Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Project aardrijkskunde 1 (AL)12266/15168/2425/1/62
Studiegids

Project aardrijkskunde 1 (AL)

12266/15168/2425/1/62
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 152,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 25,00
Totale kostprijs: € 25,00
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Coppenholle Joris
Andere docenten: Herreman Matthias, Vandenbroele Lies
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS
OSO/LR04De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.componentBS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.componentBS
OSO/LR07De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin.componentBS
OSO/LR08De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk.componentBS
OSO/LR10De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

De doelstellingen van 'Project aardrijkskunde 1 (AL)' sluiten aan bij de volgende basiscompetenties:

1. De leerkracht als inhoudelijk expert

  • De nodige kaarten, foto’s en semantische inhouden verzamelen en via vakgerichte software verwerken om in een excursievoorbereiding een eerste oriëntatie op de mogelijkheden te verkrijgen.
  • Met het nodige documentatiemateriaal een excursie voorbereiden in functie van de inhoud, de doelgroep en de didactiek van een aardrijkskundige excursie.
  • Terreinwaarnemingen vanuit probleemstellingen verwerken met gebruik van specifieke geografische ICT-middelen.
  • Op het terrein een excursie kunnen presenteren voor verschillende doelgroepen met inbegrip van terreinwerk en gebruik van diverse instrumenten.

2. De leerkracht als organisator

  • De nodige kaarten, foto’s en semantische inhouden verzamelen en via vakgerichte software verwerken om in een excursievoorbereiding een eerste oriëntatie op de mogelijkheden te verkrijgen.
  • Met het nodige documentatiemateriaal een excursie voorbereiden in functie van de inhoud, de doelgroep en de didactiek van een aardrijkskundige excursie.
  • Terreinwaarnemingen vanuit probleemstellingen verwerken met gebruik van specifieke geografische ICT-middelen.
  • Op het terrein een excursie kunnen presenteren voor verschillende doelgroepen met inbegrip van terreinwerk en gebruik van diverse instrumenten.

3. De leerkracht als innovator-onderzoeker

  • De nodige kaarten, foto’s en semantische inhouden verzamelen en via vakgerichte software verwerken om in een excursievoorbereiding een eerste oriëntatie op de mogelijkheden te verkrijgen.
  • Met het nodige documentatiemateriaal een excursie voorbereiden in functie van de inhoud, de doelgroep en de didactiek van een aardrijkskundige excursie.
  • Terreinwaarnemingen vanuit probleemstellingen verwerken met gebruik van specifieke geografische ICT-middelen.
  • Op het terrein een excursie kunnen presenteren voor verschillende doelgroepen met inbegrip van terreinwerk en gebruik van diverse instrumenten.

4. De leerkracht als partner van externen

  • Op het terrein een excursie kunnen presenteren voor verschillende doelgroepen met inbegrip van terreinwerk en gebruik van diverse instrumenten.

5. Leraar als lid van een schoolteam

  • Op constructieve wijze deelnemen aan groepsbijeenkomsten, constructief samenwerken en een taakverdeling overleggen in het team, afspraken maken en naleven, actief participeren aan het groepsgebeuren, verantwoordelijkheid nemen, reflecteren over en bespreken van eigen inbreng en deze van groepsleden, de eigen projectopdrachten en aanpak in team bespreekbaar maken en feedback integreren in het eigen handelen om deze vaardigheden in de latere beroepspraktijk nuttig te kunnen aanwenden bv. bij een vakgroepoverleg.

6. De leerkracht als cultuurparticipant

  • Kritisch reflecteren over de aanpak van geografische excursies vanuit verschillende visies op dergelijke excursies en het aangaan van de dialoog hierover met (toekomstige) (vak)collega's.

Bij elk van bovenstaande doelstellingen moet de student een correcte vakterminologie hanteren. Bij taken is er ook de talige doelstelling om een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte schriftelijke en mondelinge taal te hanteren.

 

Beoordelingscriteria

De verschillende competentiegerichte doelen worden beoordeeld via opdrachten (zie werkstukken en rapporten) en observatie waarin de student aantoont dat hij/zij de inhoud en vaardigheden - met inbegrip van de geïntegreerde leerlijnen - zelfstandig en in wisselende situaties met toenemende complexiteit kan toepassen door voor:

1 De leerkracht als inhoudelijk expert.

A. De nodige kaarten, foto’s en semantische inhouden te verzamelen en via vakgerichte software te verwerken om in een excursievoorbereiding een eerste oriëntatie op de mogelijkheden te verkrijgen.

B. Met het nodige documentatiemateriaal een excursie op het terrein voor te bereiden in functie van de inhoud – de doelgroep en de didactiek van een aardrijkskundige excursie.

C. Op het terrein een excursie te kunnen presenteren voor verschillende doelgroepen (medestudenten – leerlingen SO - derden) met inbegrip van terreinwerk en gebruik van diverse instrumenten (GPS- clinometer – hoogtemeter e.a).

D. Terreinwaarnemingen vanuit probleemstellingen te verwerken met gebruik van specifieke geografische ICT-middelen zoals Google Earth -3dem – Microdem - Terragen -GPS TrackMaker-freeware GIS-pakketten.


2 De leerkracht als organisator.

A. De nodige kaarten, foto’s en semantische inhouden te verzamelen en via vakgerichte software te verwerken om in een excursievoorbereiding een eerste oriëntatie op de mogelijkheden te verkrijgen.

B. Met het nodige documentatiemateriaal een excursie op het terrein voor te bereiden in functie van de inhoud – de doelgroep en de didactiek van een aardrijkskundige excursie.

C. Terreinwaarnemingen vanuit probleemstellingen te verwerken met gebruik van specifieke geografische ICT-middelen zoals Google Earth -3dem – Microdem - Terragen -GPS TrackMaker-freeware GIS-pakketten.

D. Op het terrein een excursie te kunnen presenteren voor verschillende doelgroepen (medestudenten – leerlingen SO - derden) met inbegrip van terreinwerk en gebruik van diverse instrumenten (GPS- clinometer – hoogtemeter e.a).

3 De leerkracht als innovator-onderzoeker.


A. De nodige kaarten, foto’s en semantische inhouden te verzamelen en via vakgerichte software te verwerken om in een excursievoorbereiding een eerste oriëntatie op de mogelijkheden te verkrijgen.

B. Met het nodige documentatiemateriaal een excursie op het terrein voor te bereiden in functie van de inhoud – de doelgroep en de didactiek van een aardrijkskundige excursie.

C. Terreinwaarnemingen vanuit probleemstellingen te verwerken met gebruik van specifieke geografische ICT-middelen zoals Google Earth -3dem – Microdem - Terragen -GPS TrackMaker-freeware GIS-pakketten.

D Op het terrein een excursie te kunnen presenteren voor verschillende doelgroepen (medestudenten – leerlingen SO - derden) met inbegrip van terreinwerk en gebruik van diverse instrumenten (GPS- clinometer – hoogtemeter e.a).

4 De leerkracht als partner van externen.

A. Op het terrein een excursie te kunnen presenteren voor verschillende doelgroepen (medestudenten – leerlingen SO - derden) met inbegrip van terreinwerk en gebruik van diverse instrumenten (GPS- clinometer – hoogtemeter-laserwaterpas e.a). Dit wordt geëvalueerd via een observatie waarbij - naast het resultaat - de vlotheid van uitvoeren een belangrijk criterium is.

5 Leraar als lid van een schoolteam.

A. Op constructieve wijze deelnemen aan bijeenkomsten met de docent, afspraken maken en naleven, verantwoordelijkheid nemen, reflecteren over en bespreken van eigen inbreng, de eigen (inhoudelijke) projectopdrachten en (pedagogische en didactische) aanpak met de docent bespreekbaar maken en feedback integreren in het eigen handelen om deze vaardigheden in de latere beroepspraktijk nuttig te kunnen aanwenden bv. bij een vakgroepoverleg.

6 De leerkracht als cultuurparticipant.

A. Kritisch te reflecteren over de aanpak van geografische excursies vanuit verschillende visies op dergelijke excursies en het aangaan van de dialoog hierover met (toekomstige) (vak)collega's.

Omschrijving Inhoud

De inhoud van 'Project aardrijkskunde 1 (AL)' bestaat uit:

  • Verwerking van de nodige kaarten, foto’s en semantische inhouden met vakgerichte software.
  • Voorbereiding van een excursie op het terrein in functie van de inhoud, de doelgroep en de didactiek van een aardrijkskundige excursie.
  • Presentatie van een excursie op het terrein voor verschillende doelgroepen met inbegrip van terreinwerk en gebruik van diverse instrumenten.
  • Verwerking van terreinwaarnemingen vanuit probleemstellingen met gebruik van specifieke geografische ICT-middelen.
 

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Aardrijkskunde project 1’Verplicht
  • Auteur: docenten AA
  • Uitgever: Gent, Arteveldehogeschool
  • Editie: 2022-2023
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges4,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd102,00 uren
Werkplekleren
Studiebezoek10,00 uren€ 25,00
Zelfstudie
Zelfstudie36,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
 

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode buiten examenroosterWerkstuk100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.

Op basis van een peerassessment kan de groepsscore aangepast worden naar een individuele score.


 

Afwezigheid wettigen

Actieve deelname aan de studiereizen gekoppeld aan dit olod is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.