Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Taal 3 (AL)12454/15168/2425/12254/69
Studiegids

Taal 3 (AL)

12454/15168/2425/12254/69
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Communicatieve vorming 3 (AL).
Studieomvang: 2 studiepunten
Totale studietijd: 52,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Communicatieve vorming 3 (AL)' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Docenten: Bollaert Tamara, Mornie Joke, Verlinde Wendy
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR01De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig.1BS
OSO/LR02De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat voor leerlingen, met aandacht voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de leerling. Hij begeleidt attitudevorming bij leerlingen en bereidt ze voor op maatschappelijke participatie. Hij speelt gericht in op sociale, culturele en talige diversiteit.1BS
OSO/LR06De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de communicatieve basisvaardigheden om op een correcte manier in gesprek te gaan met ouders, rekening houdende met de diversiteit en de complexiteit van de context.componentBS
OSO/LR07De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin.componentBS
OSO/LR08De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

De student verklaart de term taalgericht vakonderwijs.
De student geeft zinvolle en concrete voorbeelden van taalgericht vakonderwijs in zijn vakgebied(en).
De student zorgt voor een persoonlijke en concrete verwerking van informatie in een werkstuk.
De student schrijft een gestructureerd werkstuk.
De student schrijft samen met medestudenten een werkstuk.
De student formuleert schriftelijk vragen en opdrachten.
De student geeft schriftelijke feedback.

De student reflecteert over meertaligheid in de klas en op school.

De student formuleert acties om ex-OKAN'ers in de klas te ondersteunen.

De student herkent en corrigeert taalfouten.
De student formuleert een gepaste schriftelijke communicatie met ouders van leerlingen.

De student beoordeelt een tekst op basis van de kijkwijzer schrijven.

De student hanteert bij al deze doelstellingen een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte taal.

Beoordelingscriteria

  • De student schrijft samen met medestudenten een gestructureerd werkstuk.
  • De student verklaart wat taalgericht vakonderwijs inhoudt.
  • De student geeft voorbeelden van taalgericht werken binnen zijn vak.
  • De student geeft aan hoe een taalbeleid op school vorm krijgt.
  • De student formuleert acties om ex-OKAN'ers in zijn onderwijsvakken te ondersteunen.
  • De student beschouwt zijn eigen teksten en die van medestudenten kritisch en herschrijft ze.
  • De student herkent en corrigeert taalfouten.
  • De student formuleert duidelijke, schriftelijke feedback. 
  • De student schrijft een duidelijke instructie.
  • De student stelt toetsvragen en -opdrachten op volgens de criteria van taalgericht vakonderwijs.
  • De student schrijft duidelijke, inhoudelijk volledige brieven naar ouders.
  • De student houdt rekening met meertaligheid in bovenstaande taken.
  • De student doet dit alles in een gepaste, correcte, begrijpelijke en aantrekkelijke taal.

Omschrijving Inhoud

  • Taalbeleid
  • Meertaligheid
  • Taalgericht vakonderwijs
  • ex-OKAN'ers in de klas
  • Schrijven van een werkstuk
  • Schrijven van een instructie
  • Formuleren van toetsvragen
  • Formuleren van schriftelijke feedback
  • Brieven aan (anderstalige) ouders
  • Beoordelen van teksten

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Communicatieve vorming 3: taalVerplicht
  • Auteur: Vakgroep communicatieve vorming
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges2,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 18/09/2023
  • Locatie: Campus Kattenberg
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd27,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 18/09/2023
  • Locatie: Campus Kattenberg
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
  • Startmoment: 18/09/2023
Zelfstudie
Zelfstudie21,00 uren
  • Startmoment: 18/09/2023

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingsessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.

Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk50,00
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk50,00
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk50,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Wie tekorten heeft binnen het opleidingsonderdeel communicatieve vorming heeft nog niet alle te verwerven competenties bereikt. Om erover te waken dat alle studenten de vereiste competenties bereiken, passen wij voor het opleidingsonderdeel communicatieve vorming de volgende regels toe:

Regels:

  • Bij één 9 geldt de mathematische verrekening op het niveau van het opleidingsonderdeel CV
  • Bij één tekort van 8 scoort de student automatisch 9 op het niveau van het opleidingsonderdeel CV
  • Bij één tekort dat kleiner is dan 8 scoort de student maximaal 8 op het niveau van het opleidingsonderdeel CV
  • Bij twee tekorten waarvan één een 8 of kleiner, scoort de student maximaal 8 op het niveau van het opleidingsonderdeel CV
  • De student herneemt de leereenheden met een tekort