Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 170,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Blomme Jurgen
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | component | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De leraar als opvoeder
De leraar als inhoudelijk expert
De leraar als organisator
De leraar als innovator/onderzoeker
De leraar als cultuurparticipant
- de student kan op een gerichte manier rond een uitgekozen thema van de geschiedenis de recente vakliteratuur opzoeken, verwerken en synthetiseren
- de student ontwerpt voor leerlingen van de eerste en/of tweede graad S.O. rond een uitgekozen thema een historisch evenement
- de student beheerst de praktische organisatie van een historisch evenement
- de student verzorgt de eindredactie van een didactische bundel en hanteert een heldere en correcte taal
- de student werkt constructief samen in team, maakt afspraken, leeft die na, neemt verantwoordelijkheid op en kan reflecteren over zijn eigen inbreng en die van de groepsleden
- de student kan op een aanschouwelijke en begeesterende manier een project presenteren
Beoordelingscriteria
De minimale beoordelingscriteria worden gebaseerd op de volgende basiscompetenties:
- de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- de leraar als inhoudelijke expert
- de leraar als organisator
- de leraar als innovator/onderzoeker
- de leraar als cultuurparticipant
- de student kan op een gerichte manier rond een uitgekozen thema van de geschiedenis de recente vakliteratuur opzoeken, verwerken en synthetiseren
- de student ontwerpt voor leerlingen van de eerste en/of tweede graad S.O. rond een uitgekozen thema een historisch evenement
- de student beheerst de praktische organisatie van een historisch evenement
- de student verzorgt de eindredactie van een didactische bundel
- de student werkt constructief samen in team, maakt afspraken, leeft die na, neemt verantwoordelijkheid op en kan reflecteren over zijn eigen inbreng en die van de groepsleden
- de student kan op een aanschouwelijke en begeesterende manier een project presenteren
Zie studiewijzer voor de concrete beoordelingscriteria.
Omschrijving Inhoud
Onderwerpen uit de leerinhouden geschiedenis voor de eerste graad en de tweede graad worden grondig verkend en verwerkt tot een historisch evenement. De studenten werken, na een grondige inleiding over inhoud en methodiek, in groep aan het verwerven van de inhouden rond hun thema en de didactische uitwerking, t.e.m. de finalisering en presentatie van het evenement. Meer informatie over de inhoud kan worden opgevraagd bij de verantwoordelijke docent.
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 19 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Mondeling permanente evaluatie (Permanente evaluatie) | 25,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 25,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 20,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 80,00 | |