Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Onderzoek en multimedia (AL)12446/15168/2425/1/55
Studiegids

Onderzoek en multimedia (AL)

12446/15168/2425/1/55
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 80,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Devriendt Danny
Andere docenten: Caveye Amélie, Liefooghe Fleur, Petit Wim, Van Elsen Lynn, Wouters Jasper
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.1BS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.1ALG

Omschrijving Doelstellingen

De student kan op het einde van dit opleidingsonderdeel:
  • met actuele software digitale interactieve oefeningen aanmaken
  • de visie op het gebruik van digitale interactieve oefeningen verwoorden en toepassen binnen de eigen onderwijsvakken
  • online video exporteren en verwerken voor integratie in andere digitale media
  • didactische filmpjes monteren met een videobewerkingsprogramma
  • video tutorials maken met een programma voor het opnemen, bewerken en publiceren van (scherm)video's
  • vakspecifieke digitale werkvormen en media analyseren, beoordelen en selecteren in functie van de te bereiken doelen binnen de eigen onderwijsvakken
  • kritisch omgaan met het gebruik van digitale leermiddelen
  • nieuwe media verkennen
  • efficiënt gebruik maken van een digitale leeromgeving
  • binnen een digitale leeromgeving digitale oefeningen ontwikkelen voor de eigen onderwijsvakken
  • de toepassingen van nieuwe hard- en software kaderen binnen de eigen onderwijsvakken
  • het onderscheid aanduiden tussen het registrerend of het informerend gebruiken van digitale informatie
  • de toepassingen van sociale en andere nieuwe media kaderen in de eigen onderwijsvakken
  • basishandelingen uitvoeren in Excel en Powerpoint (cfr. studiewijzer voor uitgebreide doelstellingen)
  • inzicht verwerven in onderzoek en ontwikkeling in het onderwijs en de rol van de onderzoekende houding 
  • efficiënt specifieke bronnen opzoeken op internet
  • kritisch omgaan met digitale informatiebronnen en informatie 
  • bepalen wat de didactische waarde van digitale informatie is

Beoordelingscriteria

  • met actuele software digitale interactieve oefeningen aanmaken
  • de visie op het gebruik van digitale interactieve oefeningen verwoorden en toepassen binnen de eigen onderwijsvakken
  • online video exporteren en verwerken voor integratie in andere digitale media
  • didactische filmpjes monteren met een videobewerkingsprogramma
  • kritisch omgaan met het gebruik van digitale leermiddelen
  • efficiënt gebruik maken van een digitale leeromgeving
  • binnen een digitale leeromgeving didactische leerpaden ontwikkelen voor de eigen onderwijsvakken
  • de toepassingen van sociale en andere nieuwe media kaderen in de eigen onderwijsvakken
  • basishandelingen uitvoeren in Excel en Powerpoint (cfr. studiewijzer voor uitgebreide doelstellingen)
  • inzicht verwerven in onderzoek en ontwikkeling in het onderwijs en de rol van de onderzoekende houding
  • efficiënt specifieke bronnen opzoeken op internet
  • kritisch omgaan met digitale informatiebronnen en informatie
  • bepalen wat de didactische waarde van digitale informatie is

Omschrijving Inhoud

De lessen Onderzoek en Multimedia bestaan uit vijf praktische workshops waarbij in kleine groepjes alle vaardigheden uit de les meteen ingeoefend kunnen worden.

Workshops:

  • Didactische Tools 
  • Beeld en geluid
  • Sociale media in de klas
  • Digitale leerplatformen
  • Het digitale klaslokaal

Daarnaast wordt ook het onderdeel Onderzoek en ook Excel en PowerPoint aangeboden.





Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Praktijkonderzoek in de schoolVerplicht
  • Auteur: van der Donk,C., van Lanen, B.
  • Uitgever: Coutinho
  • Editie: 2020 4de druk
  • ISBN-nr: 978-90-469-0732-0
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges6,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd3,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie71,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk75,00
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk25,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk75,00
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk25,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Eerste en tweede examenkans praktisch examen op de PC met eventueel bijkomende vragen op papier en het onderzoeksdeel als werkstuk.

Puntenverdeling:

  • Onderzoek: 25%
  • Multimedia: 50%
  • ICT: 25%
Om te slagen voor het OLOD O&M dienen de studenten op alle drie de onderdelen te slagen.