Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Van Loocke Lies
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | component | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
Project fysica 1 bestaat uit 2 grote luiken. In het eerste luik krijgen de studenten een rugzak biologie mee ter voorbereiding voor het vak natuurwetenschappen in de 1ste graad secundair onderwijs.
In het tweede luik moeten studenten binnen een vorm van dienstverlening voor het werkveld eigen materiaal ontwikkelen gebaseerd op onderzoekend en ontwerpend leren, lees STEM inzichten.
De leraar als inhoudelijke expert
- De studenten verwerken de inhouden biologie.
- De studenten kunnen de proeven en praktische vaardigheden relevant voor deze inhouden uitvoeren.
- De studenten verwerken brede wetenschappelijke inhouden binnen een dienstverlenend evenement of workshop voor het brede werkveld.
De leraar als organisator
- De studenten kunnen een dienstverlenend evenement of workshop begeleiden,
De leraar als innovator/onderzoeker
- De studenten kunnen zelfstandig aantrekkelijke opstellingen ontwikkelen binnen een motiverende context.
- De studenten ontwerpen innoverende & motiverende leeromgevingen
De leraar als partner van externen
De leraar als cultuurparticipant
- De studenten kunnen samenwerken en goed communiceren met externen
- De studenten kunnen een workshop of evenement begeleiden.
Beoordelingscriteria
De studenten moeten tijdens de projectperiode aantonen dat ze significante bijdragen hebben geleverd aan de verschillende werkstukken en dat zij de vooropgestelde doelen kunnen realiseren.
Volgende basiscompetenties worden geëvalueerd:
De leraar als inhoudelijk expert
- De studenten beheersen domeinspecifieke kennis en vaardigheden over de beschreven inhoud en kunnen deze aanwenden en verbreden.
- De studenten kunnen de belangrijkste demonstratieproeven en andere praktische vaardigheden van de verschillende vakken uitvoeren.
- De studenten verbreden en verdiepen hun domeinspecifieke kennis en vaardigheden en legt verband met andere vakken.
De leraar als organisator
- De studenten kunnen een stimulerende leeromgeving begeleiden.
De leraar als partner van externen
De leraar als cultuurparticipant
- De studenten nemen deel aan een evenement of workshop en ontwikkelen er het nodige materiaal voor.
Omschrijving Inhoud
Volgende onderdelen komen aan bod:
Excursies en practica gericht op leerdoelen biologie uit natuurwetenschappen 1ste graad.
STEM activiteit binnen kinderuniversiteit of andere vorm van dienstverlening.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
Dit olod is te volgen via begeleid afstandsleren. Er worden enkel vraaggestuurde contactmomenten en eventuele evaluatiemomenten (BUR) ingepland. Voor elk olod is er al één vragenmoment ingepland op het einde van het semester. Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 40,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk permanente evaluatie (Permanente evaluatie) | 60,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 40,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 60,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
In dit opleidingsonderdeel wordt permanente evaluatie aangewend. Concrete afspraken hieromtrent vind je in de Studiewijzer.
Op basis van een peerassessment kan de groepsscore aangepast worden naar een individuele score.
Voor de BI/FY studenten is er een vervangopdracht voorzien voor het biologiedeel die zo ook mondeling op het examen moeten toelichten.
Om organisatorische redenen verschilt de evaluatievorm van het opleidingsonderdeel in 1ste en 2de examenkans, namelijk de permanente evaluatie kan organisatorisch niet doorgaan bij de 2e examenkans.