige kennis van het bestaande aanbod, afgestemd op de zorgvrager of op een andere professionele hulpverlener. | Leerresultaat | BS |
TOP/0403 | De student situeert het profiel van de psychologisch consulent binnen het bestaande aanbod aan (online) hulp- of dienstverlening.
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0404 | De student vertaalt de resultaten van het psychodiagnostisch proces naar een beknopt schriftelijk verslag
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0405 | De student communiceert zowel schriftelijk als mondeling over zijn advies op een gepaste en respectvolle manier, rekening houdend met de doelgroep
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/0500 | De psychologisch consulent ontwikkelt en implementeert samen met de zorgvrager, een handelings- of preventieplan, met duidelijke en gedeelde doelstellingen, gebaseerd op een grondige kennis van leerprocessen, mogelijke begeleidingstrajecten en methodieken voor gedrags- en inzichtsverandering. Hij volgt samen met de zorgvrager de voortgang van dit plan op en stuurt bij waar nodig. | Leerresultaat | BS |
TOP/0501 | De student benoemt de relevante elementen binnen een handelings- of preventieplan .
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/1000 | De psychologisch consulent draagt opbouwend en initiatief nemend bij tot een duurzame samenwerking in een multidisciplinair team en zorgnetwerk. | Leerresultaat | BS |
TOP/1003 | De student levert een actieve bijdrage in het samenwerken met collega’s.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/1200 | De psychologisch consulent maakt doordacht en kritisch gebruik van ICT, (online hulp) tools en sociale media en helpt deze implementeren in praktijksituaties. | Leerdoel Elementair | BS |
TOP/1202 | De student identificeert relevante online toepassingen voor gegeven praktijksituaties.
| Leerdoel Elementair | BS |
Omschrijving Inhoud
Praktijkcasussen uit verschillende contexten van de psychologisch consulent, met focus op het doorlopen van de diagnostische cyclus
Student past eerder geziene theorie en vaardigheden uit andere vakken toe op één of meerdere praktijkcasussen
Student doorloopt stapsgewijs de diagnostische cyclus: intake, hypothesevorming, diagnose aanpak, interpretatie diagnostische resultaten, conclusie en plan van aanpak
Student denkt na over mogelijkheden tot samenwerken in multidisciplinair team en doorverwijzing
Student denkt na over digitale mogelijkheden in het hele proces en waarom deze wel/niet in te zetten en hoe in te zetten
Studenten stellen hun casusuitwerking voor aan anderen en ontvangen/geven peerfeedback
Speciale aandacht in de casussen voor deontologie, multidisciplinaire samenwerking, doorverwijzing, de rol van de psychologisch consulent in de casus, biologische basis van gedrag, neuropsychologie, diagnostische procedures via beeldvorming en/of neuropsychologische testing en observatie, kaders uit gezondheidspsychologie, kaders uit sociale psychologie
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details betreffende de onderwijsorganisatie.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Mondeling | 100,00 | Presentatie |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 100,00 | Presenatie |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Actieve deelname is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van het groepsproces en zijn individueel proces.