Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Project biologie 2 (AL)12305/15168/2425/1/33
Studiegids

Project biologie 2 (AL)

12305/15168/2425/1/33
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • biologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 153,50 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Gabriël Kristine
Andere docenten: Devoldere Lies, Dhooge Sandra
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS
OSO/LR04De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.2BS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.componentBS
OSO/LR08De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk.componentBS
OSO/LR10De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

Beroepsattitudes
1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
3. De leraar als inhoudelijk expert
4. De leraar als organisator
5. De leraar als innovator/onderzoeker

De student verwerft de leerinhouden i.v.m. 'orde brengen in biodiversiteit' en het leerplan 'Natuur, ruimte en techniek' voor de 1ste graad secundair onderwijs.
De student kan in groep gepaste lessen uitwerken bij het nieuwe leerplan Natuurwetenschappen - 2de graad D-finaliteit - II-NatS-d (D/2021/13.758/34 versie juni 2023 of recenter)
De student kan de voor de 2de graad uitgewerkte lessen realiseren met de medestudenten als leerlingen.
De student kan gepast rapporteren over de projectopdrachten.
De student kan de medestudenten op gepaste wijze peerfeedback geven.
De student verwerft vakterminologie.
De student hanteert de correcte spelling bij vakterminologie.
De student hanteert bij alle doelstellingen een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte schriftelijke en mondelinge taal. 

Beoordelingscriteria

- Zinvol samenwerken in een (multidisciplinair) studententeam.

- In groepsverband leerlingenopdrachten en evaluatievormen opstellen en realiseren over een gegeven set leerplandoelen binnen een gepaste context.

- In schriftelijke rapporten een correcte en begrijpelijke taal hanteren.

- Tijdens de contactmomenten een correcte, gepaste taal gebruiken.

- Waar relevant 'onderzoekend leren' als didactische aanpak hanteren.

- De verworven leerinhouden i.v.m. 'orde brengen in biodiversiteit' correct reproduceren en toepassen.

Omschrijving Inhoud

Introductie tot STEM-onderwijs en het leerplan ‘Natuur, ruimte en techniek’ voor de 1ste graad van het secundair onderwijs.

Bij het leerplan Natuurwetenschappen - 2de graad D-finaliteit - II-NatS-d (D/2021/13.758/34 versie juni 2023 of recenter)): lessen uitwerken en realiseren voor medestudenten. 

Flankerend onderwijs rond het thema ‘Orde brengen in biodiversiteit’ met focus op  ‘Ongewervelde dieren’ en ‘Bepalen van de Belgisch biotische index van water’.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Biologie project 2Verplicht
  • Auteur: Deltour, A. & Gabriël, K.
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges4,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Locatie: KAT
Studiebezoeken4,00 uren
  • Duur: 1 semester
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd100,00 uren
  • Duur: 1 semester
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd1,50 uren
Zelfstudie
Zelfstudie44,00 uren
  • Duur: 1 semester

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod.

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingsessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Dit olod is te volgen via begeleid afstandsleren. Er worden enkel vraaggestuurde contactmomenten en eventuele evaluatiemomenten (BUR) ingepland. Voor elk olod is er al één vragenmoment ingepland op het einde van het semester. Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.

Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk25,00
eerste examenperiode buiten examenroosterObservatie30,00
eerste examenperiode buiten examenroosterRapporten10,00
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk35,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling30,00
derde examenperiode binnen examenroosterRapporten10,00
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk25,00
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk35,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Om organisatorische redenen verschilt de evaluatievorm van het opleidingsonderdeel in 1ste en 2de examenkans.

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.

Als de student op één van de hierna vermelde onderdelen minder dan 9 op 20 scoort kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod.
De betrokken onderdelen zijn:
- het schriftelijk examen,
- de projectopdrachten m.b.t het leerplan Natuurwetenschappen- 2de graad D-finaliteit - II-NatS-d (D/2021/13.758/34 versie juni 2023 of recenter).

Afwezigheid wettigen

Actieve deelname aan de hierna vermelde projectonderdelen gekoppeld aan dit olod is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.

De betrokken projectonderdelen zijn:
- lessen uitwerken en realiseren bij het leerplan leerplan Natuurwetenschappen- 2de graad D-finaliteit - II-NatS-d (D/2021/13.758/34 versie juni 2023 of recenter).
- de excursies in het kader van het flankerend onderwijs.