- informatievaardigheden, onderzoeksvaardigheden, communicatieve en ICT-vaardigheden in een leeromgeving gebruiken;
- uit een veelheid van informatiebronnen materiaal selecteren en verwerken tot didactisch materiaal;
- didactisch materiaal ontwerpen dat leerkrachten helpt om een motiverend leeromgeving uit te bouwen rekening houdend met didactische principes , leerplan en vakoverschrijdende eindtermen, differentiatie, variatie in werkvormen, mediagebruik en met ruimte voor initiatief,creativiteit en ruimte voor zelfevaluatie;
- bij het ontwerpen van didactisch materiaal rekening houden met de doelgroep (studierichting, graad, homogeen of heterogeen, leerlingen met bijzondere noden, didactische mogelijkheden van de school, talige diversiteit, motivatie, verwerkingsniveau van de leerlingen);
- de inhoud en opbouw van handleidingen bij handboeken en PAV-reeksen met elkaar vergelijken;
- het bestaand aanbod PAV-werkbundels over een thema kritisch beoordelen aan de hand van een kijkwijzer;
- na detectie van tekorten in het bestaand aanbod, dit aanbod didactisch materiaal aanvullen met authentiek materiaal, informatieve spelen, beeldmateriaal, jeugdboeken, voorwerpen, factsheets, folders, posters…hierbij rekening houdend met de verschillende leerplancomponenten;
- ondersteunend didactisch materiaal voor boekpromotie –leespromotie- filmpromotie ontwikkelen;
- authentiek functioneel didactisch materiaal voor MVT in BSO ontwikkelen aangepast aan het gekozen thema;
- een didactische fiche met verbetersleutel opmaken bij het ontwikkeld lesmateriaal;
- evaluatiecriteria integreren in een opdracht en aandacht hebben voor zelfevaluatie;
- in groep een verantwoordelijke rol opnemen door goede afspraken en opmaken, opvolgen en bijsturing van planning;
- in groep de eigen mening over een onderwerp of over de inbreng van anderen op een constructieve manier uiten;
- in groep meewerken aan een consensus waarbij elk groepslid zich goed voelt;
- in groep empathisch luisteren naar alle groepsleden;
- een eigen realistische werkplanning opmaken en afwerken, rekening houdend met de groepsafspraken;
- het eigen functioneren (ook in groep) kritisch bekijken en de verworven leerinhouden kritisch benaderen;
- het eindproduct op een boeiende manier presenteren voor een groep (toekomstige) leerkrachten en/of mediatheekmedewerker(s).