Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 80,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Devriendt Danny
Andere docenten: Caveye Amélie, Liefooghe Fleur, Petit Wim, Van Elsen Lynn, Wouters Jasper
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | 1 | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | 1 | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
De student kan op het einde van dit opleidingsonderdeel:
- met actuele software digitale interactieve oefeningen aanmaken
- de visie op het gebruik van digitale interactieve oefeningen verwoorden en toepassen binnen de eigen onderwijsvakken
- online video exporteren en verwerken voor integratie in andere digitale media
- didactische filmpjes monteren met een videobewerkingsprogramma
- video tutorials maken met een programma voor het opnemen, bewerken en publiceren van (scherm)video's
- vakspecifieke digitale werkvormen en media analyseren, beoordelen en selecteren in functie van de te bereiken doelen binnen de eigen onderwijsvakken
- kritisch omgaan met het gebruik van digitale leermiddelen
- nieuwe media verkennen
- efficiënt gebruik maken van een digitale leeromgeving
- binnen een digitale leeromgeving digitale oefeningen ontwikkelen voor de eigen onderwijsvakken
- de toepassingen van nieuwe hard- en software kaderen binnen de eigen onderwijsvakken
- het onderscheid aanduiden tussen het registrerend of het informerend gebruiken van digitale informatie
- de toepassingen van sociale en andere nieuwe media kaderen in de eigen onderwijsvakken
- basishandelingen uitvoeren in Excel en Powerpoint (cfr. studiewijzer voor uitgebreide doelstellingen)
- inzicht verwerven in onderzoek en ontwikkeling in het onderwijs en de rol van de onderzoekende houding
- efficiënt specifieke bronnen opzoeken op internet
- kritisch omgaan met digitale informatiebronnen en informatie
- bepalen wat de didactische waarde van digitale informatie is
Beoordelingscriteria
- met actuele software digitale interactieve oefeningen aanmaken
- de visie op het gebruik van digitale interactieve oefeningen verwoorden en toepassen binnen de eigen onderwijsvakken
- online video exporteren en verwerken voor integratie in andere digitale media
- didactische filmpjes monteren met een videobewerkingsprogramma
- kritisch omgaan met het gebruik van digitale leermiddelen
- efficiënt gebruik maken van een digitale leeromgeving
- binnen een digitale leeromgeving didactische leerpaden ontwikkelen voor de eigen onderwijsvakken
- de toepassingen van sociale en andere nieuwe media kaderen in de eigen onderwijsvakken
- basishandelingen uitvoeren in Excel en Powerpoint (cfr. studiewijzer voor uitgebreide doelstellingen)
- inzicht verwerven in onderzoek en ontwikkeling in het onderwijs en de rol van de onderzoekende houding
- efficiënt specifieke bronnen opzoeken op internet
- kritisch omgaan met digitale informatiebronnen en informatie
- bepalen wat de didactische waarde van digitale informatie is
Omschrijving Inhoud
De lessen Onderzoek en Multimedia bestaan uit vijf praktische workshops waarbij in kleine groepjes alle vaardigheden uit de les meteen ingeoefend kunnen worden.
Workshops:
- Didactische Tools
- Beeld en geluid
- Sociale media in de klas
- Digitale leerplatformen
- Het digitale klaslokaal
Daarnaast wordt ook het onderdeel Onderzoek en ook Excel en PowerPoint aangeboden.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 75,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 25,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 75,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 25,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Eerste en tweede examenkans praktisch examen op de PC met eventueel bijkomende vragen op papier en het onderzoeksdeel als werkstuk.
Puntenverdeling:
- Onderzoek: 25%
- Multimedia: 50%
- ICT: 25%
Om te slagen voor het OLOD O&M dienen de studenten op alle drie de onderdelen te slagen.