Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Caveye Amélie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | component | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
Project "Spelen met programmeertalen":
- basisprincipes van programmeren in verschillende programmeertalen toepassen
- gestructureerd uitwerken van een project in een programmeertaal naar keuze
- creatief leren denken
- In groep kunnen werken, overleggen, taken verdelen en erin slagen deadlines en afspraken te respecteren
- Leren rekening houden met de wensen van de opdrachtgever en de mogelijkheden onderzoeken om te komen tot een gewenst resultaat
Project STEM:
- studenten krijgen in toenemende mate zin in, zijn verwonderd over, hebben passie voor, zijn nieuwsgierig naar de reële fysische wereld (STEM- wereld).
- studenten hebben inzicht op eigen niveau in STEM inhouden: inzicht in de fundamentele concepten van elke discipline onder STEM en inzicht in de connectie tussen de verschillende disciplines.
- studenten kunnen bovenstaande inzichten toepassen op een reële casus om te komen tot een eerste brainstorm die hen op weg helpt om problemen op te lossen en nieuwe producten en processen te creëren.
- studenten kunnen wetenschap en techniek (STEM) ontdekken en zien in de reële wereld rondom hen.
- studenten ontwerpen een didactische workshop
- studenten begeleiden kinderen tijdens een didactische workshop
- De taken voor de uit te voeren opdrachten worden op korte en lange termijn gepland
- Correcte en duidelijke afspraken maken met de docent, de externen waarmee wordt samengewerkt als ook met de groepsleden
- Nieuwe elementen opzoeken en uitwerken binnen het kader van de opdracht
- Filteren van informatie
- Na overleg en feedback met de docent / groepsleden eigen functioneren bijsturen
- Creatief leren denken.
- Creatief en inspirerend werken in groep
- Middelen gebruiken om het creatief denken aan te wakkeren
- Zinvol reflecteren over het eigen functioneren in het ontwerpteam
- Het eigen ontwerp kunnen bijsturen op basis van reflectie en begeleiding
- In groep kunnen werken, overleggen, taken kunnen verdelen en erin slagen deadlines en afspraken te respecteren
- Een opdracht kunnen uitvoeren voor een (externe) opdrachtgever, vertrekkend van het basisontwerp tot en met het finale eindproduct
- Leren rekening houden met de wensen van de opdrachtgever en de mogelijkheden onderzoeken om te komen tot een gewenst resultaat
Beoordelingscriteria
de opgesomde competentiegerichte doelstellingen in een praktijkopdracht op doordachte wijze toepassen
Omschrijving Inhoud
Project "Spelen met programmeertalen":
- kennismaken met verschillende programmeertalen
- basisprincipes van programmeren toepassen
- één programmeertaal naar keuze doorgronden
Project rond STEM
- Workshop rond de concepten en mogelijke invullingen van STEM
- uitwerken en begeleiden van een didactische workshop voor de lagere school
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 50,00 | Spelen met programmeertalen |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 50,00 | project STEM |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 50,00 | project STEM |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 50,00 | Spelen met programmeertalen |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Om te slagen voor Project informatica 1 behalen de studenten op elk van de twee deelprojecten afzonderlijk een score van ten minste 10 op 20.
Project "spelen met programmeertalen"
- De oplossingen van de oefeningen tellen voor 30% van de punten voor dit project, 70% is voor uitwerking van de complexe oefening.
De punten worden individueel toegekend en tellen voor 50% mee op het totale punt van INPJ1.
Project STEM
De volgende zaken worden per groep ingediend en dienen als basis voor de evaluatie:
- Een promofilmpje voor STEM
- Voorbereiding workshop lagere school
- Taakverdeling
- Feedback verantwoordelijke lagere school
- Peer assessment
De punten worden individueel toegekend en tellen voor 50% mee op het totale punt van INPJ1.