Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Psychologie in Praktijk 426013/13148/2324/1/35
Studiegids

Psychologie in Praktijk 4

26013/13148/2324/1/35
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 2
    Opleidingseenheid:
    • Praktijkleren
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2023 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2024 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Coördinator: El Kaddouri Rachida
Andere docenten: Hanssen Manon
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3 of Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
TOP/0100De psychologisch consulent analyseert, in nauw overleg met de zorgvrager, een psychosociale vraagstelling vanuit een wetenschappelijk onderbouwd bio-psycho-sociaal referentiekader en verzamelt hiertoe zelfstandig relevante informatie. Hij bespreekt de vraagstelling met de zorgvrager, stuurt bij waar nodig en vertaalt de initiële vraagstelling naar toetsbare hypothesen. LeerresultaatBS
TOP/0109De student exploreert in een intakegesprek samen met de zorgvrager de psychosociale vraagstelling om deze helder te maken en te vertalen naar toetsbare hypothesen, daarbij steunend op achtergrondkennis van psychologische theorieën en kaders Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0200De psychologisch consulent kiest in functie van de vraagstelling en vanuit zijn psychodiagnostische expertise de meest geschikte evidence-based methode(n) om de vooropgestelde hypothesen te toetsen en past die op correcte wijze toe, rekening houdend met de mogelijkheden en context van de zorgvrager.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
TOP/0208De student legt uit hoe hij het psychodiagnostisch proces aanpast aan de context en de mogelijkheden van een zorgvrager. Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
TOP/0209De student verantwoordt de keuze en de precieze toepassing van psychodiagnostische methoden binnen een complexe praktijksituatie, rekening houdend met de context en mogelijkheden van de zorgvrager Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0210De student voert alle stappen van het psychodiagnostisch proces zelfstandig uit binnen een complexe praktijksituatie, aangepast aan de context en mogelijkheden van de zorgvrager. Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0300De psychologisch consulent ordent en interpreteert de verkregen diagnostische gegevens en komt tot een onderbouwde en coherente synthese.LeerresultaatBS
TOP/0305De student past basiskennis van de statistiek en de data-analyse toe op concrete casussen. Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
TOP/0306De student formuleert een onderbouwde conclusie op basis van een uitgebreid diagnostisch onderzoek. Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
TOP/0307De student analyseert zelfstandig alle psychodiagnostische testresultaten en gegevens en komt tot een kritisch onderbouwde en coherente conclusie in een complexe praktijksituatie Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0400De psychologisch consulent formuleert (mondeling/schriftelijk) een psychologisch rapport en advies, vanuit een grondige kennis van het bestaande aanbod, afgestemd op de zorgvrager of op een andere professionele hulpverlener.LeerresultaatBS
TOP/0407De student treedt actief en adviserend in contact met de zorgvrager en eventuele andere professionele hulpverleners om de best mogelijke aanpak voor behandeling of begeleiding te bespreken Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0408De student formuleert een professioneel en onderbouwd psychologisch rapport, afgestemd op de zorgvrager en op andere professionele hulpverleners, met helder en actiegericht advies voor verdere behandeling, begeleiding of doorverwijzing Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0500De psychologisch consulent ontwikkelt en implementeert samen met de zorgvrager, een handelings- of preventieplan, met duidelijke en gedeelde doelstellingen, gebaseerd op een grondige kennis van leerprocessen, mogelijke begeleidingstrajecten en methodieken voor gedrags- en inzichtsverandering. Hij volgt samen met de zorgvrager de voortgang van dit plan op en stuurt bij waar nodig.LeerresultaatBS
TOP/0506De student stelt vanuit een praktijksituatie een op maat gemaakt, concreet en onderbouwd handelings- of preventieplan op in samenspraak met de zorgvrager Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0507De student volgt een handelings-of preventieplan systematisch op en stuurt bij waar nodig . Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/1000De psychologisch consulent draagt opbouwend en initiatief nemend bij tot een duurzame samenwerking in een multidisciplinair team en zorgnetwerk.LeerresultaatBS
TOP/1004De student werkt doelgericht samen met collega’s binnen een team of netwerk. Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
TOP/1200De psychologisch consulent maakt doordacht en kritisch gebruik van ICT, (online hulp) tools en sociale media en helpt deze implementeren in praktijksituaties.LeerresultaatBS
TOP/1207De student implementeert gepaste online hulpmogelijkheden ter ondersteuning van diverse doelgroepen. Leerdoel Autonoom-ComplexBS

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details betreffende de onderwijsorganisatie.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Actieve deelname is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van het groepsproces en zijn individueel proces.