Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Bachelor in de pedagogie van het jonge kind
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs als Algemene Didactiek 3 (AL)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 82,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Bolle Lien
Andere docenten: Huyghe Bart, O'Neill Philip, Van Daele Sofie, Van Parijs Evy, Vyncke Sophie, Vyt André
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | 2 | BS |
OSO/LR02 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat voor leerlingen, met aandacht voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de leerling. Hij begeleidt attitudevorming bij leerlingen en bereidt ze voor op maatschappelijke participatie. Hij speelt gericht in op sociale, culturele en talige diversiteit. | 2 | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | component | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | 1 | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | 2 | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | 2 | BS |
Omschrijving Doelstellingen
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen.
1.4 De leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten.
1.5 Aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.
1.7 Een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor de heterogeniteit in de leergroep.
1.8 Observatie en evaluatie voorbereiden.
1.9 Proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.
1.12 Omgaan met de diversiteit van de leergroep.
2. Opvoeder
2.2 De emancipatie van de leerlingen bevorderen.
2.3 Door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.
2.4 Actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.
4. Organisator
4.1 Een gestructureerd werkklimaat bevorderen.
5. Innovator/onderzoeker
5.1 Vernieuwende elementen en resultaten van onderwijsontwikkelingswerk aanwenden.
5.2 Kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek.
9. Lid van de onderwijsgemeenschap
9.1 Deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's.
9.2 Dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving.
10. Cultuurparticipant
10.1 Actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen.
Beoordelingscriteria
- De student herkent elementen van de traditionele leertheorieën (behaviorisme, cognitivisme en sociaal-constructivisme) in fictieve didactische contexten.
- De student formuleert (concrete, innovatieve en creatieve) voorstellen ter optimalisatie van effectief leren/een krachtige leeromgeving vanuit de besproken leertheorieën in fictieve didactische contexten.
- De student definieert, motiveert en plaats in maatschappelijke context volgende kenmerken van effectief leren: zelfregulerend leren, ondernemingszin, onderzoekende houding en binnenklasdifferentiatie.
- De student herkent bovenstaande kenmerken in fictieve didactische contexten.
- De student reflecteert over het eigen didactische handelen met betrekking tot bovenstaande kenmerken.
- De student vertaalt bovenstaande kenmerken in concrete didactische activiteiten in realistische (fictieve) klassituaties.
- De student motiveert het belang van de assessmentcultuur voor het onderwijs vandaag.
- De student doet voorstellen ter optimalisatie van de evaluatie van lerenden en leerprocessen in fictieve klassituaties.
Omschrijving Inhoud
1. De maatschappelijke/wetenschappelijke waarde van (traditionele) leer- en kennistheorieën voor het onderwijs vandaag: behaviorisme, cognitivisme, sociaal-constructivisme en connectivisme.
2. Zelfsturing ondersteunen bij lerenden:
- Definiëring, maatschappelijke relevantie, wetenschappelijke onderbouwing (cognitieve neurowetenschappen en evidence-based onderwijs) van zelfsturing, ondernemingszin en onderzoekende houding
- Zelfregulerend leren: van leerkrachtgestuurd naar zelfgestuurd, ondersteunen van metacognitieve strategieën (OVUR, reflecteren)
- Didactische aanpak om zelfsturing bij lerenden te bevorderen
3. Binnenklasdifferentiatie:
- Modellen van differentiatie: BKD-leer-krachtmodel en UDL
- Didactische aanpak en organisatie
- Differentiatie en evaluatie: evaluatie in assessmentcultuur
- Self, peer en co assessment
- Belang van formatieve toetsing
- Belang van feedback als motor van leren
- Alternatieve evaluatievormen
4. Didactische toepassingen: activerende en coöperatieve werkvormen die bijdragen tot zelfsturing, binnenklasdifferentiatie, ondernemingszin en onderzoekende houding.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |