Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
project katholieke godsdienst 1 (AL)14726/15168/2425/1/31
Studiegids

project katholieke godsdienst 1 (AL)

14726/15168/2425/1/31
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • katholieke godsdienst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 150,00
Totale kostprijs: € 150,00
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Buysse Yentl
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS
OSO/LR04De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.componentBS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.componentBS
OSO/LR08De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk.componentBS
OSO/LR10De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

1. De leraar als inhoudelijk expert

- Verschillende visies op levensbeschouwelijk onderwijs a) van elkaar onderscheiden, b) met argumenten onderbouwen.

- Een eigen visie op levensbeschouwelijk onderwijs a) ontwikkelen b) met persoonlijke argumenten onderbouwen.

- De gelaagdheid van de vraag "Hoe kan ik vorm geven aan mijn religieuze identiteit in de publieke ruimte vanuit respect voor de (religieus) andere?" a) onderkennen, b) in groep bespreken. 

- Het document 'interlevensbeschouwelijke competenties' a) situeren, b) inhoudelijk toelichten. 

- Over de relevantie van een spiritueel leven reflecteren. 

- De principes van de uitbouw van een spirituele wijkplaats kennen.


2. De leraar als organisator

- Als groepslid verantwoordelijkheid nemen om een project te ontwikkelen.


3. De leraar als innovator/onderzoeker

- Een project vertrekkend vanuit de vraag: "Hoe kan ik vanuit respect voor mijn (levensbeschouwelijk) naaste vorm geven aan mijn levensbeschouwelijke identiteit in de publieke ruimte" in groep ontwikkelen. 

- Het ontwikkelde project aan het document "interlevensbeschouwelijke competenties", aan de levensbeschouwelijke vaardigheden en aan het leerplan linken.

- Vakdidactische kennis in een project integreren.


4. De leraar als partner van externen

- Op gepaste wijze contact leggen met externen bij de uitwerking van het project.


5. De leraar als cultuurparticipant

- Historische en actuele vormen van religieus en spiritueel leven bestuderen.


6. Beroepshoudingen

- Vakliteratuur op zelfstandige wijze verwerken.
 


Beoordelingscriteria

- Verschillende visies op levensbeschouwelijk onderwijs a) van elkaar onderscheiden, b) met argumenten kunnen onderbouwen.

- Een eigen visie op levensbeschouwelijk onderwijs a) kunnen ontwikkelen b) met persoonlijke argumenten onderbouwen.

- De gelaagdheid van de vraag "Hoe kan ik vorm geven aan mijn religieuze identiteit in de publieke ruimte vanuit respect voor de (religieus) andere?" a) kunnen onderkennen, b) in groep bespreken.

- Over de relevantie van een spiritueel leven kunnen reflecteren.

- De principes van de uitbouw van een spirituele wijkplaats kunnen toepassen.

- Een project vertrekkend vanuit de vraag: "Hoe kan ik vanuit respect voor mijn (levensbeschouwelijk) naaste vorm geven aan mijn levensbeschouwelijke identiteit in de publieke ruimte" in groep kunnen ontwikkelen.

- Het ontwikkelde project aan het document "interlevensbeschouwelijke competenties", aan de levensbeschouwelijke vaardigheden en aan het leerplan kunnen linken.

- Vakdidactische kennis in een project kunnen integreren.

- Het ontwikkelde project in correct Nederlands a) kunnen uitschrijven, b) kunnen voorstellen.

- De indrukken van een abdijverblijf kunnen benoemen.

- Zelfstandig kennis kunnen opbouwen aan de hand van vakliteratuur.

Omschrijving Inhoud

De cursus behandelt volgende onderwerpen: 

- De eigenheid van een religieus referentiekader en de impact hiervan op (levensbeschouwelijk) onderwijs.

- Het contrast tussen de maatschappelijke druk tot ontspanning en het uitbouwen van een spirituele wijkplaats.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Katholieke godsdienst project 1Verplicht
  • Auteur: vakgroep katholieke godsdienst
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges4,00 uren
  • Startmoment: september
  • Locatie: KAT
Studiebezoeken56,00 uren€ 150,00
  • Startmoment: september
  • Locatie: Verblijf in een abdij
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd72,00 uren
  • Startmoment: september
Zelfstudie
Zelfstudie48,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: september

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode buiten examenroosterMondeling10,00
tweede examenperiode buiten examenroosterWerkstuk90,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00