Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Cornelis Delphine, Verheeke Delphine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creƫert een efficiƫnte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | component | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als inhoudelijk expert
De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden.
Informatievaardigheden, communicatieve- en ICT-vaardigheden in een leeromgeving gebruiken.
Digitale beelden en geluiden verwerken.
Een actieve leeromgeving realiseren.
Horizontale en verticale verbanden leggen tussen het eigen vakgebied en verwante vakgebieden.
De leraar als organisator
Een soepel en efficiënt dagverloop realiseren.
Een timing respecteren en die indien nodig aanpassen.
Op een correcte wijze een aantal administratieve taken uitvoeren.
De leraar als innovator- de leraar als onderzoeker
Vernieuwende inzichten uit de opleiding in zijn onderwijspraktijk aanwenden.
Eigen handelen en functioneren kunnen in vraag stellen en bijsturen.
De leraar als lid van een schoolteam
Binnen een team taakverdelingen overleggen en naleven.
De eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in teamverband bespreekbaar te maken.
De leraar als partner van externen
Contacten maken met externen, ermee communiceren en afspraken vastleggen.
Standaardnederlands bij alle communicatie gebruiken.
De leraar als cultuurparticipant
Maatschappelijke thema's kritisch benaderen.
Beroepshoudingen
In een begeleidingsgesprek de eigen beperkingen en begrenzingen aangeven.
Op een kritische manier omgaan met bronnenmateriaal.
De gebruikte bronnen volledig en correct vermelden in een literatuurlijst.
Actief zoeken naar situaties om zijn/haar competenties te verbreden en te verdiepen.
Bereid zijn zich zelf ter discussie te stellen.
De student hanteert bij alle doelstellingen een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte schriftelijke en mondelinge taal.
Beoordelingscriteria
- In team de opdracht van het project kunnen realiseren.
- Aantonen dat er in groepsverband kan worden gewerkt.
- Het groepswerk laten resulteren in een verantwoord eindproduct.
- Het eindproduct op een vlotte manier naar voor brengen.
- Realiseren van een vlotte klantendienst met alle mogelijke facetten.
Omschrijving Inhoud
Organisatie en realisatie beautydag: voor sommige lessen aansluiten bij het dagtraject.
Realisatie make-up: morfologie, lessenreeks met actieve en interactieve werkvormen.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 30,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 20,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 80,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
De evaluatie staat uitgeschreven in de handleiding van het project.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
Als de student op één van de onderdelen minder dan 9/20 scoort, kan de student maximum 9/20 behalen voor het OLOD.