Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Project haartooi 2 (AL)12312/15168/2425/1/85
Studiegids

Project haartooi 2 (AL)

12312/15168/2425/1/85
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • haartooi
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 160,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Verbeure Katrien
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS
OSO/LR04De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.2BS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.componentBS
OSO/LR08De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk.componentBS
OSO/LR10De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

.

De leraar als inhoudelijke expert:

De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden.

Hiaten in de eigen vakdeskundigheid detecteren en aanvullen.

De verworven deskundigheid actualiseren, uitbreiden en verdiepen.

Inspelen op onvoorziene inhoudelijke vragen en problemen.

Beheersen van de vaktaal.

De leraar bezit kennis van toegankelijke informatiebronnen en kan deze in verband brengen met het vak- en de leergebieden verbonden aan de opleiding haartooi.


De leraar als organisator:


Inzicht in het coördineren van werkzaamheden verbonden aan het vak haartooi verwerven.

Een timing respecteren en die indien nodig aanpassen.

Op een correcte wijze een aantal administratieve taken uitvoeren.

Een klas aangepast, aangenaam en functioneel inrichten.

Als verantwoordelijke waaronder taken en diensten in het kapsalon plannen, met als onderliggende competentie het werken in teamverband

Op een professionele wijze klantenservice aanbieden

Inzicht verwerven in de organisatie met betrekking tot het vlot verlopen van de aangeboden diensten in het didactisch kapsalon, met aandacht voor werkplanning, timing en teamgericht werken.

Duidelijke instructies geven.

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:

Aandacht hebben voor de heterogeniteit en de diversiteit van de leergroep

Iedereen voldoende kans geven om actief deel te nemen.

Gegevens verzamelen via evaluatie- en observatievormen.

Een correcte schriftelijke taal gebruiken.

Een correcte mondelinge taal gebruiken.



De leraar als opvoeder:

Op een respectvolle en correcte wijze omgaan met de klasgroep. 

De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker:

Vernieuwende inzichten uit de opleiding in zijn onderwijspraktijk aanwenden.

Eigen handelen en functioneren kunnen in vraag stellen en bijsturen.


De leraar als partner van externen:

Kunnen contacten leggen met externen, communiceren, afspraken vastleggen en samenwerken.

Zich mondeling correct uitdrukken t.o.v. leden van externe organisaties.

De nodige relaties met actoren op de arbeidsmarkt uitbouwen en onderhouden.

De leraar als cultuurparticipant:

Kunnen maatschappelijke thema's kritisch benaderen.

Beroepshoudingen:

Durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan en er ook verantwoordelijkheid voor opnemen.

Gaan op een kritische manier om met bronnenmateriaal.

Vermelden de gebruikte bronnen volledig.

Zoeken actief naar situaties om zijn/ haar competenties te verbreden en te verdiepen.

Zijn bereid om zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, o.m. middelen,doelen, mensen en procedures.

Zijn erop gericht om de taken zo nodig te plannen, ie coördineren en te delegeren, zodat het beoogde doel op een efficiënte manier kan bereikt worden.

Zijn bereid zichzelf ter discussie te stellen.

Beoordelingscriteria

Via projectopdrachten bewijst de student kennis, vaardigheden en attitudes op vlak van salonwerking en presentaties waarvoor hij criteria moet vastleggen bij het opmaken van planningen omtrent taakverdeling. Moet in overleg teamvergaderingen voorbereiden waarbij het functioneren in teamverband bij het uitvoeren van salonwerking .


Omschrijving Inhoud

Je werkt aan meerdere opdrachten die herkenbare, actuele en complexe situaties uit de beroepspraktijk beschrijven.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
Pivot Point digitaal leerplatform LABVerplicht
  • Auteur: https://www.pivotpoint.be/LAB.html
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
Schort damestuniek zwart MenthaVerplicht
  • Uitgever: Depraets, Voskenslaan 346, 9000 Gent
  • Editie: ref. 3658 ME A029
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges60,00 uren
  • Startmoment: 21 september 2020
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd60,00 uren
  • Startmoment: 21 september 2020
Zelfstudie
Zelfstudie40,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode buiten examenroosterObservatie70,00
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterObservatie100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluaties en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Afwezigheid wettigen

In dit opleidingsonderdeel wordt er evaluatie aangewend. Elke afwezigheid tijdens het evaluatiemoment moet gewettigd worden.