Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Ouahab Amal, Van Daele Sofie, Van de Moortele Kaat
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 7
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | 2 | BS |
OSO/LR02 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat voor leerlingen, met aandacht voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de leerling. Hij begeleidt attitudevorming bij leerlingen en bereidt ze voor op maatschappelijke participatie. Hij speelt gericht in op sociale, culturele en talige diversiteit. | 2 | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | 3 | BS |
OSO/LR06 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de communicatieve basisvaardigheden om op een correcte manier in gesprek te gaan met ouders, rekening houdende met de diversiteit en de complexiteit van de context. | 1 | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | 1 | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | 2 | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | 2 | BS |
Omschrijving Doelstellingen
Volgende doelstellingen worden beoogd:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
1.1 De beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen
1.2 Differentiële doelstellingen kiezen en formuleren
1.7 Een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep
1.12.2 Rekening houden met de sociaal-culturele en talige achtergrond van leerlingen
2. Opvoeder
2..1.3 Op een respectvolle en correcte wijze omgaan met lerenden met aandacht voor eigenheid en diversiteit.
2.3.2 Kansen aangrijpen om aan waardeopvoeding te doen.
2.5.1 Met behulp van collega's signalen herkennen die kunnen wijzen op problemen van leerlingen.
2.6.2 Zorg dragen voor het algemene welbevinden van de leerlingen.
5. Innovator/onderzoeker
5.1 Vernieuwende elementen en resultaten van onderwijsontwikkelingswerk aanwenden en aanbrengen.
5.3.2 Zinvol reflecteren over eigen functioneren.
6. Partner van ouders
6.3 In overleg met het team communiceren met de ouders of verzorgers over het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van de ouders.
8. Partner van externen
8.1 Contacten leggen met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.
9. Lid van de onderwijsgemeenschap
9.1 Deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's.
9.2 Dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving.
10. Cultuurparticipant
10.1 Actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen.
Beoordelingscriteria
Minimale beoordelingscriteria:
De student toont zich bereid rekening te houden met de heterogeniteit en de diversiteit van een leergroep.
De student beschrijft, met aandacht voor individuele verschillen, de (voor onderwijs) relevante kenmerken van de bestudeerde doelgroep.
De student beschrijft de rol van de leraar/school in het ondersteunen van psychisch en sociaal welbevinden bij leerlingen.
De student beschrijft de eigenheid van lesgeven in grootstedelijke context/superdiversiteit.
De student evalueert kritisch eigen houding en aanpak m.b.t. noodzakelijke basiscompetenties voor de leraar in grootstedelijke context/superdiversiteit.
De student bespreekt kritisch de rol van onderwijs in het bestendigen of doorbreken van kansarmoede.
De student evalueert kritisch eigen opvattingen en aanpak m.b.t. het ondersteunen van maatschappelijk kwetsbare jongeren.
De student licht de zelfdeterminatietheorie toe.
De student herkent coachingsaspecten in zijn toekomstige opdracht als leraar, trainer, ...
Extra beoordelingscriteria:
De student reflecteert op het eigen functioneren als leraar binnen de aangereikte kaders uit de module.
De student detecteert zelfstandig hiaten in eigen kennis en vaardigheden in functie van zijn taak als leraar.
De student neemt zelfstandig initiatieven om hiaten in eigen kennis en vaardigheden bij te werken.
De student maakt gebruikt van degelijk bronnenmateriaal bij de verbreding en verdieping van eigen kennis en vaardigheden en verwijst hiernaar op correcte manier.
Omschrijving Inhoud
In dit opleidingsonderdelen verwerven studenten basiskennis, - vaardigheden en attitudes met betrekking tot volgende vier subthema's. Daarnaast ontwikkelen ze ook kritische zin rond deze thema's gekoppeld aan de actualiteit.
A. Psychisch en sociaal welbevinden
- Prevalentie van psychische moeilijkheden bij jongeren.
- Verband tussen huidige maatschappelijke ontwikkelingen en stijgend aantal psychische klachten.
- Rol van de leraar/school in preventie/doorverwijzing van psychische klachten.
- Depressie bij jongeren in kaart brengen en de (preventieve) aanpak bespreken
B. Superdiversiteit
- Kruispuntdenken.
- Superdiversiteit in Vlaanderen.
- Historiek en toekomstverwachtingen met betrekking tot diversiteit in de samenleving.
- Eigenheid van lesgeven in grootstedelijke context. Basiscompetenties voor grootstedelijke leraar.
C. Maatschappelijk kwetsbare jongeren
- Definitie, prevalentie van kansarmoede/maatschappelijke kwetsbaarheid in Vlaanderen/Vlaamse onderwijs.
- Verklaringen voor kansarmoede/maatschappelijke kwetsbaarheid via diverse modellen.
- Rol van onderwijs in bestendigen of doorbreken van kansarmoede: reproducerende invloed van onderwijs versus onderwijs als sociale hefboom (factoren m.b.t. toegang, begeleiding, resultaten), drempels en uitsluitingsmechanismen in onderwijs
D. Coaching en motivatie
- Definiëring coaching, contexten van coaching (onderwijs, sport, …)
- Zelfdeterminatie- en motivatietheorie bespreken
- Je leerkrachtgedrag/begeleidingsgedrag in verband brengen met de motivatietheorie
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
Dit olod is te volgen via begeleid afstandsleren. Er worden enkel vraaggestuurde contactmomenten en eventuele evaluatiemomenten (BUR) ingepland. Voor elk olod is er al één vragenmoment ingepland op het einde van het semester. Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.