Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Project bio-esthetiek 2 (AL)12302/15168/2425/1/80
Studiegids

Project bio-esthetiek 2 (AL)

12302/15168/2425/1/80
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • bio-esthetiek
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs als Project bio-esthetiek 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Verheeke Delphine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS
OSO/LR04De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.2BS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.componentBS
OSO/LR08De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk.componentBS
OSO/LR10De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.componentBS

Omschrijving Doelstellingen


Bio-esthetiek project 2:  'vakstudie BE met didactische oefeningen'
De leraar als inhoudelijk expert

De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden.
Informatievaardigheden, communicatieve- en ICT-vaardigheden in een leeromgeving gebruiken.
Digitale beelden en geluiden verwerken.
Een actieve leeromgeving realiseren.
Horizontale en verticale verbanden leggen tussen het eigen vakgebied en verwante vakgebieden.

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De student hanteert bij alle doelstellingen een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte schriftelijke en mondelinge taal
De student hanteert de correcte spelling bij vakterminologie
De student verwerft vakterminologie

De leraar als organisator
Een soepel en efficiënt dagverloop realiseren.
Een timing respecteren en die indien nodig aanpassen.
Op een correcte wijze een aantal administratieve taken uitvoeren. 

De leraar als innovator- de leraar als onderzoeker
Vernieuwende inzichten uit de opleiding in zijn onderwijspraktijk aanwenden.
Eigen handelen en functioneren kunnen in vraag stellen en bijsturen.

De leraar als lid van een schoolteam
Binnen een team taakverdelingen overleggen en naleven.
De eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in teamverband bespreekbaar te maken.

De leraar als partner van externen
Contacten leggen met externen, communiceren en afspraken vastleggen.
Standaardnederlands bij alle communicatie gebruiken.

De leraar als cultuurparticipant
Maatschappelijke thema's kritisch benaderen.

Beroepshoudingen
In een begeleidingsgesprek de eigen beperkingen en begrenzingen aangeven.
Op een kritische manier omgaan met bronnenmateriaal.
De gebruikte bronnen volledig en correct vermelden in een literatuurlijst.
Actief zoeken naar situaties om zijn/haar competenties te verbreden en te verdiepen.
Bereid zijn zich zelf ter discussie te stellen.

Omschrijving Inhoud

Project bio-esthetiek 2 : ‘Vakstudie BE met didactische oefeningen'

Studenten werken in groep of individueel, naargelang de opdracht (zie studiewijzer en deelopdrachten).
Zij tonen tijdens de praktische oefeningen aan dat zij de inhoud beheersen en evalueren zichzelf om zo tot gerichte bijsturing te komen

Werken vakdidactische opdrachten in functie van hun toekomstige loopbaan uit

Flankerend onderwijs: verschillende onderwerpen uit zowel de gelaats-, lichaams-, als voetverzorging komen aanbod.


Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Bio-esthetiek project 2: flankerend onderwijs 2Verplicht
  • Auteur: vakgroep bio-esthetiek
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Basismateriaal: gelaatsverzorgingVerplicht
  • Code: 991
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
  • Opmerking: Materiaal aangekocht in het eerste opleidingsjaar.
Schort damestuniek 1006660 Mentha White/AzurVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
  • Opmerking: Materiaal aangekocht in het eerste opleidingsjaar.

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges62,00 uren
  • Duur: 1 semester
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd88,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode buiten examenroosterObservatie40,00
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling20,00
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk80,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De evaluatie staat uitgeschreven in de handleiding van het project. 

Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum. 

Als de student op één van de onderdelen minder dan 9/20 scoort, kan de student maximum 9/20 behalen voor het OLOD.