Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Bachelor in de pedagogie van het jonge kind
- Educatieve bachelor (Ba) in het kleuteronderwijs
- Educatieve bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 2
Opleidingseenheid:
- Pedagogische en didactische wetenschappen
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Coördinator: De Coninck Luca
Andere docenten: O'Neill Philip, Stevens Liesbeth
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OLO/0100 | De educatieve bachelor in het lager onderwijs is een wereldburger die culturele, interculturele, internationale en interlevensbeschouwelijke openheid toont, die een duurzame houding aanneemt, en empathisch, verantwoordelijk en actiebereid is; hij heeft hierbij specifieke aandacht voor onderwijskundige thema’s. | Leerresultaat | BG |
OLO/0103 | De student onderzoekt en waardeert diversiteit en de identiteit van anderen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BG |
OLO/0300 | De bachelor in het onderwijs: lager onderwijs is een didacticus die autonoom functioneert en hulpmiddelen innovatief aanwendt om flexibel in te spelen op niet-vertrouwde en/of complexe onderwijscontexten. Hij heeft een ruime en sterke didactische bagage en toetst zijn onderwijspraktijk af aan actuele onderzoeksuitkomsten. Hij begeleidt leerlingen ontwikkelings- en doelgericht waarbij diversiteit het uitgangspunt is. | Leerresultaat | BG |
OLO/0307 | De student duidt de uitgangspunten van handelingsgericht werken in praktijkgerichte en/of authentieke onderwijssituaties. | Leerdoel Elementair | BG |
OLO/0308 | De student bereidt (leer)activiteiten voor vanuit algemene didactische, vakdidactische en leerpsychologische principes. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BG |
OLO/0310 | De student houdt rekening met de diversiteit van de klasgroep en de noden van de individuele leerling bij de realisatie van leeractiviteiten. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BG |
OLO/0312 | De student bereidt (leer)activiteiten voor rekening houdend met resultaten van recente onderwijsevoluties. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BG |
OLO/0400 | De bachelor in onderwijs : lager onderwijs is een opvoeder die coachend, ontwikkelingsgericht en emancipatorisch optreedt. Hij draagt zorg voor elke leerling en voor de verbondenheid in de groep. Hij realiseert een waarderend, positief en veilig leer- en leefklimaat voor de leerlingen in alle onderwijscontexten. | Leerresultaat | BG |
OLO/0403 | De student duidt de kenmerken van ontwikkelingsgericht en emancipatorisch opvoeden van de leerkracht in praktijkgerichte en/of authentieke onderwijssituaties. | Leerdoel Elementair | BG |
OLO/0404 | De student duidt de kenmerken van verbondenheid, een positief leef- en leerklimaat en waarderende omgang met een groep in praktijkgerichte en/of authentieke onderwijssituaties. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BG |
OLO/0406 | De student gaat gepast en waarderend om met noden van individuele leerlingen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BG |
OLO/0800 | De bachelor in onderwijs: lager onderwijs is communicatief, stelt zich waarderend op wanneer hij in interactie treedt met diverse onderwijsactoren. Het Standaardnederlands is daarbij het ijkpunt. Rekening houdend met de talige diversiteit, kan hij zijn talen doelgericht in verschillende onderwijscontexten inzetten. | Leerresultaat | BG |
OLO/0805 | De student communiceert waarderend met alle betrokkenen in zijn onderwijssituatie. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BG |
OLO/1300 | De bachelor in onderwijs: lager onderwijs is reflectief: Hij bevraagt systematisch en voortdurend zijn functioneren als leerkracht en stuurt zijn handelen bij waar nodig. | Leerresultaat | BG |
OLO/1304 | De student expliciteert zijn professionele groei gebruikmakend van reflectie. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BG |
Omschrijving Inhoud
Belangrijkste topics die behandeld worden zijn:
- diversiteit in inclusieve leeromgevingen
- handelingsgericht werken
- visieontwikkeling rond zorg (mindset) en orthodidactiek (meesterschap)
- universeel ontwerp voor leren (UDL)
- redelijke aanpassingen
- groei mindset
- nodendenken van kinderen, ouders, leraren, ...
- in een team werken (kennis en inzichten delen met anderen, empathisch luisteren en spreken, ...)
- positieve communicatiewijze (open houding, geweldloze communicatie, ...)
- reflectievaardigheden
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
De aanwezigheid tijdens de sessies is verplicht, in het licht van de samenwerking met buitenlandse studenten en het bereiken van de doelen.
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 80,00 |
|
tweede examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 80,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 20,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
Dit opleidingsonderdeel
- kan maximum 30 studenten toelaten.