Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
TOP/0100 | De psychologisch consulent analyseert, in nauw overleg met de zorgvrager, een psychosociale vraagstelling vanuit een wetenschappelijk onderbouwd bio-psycho-sociaal referentiekader en verzamelt hiertoe zelfstandig relevante informatie. Hij bespreekt de vraagstelling met de zorgvrager, stuurt bij waar nodig en vertaalt de initiële vraagstelling naar toetsbare hypothesen. | Leerresultaat | BS |
TOP/0109 | De student exploreert in een intakegesprek samen met de zorgvrager de psychosociale vraagstelling om deze helder te maken en te vertalen naar toetsbare hypothesen, daarbij steunend op achtergrondkennis van psychologische theorieën en kaders
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0200 | De psychologisch consulent kiest in functie van de vraagstelling en vanuit zijn psychodiagnostische expertise de meest geschikte evidence-based methode(n) om de vooropgestelde hypothesen te toetsen en past die op correcte wijze toe, rekening houdend met de mogelijkheden en context van de zorgvrager. | Leerresultaat | BS |
TOP/0209 | De student verantwoordt de keuze en de precieze toepassing van psychodiagnostische methoden binnen een complexe praktijksituatie, rekening houdend met de context en mogelijkheden van de zorgvrager
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0210 | De student voert alle stappen van het psychodiagnostisch proces zelfstandig uit binnen een complexe praktijksituatie, aangepast aan de context en mogelijkheden van de zorgvrager.
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0600 | De psychologisch consulent ondersteunt vanuit de eigen counselingexpertise de zorgvrager in het verwerven van inzicht in zichzelf, zijn situatie en het handelings- of preventieplan. Hij zet de nodige tools en vaardigheden in om vanuit dat inzicht tot gedragsverandering te komen. | Leerresultaat | BS |
TOP/0606 | De student brengt autonoom een zorgvrager in een reële praktijksituatie tot inzicht in zichzelf, zijn situatie en het handelings- of preventieplan ifv duurzame gedragsverandering.
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0607 | De student evalueert de respectvolle ondersteunende begeleidingsrelatie samen met de zorgvrager
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0608 | De student maakt samen met de zorgvrager afspraken rond opvolgen, bijsturen en afsluiten van de counseling.
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0700 | De psychologisch consulent traint individuen en groepen op actieve en doelgerichte wijze, om hun professionele en/of persoonlijke ontwikkeling te ondersteunen en hen blijvend te motiveren voor de vooropgestelde doelen .
| Leerresultaat | BS |
TOP/0707 | De student voert een zelfstandig uitgewerkt trainingsaanbod op maat uit voor een zorgvrager of een groep in een gecontroleerde context.
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0708 | De student evalueert de training samen met de zorgvragers.
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0709 | De student maakt samen met de zorgvrager(s) afspraken rond opvolgen, bijsturen en afsluiten van de training.
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0800 | De psychologisch consulent coacht individuen en groepen op actieve en doelgerichte wijze, om hun professionele en/of persoonlijke ontwikkeling te ondersteunen en hen blijvend te motiveren voor de vooropgestelde doelen . | Leerresultaat | BS |
TOP/0808 | De student coacht zelfstandig een zorgvrager of een groep. | Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0809 | De student evalueert samen met de zorgvrager het coachingstraject.
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0810 | De student maakt samen met de zorgvrager afspraken rond opvolgen, bijsturen en afsluiten van het coachingstraject.
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/0900 | De psychologisch consulent handelt vanuit een respectvolle, empathische en ethische grondhouding, gebaseerd op een doorleefde kennis van de mensenrechten en de deontologie.
| Leerresultaat | BS |
TOP/0904 | De student handelt vanuit een respectvolle, empathische en ethische grondhouding gebaseerd op een doorleefde kennis van de mensenrechten en de deontologie.
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/1000 | De psychologisch consulent draagt opbouwend en initiatief nemend bij tot een duurzame samenwerking in een multidisciplinair team en zorgnetwerk. | Leerresultaat | BS |
TOP/1006 | De student neemt medeverantwoordelijkheid op in het bewerkstelligen van een duurzame samenwerking met diverse professionals in een multidisciplinair team en/of zorgnetwerk.
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/1100 | De psychologisch consulent is gericht op continue professionele en persoonlijke groei. Hij innoveert en stuurt zijn handelen bij vanuit een onderzoekende en ondernemende houding en door systematische kritische reflectie. | Leerresultaat | BS |
TOP/1109 | De student maakt vanuit een onderzoekende en systematisch reflectieve houding innovatieve suggesties voor een complexe praktijksetting.
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/1200 | De psychologisch consulent maakt doordacht en kritisch gebruik van ICT, (online hulp) tools en sociale media en helpt deze implementeren in praktijksituaties. | Leerresultaat | BS |
TOP/1206 | De psychologisch consulent maakt doordacht en kritisch gebruik van ICT, (online hulp) tools en sociale media.
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
TOP/1300 | De psychologisch consulent vergroot actief de toegankelijkheid van de hulp- of dienstverlening door zijn handelen en communicatie systematisch af te stemmen op de taal, cultuur, mogelijkheden en context van de zorgvrager, en door actief in te zetten op het wegwerken van drempels. | Leerresultaat | BS |
TOP/1308 | De student neemt actief en zelfstandig initiatief om drempelverlagend te werken en in dialoog met de zorgvrager zijn handelen af te stemmen op de context, mogelijkheden en noden van de zorgvrager
| Leerdoel Autonoom-Complex | BS |