Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Petit Wim
Andere docenten: Badisco Vanessa, Vanderstraeten Wouter
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | 2 | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De student kan
- informatievaardigheden, onderzoeksvaardigheden, communicatieve en ICT-vaardigheden in een leeromgeving gebruiken;
- via onderzoek in diverse bronnen en prospectie ter plaatse materiaal selecteren en verwerken tot didactisch materiaal;
- in een grootstad zich efficiënt verplaatsen en zoeken naar informatie;
- didactisch materiaal ontwerpen dat leerkrachten helpt een studiereis voor te bereiden en te verwerken, rekening houdend met didactische principes uit de opleiding PAV;
- een didactisch parcours door een grootstad ontwerpen, rekening houdende met de leerlingenkenmerken uit de BSO-doelgroep;
- houdt bij het ontwerpen van didactisch materiaal rekening met de doelgroep;
- de inhoud en opbouw van handleidingen bij handboeken en PAV-reeksen met elkaar vergelijken i.f.v. het ontwerpen van een eigen handleiding;
- authentiek, functioneel didactisch materiaal voor MVT in BSO ontwikkelen, aangepast aan het gekozen thema;
- evaluatiecriteria integreren in een project en aandacht hebben voor zelfevaluatie en peerevaluatie;
- in groep een verantwoordelijke rol opnemen door het maken van goede afspraken en een planning;
- in groep de eigen mening over een onderwerp of over de inbreng van anderen op een constructieve manier uiten;
- in groep meewerken aan een consensus waarbij elk groepslid zich goed voelt;
- de verworven leerinhouden en ontwikkelde materialen kritisch benaderen;
- het eindproduct op een boeiende manier presenteren voor een groep externen.
Beoordelingscriteria
Bij de eerste en tweede examenkans worden de verschillende competentiegerichte doelen beoordeeld via een (groep)werkstuk.
Omschrijving Inhoud
Via analyse van het analyse van de leerplannen pav, mavo, natuurwetenschappen, Nederlands en wiskunde B-stroom en van een visietekst PAV en via inventarisatie van bestaande excursies en materiaal daarbij, maken de studenten een overzicht van gedetecteerde noden en tekorten.
Studenten gaan op locatie in een grootstad op zoek naar uitdagende opdrachten die beantwoorden aan de gemaakte analyse en die geschikt zijn voor een ruime doelgroep BSO-leerlingen.
De studenten werken, na een grondige inleiding over inhoud en methodiek, in groepjes aan het realiseren van een excursie op basis van te verwerven inhouden, achtergrondinformatie en de situatie ter plaatse.
Er is aandacht voor een didactische omkadering van de excursie door het voorzien van een grondige voorbereiding en naverwerking in de klas.
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid..
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
De evaluatie in de eerste en tweede examenkans bestaat uit het voorbereiden, maken en voorstellen van het opgegeven project