Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 168,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Balloey Charlotte
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | component | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als inhoudelijke expert:
De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden.
Hiaten in de eigen vakdeskundigheid detecteren en aanvullen.
De verworven deskundigheid actualiseren, uitbreiden en verdiepen.
De leraar bezit kennis van toegankelijke informatiebronnen en kan deze in verband brengen met het vak- en de leergebieden verbonden aan de opleiding haartooi.
De leraar als organisator:
Inzicht in het coördineren van werkzaamheden verbonden aan het vak haartooi verwerven.
Een timing respecteren en die indien nodig aanpassen.
Op een correcte wijze een aantal administratieve taken uitvoeren.
Een klas aangepast, aangenaam en functioneel inrichten.
De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker:
Vernieuwende inzichten uit de opleiding in zijn onderwijspraktijk aanwenden.
Eigen handelen en functioneren kunnen in vraag stellen en bijsturen.
De leraar als partner van externen:
Kunnen contacten leggen met externen, communiceren, afspraken vastleggen en samenwerken.
Zich mondeling correct uitdrukken t.o.v. leden van externe organisaties.
De nodige relaties met actoren op de arbeidsmarkt uitbouwen en onderhouden.
De leraar als cultuurparticipant:
Kunnen maatschappelijke thema's kritisch benaderen.
Beroepshoudingen:
Durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan en er ook verantwoordelijkheid voor opnemen.
Gaan op een kritische manier om met bronnenmateriaal.
Vermelden de gebruikte bronnen volledig.
Zoeken actief naar situaties om zijn/ haar competenties te verbreden en te verdiepen.
Zijn bereid om zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, o.m. middelen,doelen, mensen en procedures.
Zijn erop gerict om de taken zonodig te plannen, ie coördineren en te delegeren, zodat het beoogde doel op een efficiënte manier kan bereikt worden.
Zijn bereid zichzelf ter discussie te stellen.
Beoordelingscriteria
Via projectopdrachten ontwikkelt de student kennis, vaardigheden en attitudes op vlak van: - in teamverband werken waarbij het plannen en het aanpakken van problemen een prioriteit is. - beslissingen nemen inzake het leggen van contacten met het werkveld - een gezonde kritische ingesteldheid ontwikkelen inzake het opzoeken en omgaan met leerstof- en informatiebronnen en communicatiemethodieken. Moet bewijzen dat er een progressieve integratie is van de opgedane kennis met als doel zelfstandig technieken uit te voeren en te verantwoorden.
Omschrijving Inhoud
Realiseren van een integrale opdrachten verbonden aan het vak dameskappen en herenkappen.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 40,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 60,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Observatie | 40,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 60,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluaties en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Afwezigheid wettigen
In dit opleidingsonderdeel wordt er evaluatie aangewend. Elke afwezigheid tijdens het evaluatiemoment moet gewettigd worden.