Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Project Project algemene vakken 1 (AL)12444/15168/2425/1/54
Studiegids

Project Project algemene vakken 1 (AL)

12444/15168/2425/1/54
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Project algemene vakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 178,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Petit Wim
Andere docenten: Badisco Vanessa, Vanderstraeten Wouter
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.1ALG
OSO/LR04De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.1ALG
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.1ALG
OSO/LR08De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk.1ALG
OSO/LR10De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.1ALG

Omschrijving Doelstellingen

- informatievaardigheden, onderzoeksvaardigheden, communicatieve en ICT-vaardigheden in een leeromgeving gebruiken;
- uit een veelheid van informatiebronnen materiaal selecteren en verwerken tot didactisch materiaal;
- didactisch materiaal ontwerpen dat leerkrachten helpt om een motiverend leeromgeving uit te bouwen rekening houdend met didactische principes , leerplan en vakoverschrijdende eindtermen, differentiatie, variatie in werkvormen, mediagebruik en met ruimte voor initiatief,creativiteit en ruimte voor zelfevaluatie;
- bij het ontwerpen van didactisch materiaal rekening houden met de doelgroep (studierichting, graad, homogeen of heterogeen, leerlingen met bijzondere noden, didactische mogelijkheden van de school, talige diversiteit, motivatie, verwerkingsniveau van de leerlingen);
- de inhoud en opbouw van handleidingen bij handboeken en PAV-reeksen met elkaar vergelijken;
- het bestaand aanbod PAV-werkbundels over een thema kritisch beoordelen aan de hand van een kijkwijzer;
- na detectie van tekorten in het bestaand aanbod, dit aanbod didactisch materiaal aanvullen met authentiek materiaal, informatieve spelen, beeldmateriaal, jeugdboeken, voorwerpen, factsheets, folders, posters…hierbij rekening houdend met de verschillende leerplancomponenten;
- ondersteunend didactisch materiaal voor boekpromotie –leespromotie- filmpromotie ontwikkelen;
- authentiek functioneel didactisch materiaal voor MVT in BSO ontwikkelen aangepast aan het gekozen thema;
- een didactische fiche met verbetersleutel opmaken bij het ontwikkeld lesmateriaal;
- evaluatiecriteria integreren in een opdracht en aandacht hebben voor zelfevaluatie;
- in groep een verantwoordelijke rol opnemen door goede afspraken en opmaken, opvolgen en bijsturing van planning;
- in groep de eigen mening over een onderwerp of over de inbreng van anderen op een constructieve manier uiten;
- in groep meewerken aan een consensus waarbij elk groepslid zich goed voelt;
- in groep empathisch luisteren naar alle groepsleden;
- een eigen realistische werkplanning opmaken en afwerken, rekening houdend met de groepsafspraken;
- het eigen functioneren (ook in groep) kritisch bekijken en de verworven leerinhouden kritisch benaderen;
- het eindproduct op een boeiende manier presenteren voor een groep (toekomstige) leerkrachten en/of mediatheekmedewerker(s).

Beoordelingscriteria

Bij een eerste examenkans worden de verschillende competentiegerichte doelen beoordeeld via een (groep)werkstuk.
In het werkstuk bevindt zich kwalitatief hoogstaand didactisch materiaal bij een zelfgekozen relevant thema beantwoordend aan de criteria vernoemd hierboven én in de syllabus vakproject 1 uitvoerig toegelicht.

Bij een tweede examenkans worden de verschillende competentiegerichte doelen beoordeeld via het aangepaste werkstuk.

Omschrijving Inhoud

Via analyse van het leerplan en visietekst PAV en via inventarisatie bestaand didactisch materiaal maken de studenten een overzicht van gedetecteerde noden en tekorten. Op basis hiervan ontwikkelen de studenten in groep nieuw PAV-materiaal gericht naar een specifieke doelgroep en rond een bepaald thema op vraag van het werkveld.

De studenten werken, na een grondige inleiding over inhoud en methodiek, in groepjes aan het verwerven van de inhouden rond hun thema en de didactische uitwerking, t.e.m. de presentatie van het resultaat.

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges12,00 uren
  • Duur: 1 semester
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd130,00 uren
  • Duur: 1 semester
Zelfstudie
Zelfstudie36,00 uren
  • Duur: 1 semester

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode buiten examenroosterWerkstuk100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Bij een eerste examenkans worden de verschillende competentiegerichte doelen beoordeeld via een (groep)werkstuk.
In het werkstuk bevindt zich kwalitatief hoogstaand didactisch materiaal bij een zelfgekozen relevant thema beantwoordend aan de criteria vernoemd hierboven én in de syllabus vakproject 1 uitvoerig toegelicht.

Bij een tweede examenkans worden de verschillende competentiegerichte doelen beoordeeld via het aangepaste werkstuk.