Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
TOP/0100 | De psychologisch consulent analyseert, in nauw overleg met de zorgvrager, een psychosociale vraagstelling vanuit een wetenschappelijk onderbouwd bio-psycho-sociaal referentiekader en verzamelt hiertoe zelfstandig relevante informatie. Hij bespreekt de vraagstelling met de zorgvrager, stuurt bij waar nodig en vertaalt de initiële vraagstelling naar toetsbare hypothesen. | Leerresultaat | BS |
TOP/0109 | De student exploreert in een intakegesprek samen met de zorgvrager de psychosociale vraagstelling om deze helder te maken en te vertalen naar toetsbare hypothesen, daarbij steunend op achtergrondkennis van psychologische theorieën en kaders
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0200 | De psychologisch consulent kiest in functie van de vraagstelling en vanuit zijn psychodiagnostische expertise de meest geschikte evidence-based methode(n) om de vooropgestelde hypothesen te toetsen en past die op correcte wijze toe, rekening houdend met de mogelijkheden en context van de zorgvrager. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/0208 | De student legt uit hoe hij het psychodiagnostisch proces aanpast aan de context en de mogelijkheden van een zorgvrager.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/0209 | De student verantwoordt de keuze en de precieze toepassing van psychodiagnostische methoden binnen een complexe praktijksituatie, rekening houdend met de context en mogelijkheden van de zorgvrager
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0210 | De student voert alle stappen van het psychodiagnostisch proces zelfstandig uit binnen een complexe praktijksituatie, aangepast aan de context en mogelijkheden van de zorgvrager.
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0300 | De psychologisch consulent ordent en interpreteert de verkregen diagnostische gegevens en komt tot een onderbouwde en coherente synthese. | Leerresultaat | BS |
TOP/0305 | De student past basiskennis van de statistiek en de data-analyse toe op concrete casussen.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/0306 | De student formuleert een onderbouwde conclusie op basis van een uitgebreid diagnostisch onderzoek.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/0307 | De student analyseert zelfstandig alle psychodiagnostische testresultaten en gegevens en komt tot een kritisch onderbouwde en coherente conclusie in een complexe praktijksituatie
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0400 | De psychologisch consulent formuleert (mondeling/schriftelijk) een psychologisch rapport en advies, vanuit een grondige kennis van het bestaande aanbod, afgestemd op de zorgvrager of op een andere professionele hulpverlener. | Leerresultaat | BS |
TOP/0407 | De student treedt actief en adviserend in contact met de zorgvrager en eventuele andere professionele hulpverleners om de best mogelijke aanpak voor behandeling of begeleiding te bespreken
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0408 | De student formuleert een professioneel en onderbouwd psychologisch rapport, afgestemd op de zorgvrager en op andere professionele hulpverleners, met helder en actiegericht advies voor verdere behandeling, begeleiding of doorverwijzing
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0500 | De psychologisch consulent ontwikkelt en implementeert samen met de zorgvrager, een handelings- of preventieplan, met duidelijke en gedeelde doelstellingen, gebaseerd op een grondige kennis van leerprocessen, mogelijke begeleidingstrajecten en methodieken voor gedrags- en inzichtsverandering. Hij volgt samen met de zorgvrager de voortgang van dit plan op en stuurt bij waar nodig. | Leerresultaat | BS |
TOP/0506 | De student stelt vanuit een praktijksituatie een op maat gemaakt, concreet en onderbouwd handelings- of preventieplan op in samenspraak met de zorgvrager
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0507 | De student volgt een handelings-of preventieplan systematisch op en stuurt bij waar nodig .
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/1000 | De psychologisch consulent draagt opbouwend en initiatief nemend bij tot een duurzame samenwerking in een multidisciplinair team en zorgnetwerk. | Leerresultaat | BS |
TOP/1004 | De student werkt doelgericht samen met collega’s binnen een team of netwerk.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/1200 | De psychologisch consulent maakt doordacht en kritisch gebruik van ICT, (online hulp) tools en sociale media en helpt deze implementeren in praktijksituaties. | Leerresultaat | BS |
TOP/1207 | De student implementeert gepaste online hulpmogelijkheden ter ondersteuning van diverse doelgroepen.
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |