Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Afstudeerstage3438/13148/2324/1/48
Studiegids

Afstudeerstage

3438/13148/2324/1/48
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 3
    Opleidingseenheid:
    • Praktijkleren
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 19 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2023 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2024 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5 of Semester 6

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
TOP/0100De psychologisch consulent analyseert, in nauw overleg met de zorgvrager, een psychosociale vraagstelling vanuit een wetenschappelijk onderbouwd bio-psycho-sociaal referentiekader en verzamelt hiertoe zelfstandig relevante informatie. Hij bespreekt de vraagstelling met de zorgvrager, stuurt bij waar nodig en vertaalt de initiële vraagstelling naar toetsbare hypothesen. LeerresultaatBS
TOP/0109De student exploreert in een intakegesprek samen met de zorgvrager de psychosociale vraagstelling om deze helder te maken en te vertalen naar toetsbare hypothesen, daarbij steunend op achtergrondkennis van psychologische theorieën en kaders Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0200De psychologisch consulent kiest in functie van de vraagstelling en vanuit zijn psychodiagnostische expertise de meest geschikte evidence-based methode(n) om de vooropgestelde hypothesen te toetsen en past die op correcte wijze toe, rekening houdend met de mogelijkheden en context van de zorgvrager.LeerresultaatBS
TOP/0209De student verantwoordt de keuze en de precieze toepassing van psychodiagnostische methoden binnen een complexe praktijksituatie, rekening houdend met de context en mogelijkheden van de zorgvrager Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0210De student voert alle stappen van het psychodiagnostisch proces zelfstandig uit binnen een complexe praktijksituatie, aangepast aan de context en mogelijkheden van de zorgvrager. Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0600De psychologisch consulent ondersteunt vanuit de eigen counselingexpertise de zorgvrager in het verwerven van inzicht in zichzelf, zijn situatie en het handelings- of preventieplan. Hij zet de nodige tools en vaardigheden in om vanuit dat inzicht tot gedragsverandering te komen. LeerresultaatBS
TOP/0606De student brengt autonoom een zorgvrager in een reële praktijksituatie tot inzicht in zichzelf, zijn situatie en het handelings- of preventieplan ifv duurzame gedragsverandering. Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0607De student evalueert de respectvolle ondersteunende begeleidingsrelatie samen met de zorgvrager Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0608De student maakt samen met de zorgvrager afspraken rond opvolgen, bijsturen en afsluiten van de counseling. Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0700De psychologisch consulent traint individuen en groepen op actieve en doelgerichte wijze, om hun professionele en/of persoonlijke ontwikkeling te ondersteunen en hen blijvend te motiveren voor de vooropgestelde doelen . LeerresultaatBS
TOP/0707De student voert een zelfstandig uitgewerkt trainingsaanbod op maat uit voor een zorgvrager of een groep in een gecontroleerde context.  Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0708De student evalueert de training samen met de zorgvragers. Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0709De student maakt samen met de zorgvrager(s) afspraken rond opvolgen, bijsturen en afsluiten van de training. Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0800De psychologisch consulent coacht individuen en groepen op actieve en doelgerichte wijze, om hun professionele en/of persoonlijke ontwikkeling te ondersteunen en hen blijvend te motiveren voor de vooropgestelde doelen .LeerresultaatBS
TOP/0808De student coacht zelfstandig een zorgvrager of een groep.Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0809De student evalueert samen met de zorgvrager het coachingstraject. Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0810De student maakt samen met de zorgvrager afspraken rond opvolgen, bijsturen en afsluiten van het coachingstraject. Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0900De psychologisch consulent handelt vanuit een respectvolle, empathische en ethische grondhouding, gebaseerd op een doorleefde kennis van de mensenrechten en de deontologie. LeerresultaatBS
TOP/0904De student handelt vanuit een respectvolle, empathische en ethische grondhouding gebaseerd op een doorleefde kennis van de mensenrechten en de deontologie. Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/1000De psychologisch consulent draagt opbouwend en initiatief nemend bij tot een duurzame samenwerking in een multidisciplinair team en zorgnetwerk.LeerresultaatBS
TOP/1006De student neemt medeverantwoordelijkheid op in het bewerkstelligen van een duurzame samenwerking met diverse professionals in een multidisciplinair team en/of zorgnetwerk. Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/1100De psychologisch consulent is gericht op continue professionele en persoonlijke groei. Hij innoveert en stuurt zijn handelen bij vanuit een onderzoekende en ondernemende houding en door systematische kritische reflectie.LeerresultaatBS
TOP/1109De student maakt vanuit een onderzoekende en systematisch reflectieve houding innovatieve suggesties voor een complexe praktijksetting. Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/1200De psychologisch consulent maakt doordacht en kritisch gebruik van ICT, (online hulp) tools en sociale media en helpt deze implementeren in praktijksituaties.LeerresultaatBS
TOP/1206De psychologisch consulent maakt doordacht en kritisch gebruik van ICT, (online hulp) tools en sociale media. Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/1300De psychologisch consulent vergroot actief de toegankelijkheid van de hulp- of dienstverlening door zijn handelen en communicatie systematisch af te stemmen op de taal, cultuur, mogelijkheden en context van de zorgvrager, en door actief in te zetten op het wegwerken van drempels.LeerresultaatBS
TOP/1308De student neemt actief en zelfstandig initiatief om drempelverlagend te werken en in dialoog met de zorgvrager zijn handelen af te stemmen op de context, mogelijkheden en noden van de zorgvrager Leerdoel Autonoom-ComplexBS

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details betreffende de onderwijsorganisatie.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.