Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Totale studietijd: 170,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Arts Nikolaas
Andere docenten: Knockaert Tine, Liefooghe Fleur
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 7 of Semester 8
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR02 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat voor leerlingen, met aandacht voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de leerling. Hij begeleidt attitudevorming bij leerlingen en bereidt ze voor op maatschappelijke participatie. Hij speelt gericht in op sociale, culturele en talige diversiteit. | 3 | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | 3 | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | 3 | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | 3 | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | 2 | BS |
Omschrijving Doelstellingen
Vertrekkende vanuit de specificiteit van de twee onderwijsvakken kiest de student voor een stage binnen bepaalde organisaties, instellingen, bedrijven, ...
In dit opleidingsonderdeel verwerft de student bepaalde competenties in deze specifieke en reële beroepscontext. Deze competenties zijn te vinden in het competentiekader Praktijk 3 keuzestage:
- beslissingsvermogen
- relationele gerichtheid
- kritische ingesteldheid
- leergierigheid
- organisatievermogen
- zin voor samenwerking
- verantwoordelijkheidszin
- flexibiliteit
- communicatievermogen
Beoordelingscriteria
Vertrekkende vanuit de specificiteit van de twee onderwijsvakken kiest de student voor een stage binnen bepaalde organisaties, instellingen, bedrijven, ... telkens buiten het formele leerplichtonderwijs/ de klascontext… en een stage binnen een maatschappelijke context (CSL). Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel moet de student alle competenties/attitudes in deze specifieke en reële beroepscontext beheersen, met specifieke aandacht voor:
- beslissingsvermogen
- relationele gerichtheid
- kritische ingesteldheid
- leergierigheid
- organisatievermogen
- zin voor samenwerking
- verantwoordelijkheidszin
- flexibiliteit
- communicatievermogen
Omschrijving Inhoud
Praktijk Keuzestage omvat vier weken stage: twee weken community service learning (CSL) en twee weken verdieping/ verbreding. Studenten kunnen zowel binnen CSL als voor verdieping/ verbreding kiezen uit een aanbod of zelf een voorstel indienen. De studenten contacteren na goedkeuring door de opleiding de stageplaatsen en onderhandelen de stageopdrachten in samenspraak met de verantwoordelijken van de stageplaatsen en de stagebegeleider.
Door inspraak in de vorm en de uitvoering van het praktijktraject ontwikkelen studenten tal van vaardigheden die een nieuwkomer op de arbeidsmarkt van dienst kunnen zijn: solliciteren, onderhandelen over de taakbeschrijving, zichzelf presenteren...
Praktijk Keuzestage wordt beschouwd als een opstap naar de arbeidsmarkt. Zelf initiatief nemen, zelfsturend handelen en functioneren als zelfstandige en (bijna-) volwaardige leerkracht, worden sterk benadrukt.
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
![](/images/studiegids/drawer.png)
Werkplekleren
Stage170,00 urenOmschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs.
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste of tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie permanente evaluatie (Permanente evaluatie) | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Afspraken:
De opleiding verwacht dat de student zich ten volle engageert om alle praktijkactiviteiten optimaal te volbrengen. Concreet betekent dit:
- dat de student de algemene afspraken m.b.t. praktijk grondig doorneemt (Dinar)
- dat de student alle informatie op het digitaal leerplatform (Canvas) tijdig en grondig doorneemt (de handleiding praktijk schijf 3, documenten...) en de afspraken hieromtrent opvolgt (contactmomenten...);
- dat de student alle administratie i.f.v. de stage in orde brengt voor de start van de stage;
- dat de student aanwezig is op alle praktijkactiviteiten;
- dat de student, ingeval van afwezigheid, zo snel mogelijk de stagebegeleider en de stageorganisatie verwittigt en de regeling volgt rond afwezigheden;
- dat de student na een gewettigde afwezigheid zelf het initiatief neemt om de betrokkenen te contacteren om afspraken te maken i.v.m. het inhalen van de gemiste praktijkactiviteiten;
- dat de student alle stagedocumenten volledig en tijdig indient;
- dat de student zich tijdens alle praktijkactiviteiten gedraagt als een toekomstige beroepskracht.
Consequenties:
- De verschillende praktijkactiviteiten worden beschouwd als een evenwichtig, samenhangend en gradueel opgebouwd geheel.
- De student moet deelnemen aan alle activiteiten binnen elk opleidingsonderdeel praktijk. Indien dit niet het geval is, wordt dit opleidingsonderdeel als onvolledig beschouwd. Enkel in geval van gewettigde afwezigheid wordt een uitzondering gemaakt. In dat geval bekijkt de teamleider praktijk, in samenspraak met het opledingshoofd, het afgelegde traject.
- Er is geen tweede examenkans voorzien voor praktijk Keuzestage.
- Pas als de documenten geüpload zijn en de gegevens van de stageplaats ingevoerd, mag de student de stage aanvatten. Zonder documenten of stagegegevens telt de stage niet mee in de beoordeling.
Studenten die praktijk Keuzestage opnemen in het herfstsemester en niet slagen, kunnen praktijk Keuzestage niet opnemen in het lentesemester van hetzelfde academiejaar.