Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 178,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: De Lange Jan
Andere docenten: Impens Lester, Putman Reinout
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | 2 | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
In project fysica 2 voeren de studenten verschillende deelopdrachten uit, elk met hun specifieke doelstellingen en eigen aanpak. Zo krijgen de studenten in een eerste opdracht een inleiding over leerinhouden elektriciteit en passen dit onmiddellijk toe in concrete contexten.
De leraar als inhoudelijke expert
De studenten beheersen domeinspecifieke kennis en vaardigheden over elektriciteit en kunnen deze aanwenden en verbreden.
De studenten kunnen de belangrijkste demonstratieproeven en andere praktische vaardigheden over elektriciteit uitvoeren.
De studenten maken kennis met de didactische principes van STEM en verschillende STEM projecten in dialoog met het werkveld.
De leraar als organisator
De studenten kunnen een onderzoeksopdracht uitdenken, plannen en uitvoeren. Hierbij staan de onderzoeks- en planningsvaardigheden van de student centraal.
De leraar als innovator/onderzoeker
De studenten kunnen een eigen experiment bedenken en uitvoeren.
De studenten kunnen vanuit een eigen idee een ontwerp uitwerken.
De studenten krijgen inzicht in vernieuwingen binnen onderwijs, meer specifiek binnen STEM-onderwijs.
Beoordelingscriteria
De studenten moeten tijdens de het evaluatiemoment aantonen dat ze de vooropgestelde doelen op een voldoende manier kunnen bereiken. Tijdens de projectperiode moeten ze aantonen dat ze significante bijdragen hebben geleverd aan het werkstuk en de vooropgestelde doelen bereikt hebben.
Volgende basiscompetenties worden geëvalueerd:
De leraar als inhoudelijk expert
De studenten beheersen domeinspecifieke kennis en vaardigheden over de beschreven inhoud en kunnen deze aanwenden en verbreden.
De studenten kunnen de belangrijkste demonstratieproeven en andere praktische vaardigheden uitvoeren.
De studenten verbreden en verdiepen hun domeinspecifieke kennis en vaardigheden.
De leraar als organisator
De studenten kunnen een STEM-project uitdenken en voorstellen aan het werkveld.
De leraar als onderzoeker/innovator
De studenten onderzoeken zelf de meest geschikte doelen, werkvormen en inhouden passend bij bepaalde noden van een school uit het werkveld.
De studenten testen iteratief door voor te leggen aan stakeholders.
De studenten koppelen wetenschappelijke vakdidactische inzichten aan hun STEM-project.
Omschrijving Inhoud
Volgende onderdelen komen aan bod:
- Basiskennis elektriciteit
- Een eigen onderzoeksopdracht
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 40,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 20,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 40,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 60,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Indien een student minder dan 9 op 20 behaalt voor het mondeling examen, dan kan de student voor het OLOD fysica vakproject 2 in z'n geheel maximum 9 op 20 behalen.