Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Agogiek 3 (AL)12457/15168/2425/12254/34
Studiegids

Agogiek 3 (AL)

12457/15168/2425/12254/34
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Communicatieve vorming 3 (AL).
Studieomvang: 1 studiepunt
Totale studietijd: 25,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Communicatieve vorming 3 (AL)' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Docenten: Bollaert Tamara, Verlinde Wendy
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR01De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig.1BS
OSO/LR02De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creƫert een positief leer- en leefklimaat voor leerlingen, met aandacht voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de leerling. Hij begeleidt attitudevorming bij leerlingen en bereidt ze voor op maatschappelijke participatie. Hij speelt gericht in op sociale, culturele en talige diversiteit.1BS
OSO/LR06De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de communicatieve basisvaardigheden om op een correcte manier in gesprek te gaan met ouders, rekening houdende met de diversiteit en de complexiteit van de context.componentBS
OSO/LR08De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

De student kan:

-inzichten rond groepsontwikkeling en groepseigenschappen toepassen in een concrete situatie;
-in overleg een positief leef- en leerklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school;
-vaardigheden beschrijven en toepassen die een positief leef- en leerklimaat in de klas bevorderen;
-een positieve interactie met de klasgroep opbouwen en een positieve relatie tussen de leerlingen stimuleren;
-over de omgang met de leerlingen en de interactie in de klas reflecteren;
-grenzen stellen als de positieve interactie in het gedrang komt;
-leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.



Beoordelingscriteria

De student kan de componenten van het communicatiemodel linken aan volgende leerinhouden: groepsdynamische inzichten, klasmanagement en pesten.
De student kan de fundamentele begrippen uit de theorie van de groepsdynamica omschrijven.
De student kan aantonen dat een groep een taak- en een relatiedimensie heeft.
De student kan de rol van de leraar bespreken ten aanzien van het groepsproces.
De student kan kenmerken van groepen omschrijven, toelichten en illustreren.
De student kan de fasen van groepsontwikkeling volgens Tuckman opsommen en uitleggen.
De student kan reflecteren over de eigen plaats en interactiepatronen in de klasgroep.
De student kan reflecteren over de eigen visie op leiding geven.
De student kan kenmerken van de drie interactiestijlen van Lewin (autoritair, democratisch, laissez-faire) geven.
De student kan reflecteren over klasmanagement aan de hand van concrete klassituaties.
De student kan reflecteren over maatschappelijke thema's aan de hand van verschillende bronnen.
De student hanteert bij alle doelstellingen een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte mondelinge en schriftelijke taal.

Omschrijving Inhoud

Groepsdynamica: groepsontwikkeling en eigenschappen van een groep
Klasmanagement: vijf vaardigheden 

Omgaan met pestproblematiek




Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Communicatieve vorming 3: agogiekVerplicht
  • Auteur: vakgroep communicatieve vorming
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges2,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 18/09/2023
  • Locatie: KAT
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd12,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 18/09/2023
  • Locatie: KAT
Zelfstudie
Zelfstudie11,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 18/09/2023

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingsessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.

Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Wie tekorten heeft binnen het opleidingsonderdeel communicatieve vorming heeft nog niet alle te verwerven competenties bereikt. Om erover te waken dat alle studenten de vereiste competenties bereiken, passen wij voor het opleidingsonderdeel communicatieve vorming de volgende regels toe:

Regels:

  • Bij één 9 geldt de mathematische verrekening op het niveau van het opleidingsonderdeel CV
  • Bij één tekort van 8 scoort de student automatisch 9 op het niveau van het opleidingsonderdeel CV
  • Bij één tekort dat kleiner is dan 8 scoort de student maximaal 8 op het niveau van het opleidingsonderdeel CV
  • Bij twee tekorten waarvan één een 8 of kleiner, scoort de student maximaal 8 op het niveau van het opleidingsonderdeel CV
  • De student herneemt de leereenheden met een tekort