Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Project bewegingsrecreatie 24584/15168/2425/1/04
Studiegids

Project bewegingsrecreatie 2

4584/15168/2425/1/04
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • bewegingsrecreatie met LO
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Tombeux Nic
Andere docenten: Arts Nikolaas, Belpaire Marianne, De Cauwer Sara, De Cock Stijn, De Geyter Mats, Desplentere Tim
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS
OSO/LR04De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.2BS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.componentBS
OSO/LR08De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk.componentBS
OSO/LR10De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

Optie personal trainer en groepsfitness
Project A:
1 on 1 project: De student kan een geïndividualiseerd trainingsschema opstellen ifv de doelstellingen en mogelijkheden van een klant. - De student heeft inzicht in de verschillende werkwijzen van de Personal Training. Hij is in staat de belangrijkste inhouden hiervan te reproduceren. - De student kan de aangereikte vaardigheden toepassen in een 1-op-1 trainingssituatie. - De student heeft inzicht in de theorie ivm de motivatieleer. Hij kan de DRO praktisch toepassen in een 1-op-1 situatie.
Project B: SMALL GROUP TRAINING en GROEPSFITNESS - Small group project: De student doet praktijkervaringen op met small group training. De student kan trainingssessies geven met diverse invalshoeken zoals verschillende omgevingen – de student ontwikkelt didactisch materiaal dat kan ingezet worden tijdens een training – de student leert gebruik maken van app’s tijdens de trainingen met klanten. 

Groepsfitness project: Aanleren van lesopbouw, inhouden en variaties binnen spierversterkende groepsfitness, aqua fitness en indoorcycling. Mogelijke uitdieping binnen complexere vormen van groepsfitness: gevorderde  methodisch/didactische principes en lesgeefmethoden, binnen een zelf gekozen soort groepsfitness.
Verbreden van de eigen bewegingsbekwaamheid in het domein van de verschillende soorten lessen groepsfitness, gericht op het competent uitvoeren van demonstraties en het gericht kunnen bijsturen.
Project C: wintersportproject: De student neemt deel aan alle activiteiten gedurende de stageweek - De student kan op een veilige en verantwoorde manier opdrachten van de instructeurs uitvoeren. - De student beheerst de aangereikte vakkennis en specifieke vaardigheden op het einde van de projectweek. - De student ontwikkelt specifieke vaardigheden en attitudes die hem/haar in staat stellen om binnen de gekozen discipline een positief en veilig leerklimaat te creëren of mee te helpen creëren. - De student kan een avondvullende activiteit voorbereiden en uitvoeren.

Optie APA
Project A
: Vakinhoudelijke kennis over specifieke doelgroepen uitbreiden door zich te verdiepen in bestaande literatuur, door zich te bevragen, door te observeren en te functioneren binnen het werkveld. - Kennis, inzicht en vaardigheden m.b.t. aangepaste sport- en bewegingsactiviteiten voor de verschillende doelgroepen die aan bod kwamen in de vakstudie in de tweede en derde schijf kunnen toepassen in het werkveld (a.d.h.v. groepsopdracht).
Project B: De aangereikte vakkennis, inzichten en specifieke vaardigheden aanwenden bij het uitwerken van een groepsopdracht: het organiseren van een sportdag voor één specifieke doelgroep.
Project C: wintersportproject: De student neemt deel aan alle activiteiten gedurende de stageweek - De student kan op een veilige en verantwoorde manier opdrachten van de instructeurs uitvoeren. - De student beheerst de aangereikte vakkennis en specifieke vaardigheden op het einde van de projectweek. - De student ontwikkelt specifieke vaardigheden en attitudes die hem/haar in staat stellen om binnen de gekozen discipline een positief en veilig leerklimaat te creëren of mee te helpen creëren. - De student kan een avondvullende activiteit voorbereiden en uitvoeren.

Optie outdoor en sporttoerisme
Project AB
: inhoudelijk project: De student beheerst de aangereikte vakkennis en is in staat om de leerinhouden binnen de aangereikte pijlers te vertalen naar diverse doelgroepen - De student ontwikkelt ook specifieke vaardigheden en attitudes die hem/haar in staat stellen om binnen die gekozen pijler een positief en veilig leef - en leerklimaat te creëren - De student verdiept zich in de gekozen pijler - De student leert probleemgestuurd zoeken naar de beste oplossing voor bepaalde levensechte situaties uit de natuursportsector - De student leert een videologboek te maken als oefening om het outdoorproduct in beeld te brengen en te leren promoten. Tevens kunnen deze video’s gebruikt worden als instructievideo.
Project C: wintersportproject: De student neemt deel aan alle activiteiten gedurende de stageweek - De student kan op een veilige en verantwoorde manier opdrachten van de instructeurs uitvoeren. - De student beheerst de aangereikte vakkennis en specifieke vaardigheden op het einde van de projectweek. - De student ontwikkelt specifieke vaardigheden en attitudes die hem/haar in staat stellen om binnen de gekozen discipline een positief en veilig leerklimaat te creëren of mee te helpen creëren. - De student kan een avondvullende activiteit voorbereiden en uitvoeren.

Beoordelingscriteria

Optie personal trainer en groepsfitness
Project A:
De student voldoet aan de minimale beoordelingscriteria als: - hij het werkstuk op een zelfstandige, kritische en correcte manier opstelt en tijdig indient. - hij het werkstuk op een correcte manier voorstelt - hij in staat is op een correcte manier een trainingsschema op te stellen - hij is staat is om op een correcte manier met de klanten om te gaan.
Project B: De student voldoet aan de minimale beoordelingscriteria als: - hij in staat is om geschikte oefenstof te geven in verschillende omgevingen met en zonder materiaal - hij in staat is om didactisch materiaal te ontwerpen om de training te ondersteunen - hij het werkstuk op een correcte manier kan voorstellen. Groepsfitness: Individueel logboek: gevolgde lessen groepsfitness, mogelijkheid tot uitdieping van één vorm van groepsfitness, worden bijgehouden en kritisch benaderd in dit logboek. Demonstratie van bewegingsreeksen van spierversterkende groepsfitness en/of blockbuilding (skeletsysteem en piramidaal systeem) van choreografische groepsfitness. Les aan een extern publiek binnen eigen gekozen vorm van groepsfitness.
Project C: De minimumeisen worden toegepast op de onderdelen van het project bewegingsrecreatie 2. De student zal op basis van permanente evaluatie beoordeeld worden op zijn/haar deelname aan de activiteiten en progressie van de specifieke vakkennis en vaardigheden.
Beoordelingscriteria voor de wintersportproject
De student:
- kan voldoen aan het afsprakenkader
- kan op het einde van de week een duidelijke progressie van de vaardigheden tonen
- kan op het einde van de week een duidelijke progressie tonen in kennis
- getuigt van een gepaste attitude tijdens de stage
- Kan stipt zijn

Optie APA
Beoordelingscriteria proces (project A en B): volledig en digitaal uitgewerkt logboek conform de afspraken - bundeling van verslagen van alle vergaderingen - verplichte aanwezigheid met de voltallige groep tijdens de verplichte contactmomenten en begeleidingsmomenten - bijsturing en opvolging van werkpunten a.d.h.v. feedback van docent moet zichtbaar zijn
Beoordelingscriteria schriftelijke taken (project A en B): respecteren van deadlines - volledig en digitaal uitgewerkte opdrachten conform de afspraken - gestructureerd en chronologisch uitgewerkte opdracht volgens stappenplan - voldoende diepgang en kritische reflectie zijn vereist - aandacht voor schriftelijke taal
Beoordelingscriteria presentatie (project A): INHOUD: kern van de boodschap is duidelijk, kort en bondig/tekst is helder, duidelijk, begrijpelijk/goed gestructureerd, logisch opgebouwd/voldoende diepgang, goed gedocumenteerd/correcte timing. - OVERDRACHT: goed oogcontact, ondersteuning lichaamstaal, enthousiasme/gebruik Standaardnederlands, goede articulatie en intonatie/niet voorlezen/publiek boeien/interactie met publiek. - MEDIA: goede visualisaties/gebruik kwalitatief beeldmateraal/neerslag op papier als goede ondersteuning van mondelinge uitleg/lay-out aantrekkelijk en overzichtelijk.
Peer assessment (project B): door peer assessmentfactor wordt er een correctie op het groepscijfer berekend.
Beoordelingscriteria wintersportproject (project C): De minimumeisen worden toegepast op de onderdelen van het project bewegingsrecreatie 2. De student zal op basis van permanente evaluatie beoordeeld worden op zijn/haar deelname aan de activiteiten en progressie van de specifieke vakkennis en vaardigheden.

Beoordelingscriteria voor de wintersportproject
De student:
- kan voldoen aan het afsprakenkader
- kan op het einde van de week een duidelijke progressie van de vaardigheden tonen
- kan op het einde van de week een duidelijke progressie tonen in kennis
- getuigt van een gepaste attitude tijdens de stage
- kan stipt zijn

Optie outdoor en sporttoerisme
Project AB: Inhoudelijk project
De student:
- Voldoet aan het afsprakenkader
- beheerst de nodige vaardigheden om een wildwaterrivier (niveau III) op een veilige manier te bevaren
- kan een oriëntatietocht op basis van GPS uitvoeren en opmaken.
- Kan zelfstandig contact leggen en deelnemen aan een door externen georganiseerde natuursportactiviteit. Kan deze activiteit kritisch beoordelen.
- Kan voorklimmen
- kan een veilige standplaats maken
- Kan een veilige rappel installeren en op een autonome, veilige manier deze rappel gebruiken.
- Kan een kite op een veilige, gecontroleerde manier besturen
- Kan een mountainbiketocht op een veilige manier begeleiden
- Heeft basiskennis om een defecte fiets te herstellen
- Beheerst de basistechnieken om een canyon veilig af te dalen
- Kan probleemsituaties tijdens een outdooractiviteit op een vlotte manier opvangen a.h.v. een doordacht crisismanagement.
- Kan nieuwe (sociale) media hanteren in functie van de promotie van outdoor sportactiviteiten
- Kan een outdooractiviteit kritisch evalueren a.h.v. een logboek
- Kan voor de aangeboden activiteiten zelfstandig beslissen wanneer de activiteit de grens van het aanvaardbaar risico overschrijdt voor zichzelf en voor andere deelnemers
- Kan in alle omstandigheden de meest veilige oplossing bedenken en toepassen
- De student kan een videologboek maken om het outdoorproduct in beeld te brengen en te leren promoten. Tevens kunnen deze video’s gebruikt worden als instructievideo.
Project C: De minimumeisen worden toegepast op de onderdelen van het project bewegingsrecreatie 2. De student zal op basis van permanente evaluatie beoordeeld worden op zijn/haar deelname aan de activiteiten en progressie van de specifieke vakkennis en vaardigheden.
Beoordelingscriteria voor de wintersportproject
De student:
- kan voldoen aan het afsprakenkader
- kan op het einde van de week een duidelijke progressie van de vaardigheden tonen
- kan op het einde van de week een duidelijke progressie tonen in kennis
- getuigt van een gepaste attitude tijdens de stage
- kan stipt zijn

Omschrijving Inhoud

Optie personal trainer en groepsfitness
Project A:
Motivatieleer - Verkoop in de fitnessbranche - Microteaching personal training - Opstellen van trainingsschema’s. 
Project B: Small group training:– conditietraining in verschillende organisatievormen – fun en games - marketing en management van de PT business – trainen in verschillende omgevingen – werken met App’s. Groepsfitness : Intensieve inoefenmomenten (individueel en met andere deelnemers) - Muziekanalyse en cueing - opbouw choreografische en/of niet-choreografische groepslessen - lesgeefmethoden - motivatie-cues - specifieke lesgeefmethode binnen eigen gekozen vorm van groepsfitness - coaching en entertainment.
Project C: wintersportproject: Het verbeteren van de specifieke vaardigheden en vakkennis van de gekozen discipline. - Het ontdekken van de eigenheid van een organisatie van een wintersportvakantie. - Het verbeteren van de specifieke materiaalkennis, de kennis van de omgeving en de veiligheidsrisco’s. Het gepast leren handelen in functie van de doelgroep, omgeving (terrein en weersomstandigheden) en eigen kunnen.


Optie APA
Project A:
vakinhoudelijk project: Luik 1: uitvoeren van opdracht (individueel of per 2) binnen de doelgroep personen met een beperking (begeleiden sport-en bewegingsactiviteiten: voorbereiden, realiseren, evalueren en reflecteren) Luik 2: uitvoeren van groepsopdracht per 2 à 3 studenten, binnen één doelgroep naar keuze (bevraging en observatie werkveld, verdiepen in bestaande literatuur, formuleren van probleemstelling, voorbereiden en begeleiden van sport- en bewegingsactiviteiten, evaluatie en reflectie van het project, presenteren werkstuk in groep)
Project B: organisatorisch project: uitvoeren van groepsopdracht per 4 à 6 studenten, binnen één doelgroep (bevraging en observatie werkveld, organiseren en uitvoeren van sportactiviteiten, opstellen draaiboek, evaluatie en reflectie van het project, mondeling eindgesprek in groep)
Project C: wintersportproject: Het verbeteren van de specifieke vaardigheden en vakkennis van de gekozen discipline. - Het ontdekken van de eigenheid van een organisatie van een wintersportvakantie. - Het verbeteren van de specifieke materiaalkennis, de kennis van de omgeving en de veiligheidsrisco’s. Het gepast leren handelen in functie van de doelgroep, omgeving (terrein en weersomstandigheden) en eigen kunnen.

Optie outdoor en sporttoerisme

Project AB: De student maakt een verslag in het logboek van de activiteit. KLIMMEN: Voorklimmen en zekeren op rots met de juiste technieken - Knopen (zaksteek,ankersteek, gestoken achtknoop, vissersknoop, mastworp, machardknoop, paalsteek, prusikknoop mickeyknoop) Op een veilige manier opbouwen en begeleiden van een zelfgezekerde rappel vertrekkende van een veilige standplaats. Het begeleiden van en demonstreren aan een deelnemer op bovenstaande wijze. KAJAK: Het zich veilig kunnen voortbewegen op een wildwaterrivier tot klasse III. De student kan: - een keerwater in- en uitvaren - traverseren in beide richtingen - zichzelf en het materiaal in veiligheid brengen - een persoon in nood uit het water redden - de verschillende commando’s van stuurman overbrengen op een raft - Kennis hebben van opbouw voor een initiatieles. Een begeleiding van een dergelijke activiteit kunnen uitvoeren. MOUNTAINBIKE: een begeleide mountainbiketocht kunnen voorbereiden op basis van kaart/GPS. De begeleiding aanpassen naargelang de doelgroep: toeristische of schoolse context. Gebruik kunnen maken van een GPS in functie van een begeleide tocht. Weten welke veiligheidsmaatregelen getroffen moeten worden. Rijtechnieken bij het overschrijden van hindernissen. Invulling van pauzes. Oplossen mechanische defecten. CANYONINGTECHNIEKEN: De voorbereiding op de zomerstage wordt aangeboden in een oefenmoment van specifieke canyoning touwtechnieken. WAKEBOARDEN De studenten leren starten vanop de kant. De studenten krijgen opbouw van kneeboard naar waterski tot wakeboraden op een cablepark. In een volgende stadium leren de studenten hindernissen nemen. Dit gebeurt in een halve dag. CRISIMANAGEMENT De studenten leren nadenken over een gericht crisismanagement bij outdoor activiteiten. Tijdens elke outdoor activiteit of event worden lesgevers of organisatoren geconfronteerd met probleemsituaties. De snelheid waarmee hierop kan ingespeeld worden en een oplossing voorzien kan worden, is cruciaal voor het welslagen van de activiteiten. De studenten zullen tijdens de lesmomenten telkens geconfronteerd worden met mogelijke probleemsituaties. Zij proberen hier verschillende oplossingen voor aan te reiken en kunnen discussiëren over de wenselijkheid en mogelijke gevolgen van de verschillende mogelijke oplossingen.
Project C: wintersportproject: Het verbeteren van de specifieke vaardigheden en vakkennis van de gekozen discipline. - Het ontdekken van de eigenheid van een organisatie van een wintersportvakantie. - Het verbeteren van de specifieke materiaalkennis, de kennis van de omgeving en de veiligheidsrisco’s. Het gepast leren handelen in functie van de doelgroep, omgeving (terrein en weersomstandigheden) en eigen kunnen.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Bewegingsrecreatie project 2: personal trainerVerplicht
  • Auteur: Belpaire, M., De Clerck, I., De Cock, S.
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
https://www.arteveldehogeschool.be/natuursport/Verplicht
  • Auteur: Desplentere T., Tombeux N.
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
Laptop is nodig in de lesVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges72,00 uren
  • Duur: 10 weken
  • Startmoment: oktober 2018
  • Opmerking: Maximum 72 uren. Zie beschrijving opties bij onderwijsorganisatie.
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd68,00 uren
  • Opmerking: Maximum 78 uren. Zie beschrijving opties bij onderwijsorganisatie.
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd4,00 uren
  • Opmerking: Maximum 4 uren. Zie beschrijving opties bij onderwijsorganisatie.
Zelfstudie
Zelfstudie36,00 uren
  • Opmerking: Maximum 36 uren. Zie beschrijving opties bij onderwijsorganisatie.

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

Optie Personal Trainer en groepsfitness
Project A
: 1 on 1 project: Contactonderwijs: 9 uren - Taken in zelfstudietijd: 20 uren - Toets- en examentijd: 2 uren - Zelfstudie: 20 uren
Project B: small group training project: - Contactonderwijs: 15 uren - Taken in zelfstudietijd: 4 uren - Toets- en examentijd: 2 uren en groepsfitness: Contactonderwijs: hoor- en werkcolleges: 12 uren - Taken in zelfstudietijd: 7 uren - Toets- en examentijd: 2 uren - Zelfstudie: 5 uren
Project C: Contactonderwijs: hoor- en werkcolleges: 24 uren (deelname wintersportproject)

Optie APA
Project A: Contactonderwijs: 20 uren - Taken in zelfstudietijd: 30 uren - Toets- en examentijd: 4u - Zelfstudie: 3 uren
Project B: Contactonderwijs: 16 uren - Taken in zelfstudietijd: 20 uren - Toets- en examentijd: 1u - Zelfstudie: 2 uren
Project C: Contactonderwijs: hoor- en werkcolleges: 24 uren (deelname wintersportproject)

Optie outdoor en sporttoerisme
Project AB: Contactonderwijs: hoor- en werkcolleges 40 uren - Toets- en examentijd: 10 uren - Zelfstudie: 30 uren
Project C: Contactonderwijs: hoor- en werkcolleges: 24 uren (deelname wintersportproject)

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

- Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
- Om organisatorische redenen verschilt de evaluatievorm van het opleidingsonderdeel in 1ste en 2de examenkans.
- Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
- Op basis van een peerassessment kan de groepsscore aangepast worden naar een individuele score.
- In dit opleidingsonderdeel wordt permanente evaluatie aangewend. Concrete afspraken hieromtrent vind je in de Studiewijzer.

Onderstaande minimumeisen gelden binnen de onderdelen (=leereenheden) van het opleidingsonderdeel: 

- Voor alle onderdelen wordt een cijfer vastgelegd op 20.
- Indien de student voor de helft of meer van de onderdelen een tekort haalt en het totaal aantal tekortpunten > is dan het aantal onderdelen, kan de student een totaalscore van maximum 8/20 halen voor het opleidingsonderdeel PJ2. 
- Indien de student een score haalt van 5 
of 6/20 voor een onderdeel, kan de student een totaalscore van maximum 7/20 halen voor het opleidingsonderdeel PJ2.
- Indien de student voor één of meerdere onderdelen een score behaalt van < of gelijk aan 4/20, kan de student een totaalscore van maximum 5/20 halen voor het opleidingsonderdeel PJ2.
- Indien de student niet alle evaluaties aflegt (theorie, vaardigheden, taak), behaalt de student een onvolledig traject voor de betrokken onderdeel, haalt hij een maximale score van 1/20 voor de betrokken onderdeel en max. 8/20 voor het opleidingsonderdeel.


Optie personal trainer en groepsfitness
:
Project A en B 75%
Project A: 1 op 1 project (40%)
- Eerste examenperiode: werkstuk buiten de examenperiode 25%, mondeling examen binnen de examenperiode 10%, observatie 5%
- Derde examenperiode: werkstuk binnen de examenperiode 25%, mondeling examen binnen de examenperiode 15%,
Project B: SMALL GROUP TRAINING en GROEPSFITNESS (35%)
Small group training (15%)
- Eerste examenperiode: mondeling examen binnen examenperiode 15%
- Derde examenperiode: mondeling examen binnen examenperiode 15%
Groepsfitness (20%)
- Eerste examenperiode : 15% permanente evaluatie - 5% werkstuk
- Derde examenperiode : 15% observatie binnen de examenperiode - 5% werkstuk
Project C: 25%
- Eerste examenperiode: 25% observatie (PE)
- Derde examenperiode: 25% rapport

Optie APA:
Project A: 42% 
Luik 1: doelgroep personen met een beperking
- Eerste examenperiode: rapport 13% (buiten examenperiode)
- Derde examenperiode: rapport 13% (binnen examenperiode)
Luik 2: doelgroep naar keuze
- Eerste examenperiode: rapport 21%  - observatie 8% (buiten examenperiode)
- Derde examenperiode: rapport 21% - mondeling 8% (binnen examenperiode)
Project B: 33%
- Eerste examenperiode: werkstuk 26%  - mondeling 7% (buiten examenperiode)
Peer assessment: door PA wordt er een correctie op het groepscijfer berekend.
- Derde examenperiode: werkstuk 26% - mondeling 7% (binnen examenperiode)
Project C: 25%
- Eerste examenperiode: 25% observatie (buiten examenperiode)
- Derde examenperiode: 25% rapport (binnen examenperiode)

Optie outdoor en sporttoerisme :
Project AB: 75%
- Eerste examenperiode: werkstuk 18,75%
- Eerste examenperiode: observatie buiten examenperiode 56,25% (PE)
- Derde examenperiode: werkstuk 18,75%
- Derde examenperiode: observatie binnen examenperiode:56,25%
Project C: 25%
- Eerste examenperiode: 25% observatie (PE)
- Derde examenperiode: 25% rapport

Afwezigheid wettigen

Actieve deelname aan werk- en feedbacksessies gekoppeld aan dit olod is sterk aangeraden, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.