Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Vanlanduyt Luk
Andere docenten: Buysse Yentl, De Bisschop Tina
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | 2 | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als inhoudelijk expert:
- De noodzaak en de uitdaging van een interlevensbeschouwelijke dialoog binnen levensbeschouwelijk onderwijs a) onderzoeken, b) verwoorden.
- Vanuit een cruciaal ethisch-maatschappelijk thema de voorwaarden tot een interlevensbeschouwelijke dialoog toepassen.
- De eigen religieuze identiteit door andere levensbeschouwelijke tradities a) bevragen, b) verrijken.
De leraar als organisator:
- Een interlevensbeschouwelijke dialoog binnen levensbeschouwelijk onderwijs toepassen.
De leraar als innovator en onderzoeker:
- Binnen een breder maatschappelijk gegeven de noodzaak, maar ook de uitdaging van een interlevensbeschouwelijke dialoog a) onderzoeken, b) verwoorden.
De leraar als partner van externen:
- Op gepaste wijze communiceren met externen.
- Openstaan voor andere visies, perspectieven inzake bepaalde een ethisch-maatschappelijke thema.
De leraar als cultuurparticipant:
- Multiperspectiviteit als noodzaak voor de samenlevingsopbouw a) onderkennen, b) bij leerlingen bewerkstelligen.
Beroepshoudingen:
- Vakliteratuur zelfstandig verwerken.
- Realistisch over zichzelf reflecteren.
Beoordelingscriteria
- De noodzaak en de uitdaging van een interlevensbeschouwelijke dialoog binnen levensbeschouwelijk onderwijs kunnen a) onderzoeken, b) verwoorden.
- Vanuit een cruciaal ethisch-maatschappelijk thema de voorwaarden tot een interlevensbeschouwelijke dialoog kunnen toepassen.
- De eigen religieuze identiteit door andere levensbeschouwelijke tradities a) kunnen bevragen, b) laten verrijken.
- Een interlevensbeschouwelijke dialoog binnen levensbeschouwelijk onderwijs kunnen toepassen.
- Binnen een breder maatschappelijk gegeven de noodzaak, maar ook de uitdaging van een interlevensbeschouwelijke dialoog kunnen a) onderzoeken, b) verwoorden.
- Op gepaste wijze kunnen communiceren met externen.
- Kunnen openstaan voor andere visies, perspectieven inzake bepaalde een ethisch-maatschappelijke thema.
- Multiperspectiviteit als noodzaak voor de samenlevingsopbouw kunnen a) onderkennen, b) bij leerlingen bewerkstelligen.
- Vakliteratuur zelfstandig kunnen verwerken.
- Realistisch over zichzelf kunnen reflecteren.
Omschrijving Inhoud
- Interlevensbeschouwelijke dialoog
- Multiperspectiviteit in cruciale ethisch-maatschappelijke thema’s
- Interlevensbeschouwelijke competenties
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 40,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 60,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 100,00 | |