Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2023 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2024 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: Meganck Lore
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3 of Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
TOP/0200 | De psychologisch consulent kiest in functie van de vraagstelling en vanuit zijn psychodiagnostische expertise de meest geschikte evidence-based methode(n) om de vooropgestelde hypothesen te toetsen en past die op correcte wijze toe, rekening houdend met de mogelijkheden en context van de zorgvrager. | Leerresultaat | BS |
TOP/0206 | De student kiest voor een specifieke vraagstelling gepaste, evidence-based psychodiagnostische methoden.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/0207 | De student voert voor een gegeven psychodiagnostische vraagstelling een eigen psychodiagnostische methode uit.
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0400 | De psychologisch consulent formuleert (mondeling/schriftelijk) een psychologisch rapport en advies, vanuit een grondige kennis van het bestaande aanbod, afgestemd op de zorgvrager of op een andere professionele hulpverlener. | Leerresultaat | BS |
TOP/0406 | De student formuleert een onderbouwd voorstel voor behandeling, begeleiding en/of doorverwijzing
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/0500 | De psychologisch consulent ontwikkelt en implementeert samen met de zorgvrager, een handelings- of preventieplan, met duidelijke en gedeelde doelstellingen, gebaseerd op een grondige kennis van leerprocessen, mogelijke begeleidingstrajecten en methodieken voor gedrags- en inzichtsverandering. Hij volgt samen met de zorgvrager de voortgang van dit plan op en stuurt bij waar nodig. | Leerresultaat | BS |
TOP/0504 | De student identificeert in een gegeven praktijksituatie welke relevante leerprocessen er spelen
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/0505 | De student formuleert in een gegeven praktijksituatie een uitgewerkt handelings- of preventieplan op basis van relevante psychologische kaders.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/1200 | De psychologisch consulent maakt doordacht en kritisch gebruik van ICT, (online hulp) tools en sociale media en helpt deze implementeren in praktijksituaties. | Leerresultaat | BS |
TOP/1205 | De student beoordeelt online hulpmogelijkheden op hun praktische, deontologische en maatschappelijke meerwaarde.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/1300 | De psychologisch consulent vergroot actief de toegankelijkheid van de hulp- of dienstverlening door zijn handelen en communicatie systematisch af te stemmen op de taal, cultuur, mogelijkheden en context van de zorgvrager, en door actief in te zetten op het wegwerken van drempels. | Leerresultaat | BS |
TOP/1305 | De student handelt sensitief in dialoog met en vanuit de noden van de zorgvrager.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details betreffende de onderwijsorganisatie.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Actieve deelname is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van het groepsproces en zijn individueel proces.