Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 176,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Blomme Jurgen
Andere docenten: Brackeva Joke
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | 2 | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De student als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De student als opvoeder
De student als inhoudelijk expert
De student als organisator
De student als innovator/onderzoeker
De student als cultuurparticipant
- de student bereidt onderdelen van de didactische aanpak van een meerdaagse excursie voor;
- de student gidst op een creatieve, boeiende en leerrijke manier deelnemers aan een meerdaagse excursie;
- de student ontwerpt inhoudelijk goed uitgebouwd en vormelijk aantrekkelijk materiaal voor een publiek van leerlingen S.O., leerkrachten S.O. en medestudenten;
- de student volgt op een actieve en aandachtige manier een meerdaagse excursie en maakt zich de aangeboden inhouden eigen;
- de student kan op een gerichte manier rond een uitgekozen thema van de geschiedenis de recente wetenschappelijke literatuur opzoeken, verwerken en synthetiseren;
- de student verkent op een grondige manier een gekozen thema uit de geschiedenis van de 19de en 20ste eeuw en verwerkt de verworven informatie en de inzichten tot een aantrekkelijke en bevattelijke les voor de medestudenten;
- de student schrijft een goed geconstrueerde, samenhangende tekst ter voorbereiding van een simulatie;
- de student werkt actieve en onderzoekende werkvormen uit die theoretisch werden voorbereid in PJ1;
- de student werkt constructief samen in team, maakt afspraken, leeft die na, neemt verantwoordelijkheid op en kan reflecteren over zijn eigen inbreng en die van de groepsleden;
- de student reflecteert zinvol over theoretische aspecten van de vakdidactiek;
- de student heeft de mogelijkheid om in overleg met de docent een keuzetraject op te nemen;
- steeds gebruikmakend van een heldere en correcte taal.
Beoordelingscriteria
De student als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De student als opvoeder
De student als inhoudelijk expert
De student als organisator
De student als innovator/onderzoeker
De student als cultuurparticipant
- de student bereidt onderdelen van de didactische aanpak van een meerdaagse excursie voor;
- de student gidst op een creatieve, boeiende en leerrijke manier deelnemers aan een meerdaagse excursie;
- de student ontwerpt inhoudelijk goed uitgebouwd en vormelijk aantrekkelijk materiaal voor een publiek van leerlingen S.O., leerkrachten S.O. en medestudenten;
- de student volgt op een actieve en aandachtige manier een meerdaagse excursie en maakt zich de aangeboden inhouden eigen;
- de student kan op een gerichte manier rond een uitgekozen thema van de geschiedenis de recente wetenschappelijke literatuur opzoeken, verwerken en synthetiseren;
- de student verkent op een grondige manier een gekozen thema uit de geschiedenis van de 19de en 20ste eeuw en verwerkt de verworven informatie en de inzichten tot een aantrekkelijke en bevattelijke les voor de medestudenten;
- de student schrijft een goed geconstrueerde, samenhangende tekst ter voorbereiding van een simulatie;
- de student werkt actieve en onderzoekende werkvormen uit die theoretisch werden voorbereid in PJ1;
- de student werkt constructief samen in team, maakt afspraken, leeft die na, neemt verantwoordelijkheid op en kan reflecteren over zijn eigen inbreng en die van de groepsleden;
- de student reflecteert zinvol over theoretische aspecten van de vakdidactiek.
- de student heeft de mogelijkheid om in overleg met de docent een keuzetraject op te nemen.
Omschrijving Inhoud
Project geschiedenis 2 bestaat uit verschillende onderdelen:
- Een vierdaagse excursie Elzas- Lotharingen (praktische organisatie, inhoudelijke voorbereiding, didactische verwerking, ontwikkeling materiaal, animatie, gidsen bij het bezoek van historische sites en musea ...)
- Een heropfrissing van de geschiedenis van de 19de en de 20ste eeuw (leerinhouden 3de graad S.O.) en een grondige reflectie over de belangrijkste thema's: concreet wordt van de studenten verwacht dat ze per trio één thema grondig voorbereiden en in een boeiende en bevattelijke les voor de medestudenten toelichten; (tevens de voorbereiding van een rollenspel)
- Een simulatie van een internationale, hedendaagse conferentie over een actueel thema. De studenten leven zich in in een opgegeven rol, informeren zich grondig, rapporteren schriftelijk en nemen actief en op een zinvolle manier deel aan de slotconferentie.
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 19 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 50,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 20,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 80,00 | |