Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Project bedrijfsorganisatie 1 (AL)20475/15168/2425/1/44
Studiegids

Project bedrijfsorganisatie 1 (AL)

20475/15168/2425/1/44
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • bedrijfsorganisatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 161,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Willems Veerle
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS
OSO/LR04De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.componentBS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.componentBS
OSO/LR08De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk.componentBS
OSO/LR10De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

De leraar als inhoudelijk expert en als organisator

De student kan op het eind van dit opleidingsonderdeel:
  • Leerstof die niet, of gedeeltelijk aan bod kwam in vakstudie - zoals internationale verrichtingen in de boekhouding en marketing, zelf aanleren, didactisch verwerken en bij het gekozen domein zijn/haar horizon verruimen.
  • Reeds verworven boekhoudkundige kennis over de dubbele boekhouding, uitdiepen en verwerken
  • Niet geziene leerstof over bedrijfsactiviteiten aanleren, verwerken, illustreren, bijsturen, kritisch analyseren met behulp van een stappenplan.
  • Didactisch materiaal aanmaken
  • Een presentatie geven en vragen beantwoorden in een correcte taal



    De leraar als innovator en onderzoeker

    De student kan op het eind van dit opleidingsonderdeel:
  • Informatievaardigheden, onderzoeksvaardigheden, communicatieve en ICT-vaardigheden in een leeromgeving gebruiken
  • Digitale beelden en geluiden verwerken
  • Relevante onderzoeksgegevens opzoeken, selecteren en didactisch verwerken
  • Zinvol reflecteren en eigen handelen bijsturen


    De leraar als partner van externen en als cultuurparticipant

    De student kan op het eind van dit opleidingsonderdeel: 
  • Een activiteit, zoals een bedrijfsbezoek doordacht organiseren
  • In zijn contacten met derden, in overleg contacten leggen, zich aan afspraken houden, feedback integreren en zich mondeling/schriftelijk correct uitdrukken
  • Verbanden leggen met actualiteit in verschillende maatschappelijke contexten en kritisch informatie van diverse media bestuderen
  • Kansen grijpen om aan waardenopvoeding te doen, waardoor diversiteit wordt ingeschakeld



  • Beoordelingscriteria

    De student kan:
    • Een didactisch pakket uitwerken op basis van een stappenplan, d.m.v. opgezochte informatie die hij / zij kritisch selecteert en de inhoud op niveau van de gekozen doelgroep verwerkt
    • De keuze van een onderwerp motiveren, relateren aan de actualiteit en de leerplannen, en situeren in een maatschappelijke context.
    • de marketingmix van het gekozen bedrijf/product kritisch bespreken aan de hand van het schema uit de cursus
    • Digitale beelden en geluiden gebruiken

    De student kan individueel op zelfstandige basis

    • Zichzelf en anderen van de groep evalueren
    • Een logboek correct aanmaken
    • Zich correct uitdrukken bij de presentatie van het werk
    • de boekhouding van het spilbedrijf voeren volgens het systeem van de dubbele boekhouding, de eindejaarsverrichtingen uitvoeren, het resultaat berekenen en bestemmen en de jaarrekening opmaken.

    Omschrijving Inhoud

    Project 1: laat jij je leiden, verleiden of misleiden?

    Marketing: via de analyse van de marketingmix van een Belgische onderneming en de organisatie van een bedrijfsbezoek m.b.t. marketing verwerven ze voldoende basiskennis en leren ze de theorie ondersteunen met voorbeelden uit de praktijk. 
    Het geheel wordt tijdens het laatste contactmoment gepresenteerd aan de medestudenten 

    Project 2: Integrale gevallenstudie boekhouden

    Praktische integratie-oefening op de dubbele boekhouding: basisverrichtingen en uitdieping met jaarafsluiting en bestemming van het resultaat.

    Omschrijving Studiematerialen (lijst)

    Boeken
    Integrale gevalstudie boekhoudenVerplicht
    • Auteur: Frederix, J., Fredrix, R., Hendriks, D.
    • Uitgever: Gent: Academie Press
    • Editie: laatste versie
    • ISBN-nr: 978-90-382-1764-2
    • Te koop via de verkoopdienst
    • In voorraad
    Cursusteksten
    Bedrijfsorganisatie project 1Verplicht
    • Auteur: vakgroep bedrijfsorganisatie
    • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
    • Te koop via de verkoopdienst
    • In voorraad
    bedrijfsorganisatie project 1: marketing: laat je je leiden, verleiden of misleiden?Verplicht
    • Auteur: vakgroep Bedrijfsorganisatie
    • Medium: Papier
    • Te koop via de verkoopdienst
    • In voorraad

    Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

    Contactonderwijs
    Hoor- en werkcolleges6,00 uren
    • Duur: 1 semester
    • Startmoment: 13.02.2023
    • Locatie: KAT
    Taken in zelfstudietijd
    Taken in zelfstudietijd90,00 uren
    Toets- en examentijd
    Toets- en examentijd5,00 uren
    • Locatie: KAT
    Zelfstudie
    Zelfstudie60,00 uren

    Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

    Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

    De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

    De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

    Omschrijving Evaluatie (lijst)

    Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
    MomentVorm%Opmerking
    tweede examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk21,00
    tweede examenperiode buiten examenroosterMondeling9,00
    tweede examenperiode buiten examenroosterSchriftelijk40,00
    tweede examenperiode buiten examenroosterWerkstuk30,00
    Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
    MomentVorm%Opmerking
    derde examenperiode binnen examenroosterMondeling85,00
    derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk15,00Het werkstuk wordt ingediend bij de start van het examen

    Omschrijving Evaluatie (tekst)

    Bij de eerste examenkans zal een mondelinge toelichting of presentatie voorzien worden voor marketing in de periode waarin het project loopt. Tijdens de examenperiode wordt er een schriftelijk examen afgelegd.

    Integrale gevallenstudie wordt geëvalueerd via een test op het einde van de periode waarin het project loopt.

    Bij de tweede examenkans wordt een mondeling examen voor integrale gevallenstudie afgenomen. Voor marketing wordt een werkstuk gemaakt die gepresenteerd wordt.