Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 153,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 20,00
Totale kostprijs: € 20,00
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: De Herdt Katja
Andere docenten: Hertmans Hanna, Vanacker Katrien
Taalvak: Ja, Latijn
Onderwijstalen: Latijn, Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | 2 | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als begeleider van leerprocessen
- bij leerlingen uit de 3de graad van het basisonderwijs de voorkennis en persoonlijke beginsituatie onderzoeken op vlak van taalbeschouwing, leesvaardigheid en geschiedenis
- inhouden en werkvormen selecteren die zich lenen om jonge leerlingen op een speelse manier te laten kennis maken met het Latijn
- bij het ontwerp van de kennismakingsopdrachten rekening houden met verschillen in leerstijlen, interesse en leerstatus
De leraar als organisator
- een functionele organisatie, lokaalschikking en groepsindeling hanteren bij het uitdenken van introductielessen Latijn in het basisonderwijs
- een efficiënte werkplanning en timing opstellen en zich aan de deadlines houden
- een rondleiding in een museum / archeologische site doordacht organiseren
De leraar als innovator en onderzoeker
- zinvol reflecteren over het eigen leerproces en de sterktes en zwaktes van de gerealiseerde producten
- gerichte vragen formuleren voor een pretest en een posttest, om te achterhalen wat de impact is van de interventie
- inzien dat het vak Latijn in de huidige maatschappelijke context kan evolueren van een elitair naar een egalitair vak
- een overtuigend pleidooi houden om voor het schoolvak Latijn te kiezen, afgestemd op de specifieke doelgroep of situatie (jonge leerlingen, collega’s, ouders, grootstedelijke context, …)
De leraar als partner van externen
- met leraren basisonderwijs in dialoog gaan over de actuele inhouden van de vakken Latijn en Oudgrieks en hun functie als hefboom voor kansarme en/of taalzwakke leerlingen
- contacten leggen met culturele instellingen i.f.v. het organiseren van een excursie
De leraar als cultuurparticipant
- leerlingen aanzetten tot het kritisch vergelijken van aspecten van de Grieks-Romeinse cultuur met de actualiteit
- de waarde van het schoolvak Latijn bediscussiëren vanuit actuele maatschappelijke ontwikkelingen
Beoordelingscriteria
Deelproject 1: bij de voorbereiding en uitvoering van de excursie naar Xanten of Trier blijk geven van inhoudelijke expertise, organisatievermogen, aanschouwelijkheid en creativiteit
Deelproject 'Taal in tekst':
- de leerinhouden morfologie en syntaxis van de 1ste en 2de graad Latijn in het secundair onderwijs helder uitleggen en toelichten met voorbeeldzinnen, op uitdiepend niveau
- bestudeerde én niet-bestudeerde leesteksten uit handboeken Latijn (niveau 2de en 3de middelbaar) zonder hulpmiddelen vertalen, morfologisch en syntactisch analyseren en de moeilijkheden van leerlingen voorspellen
- authentieke Latijnse teksten die al dan niet klassikaal zijn behandeld stilistisch, inhoudelijk en grammaticaal analyseren, op uitdiepend niveau
- zinvolle verbanden leggen tussen de bestudeerde teksten en thema's
- het vormingsprincipe van de Latijnse zin uitleggen aan de hand van voorbeelden
Omschrijving Inhoud
Deelproject “Klastalent”
- theoretisch kader: factoren die de studiekeuze van leerlingen beïnvloeden; de positie van het schoolvak Latijn in binnen- en buitenland; bestaande projecten rond Latijn in het basisonderwijs
- een lessenreeks Kennismaking Latijn (taal, lectuur, woordenschat, cultuur) voor leerlingen van de 3de graad basisonderwijs ontwerpen
- theoretisch kader en praktijkoefening m.b.t. het argumenteren pro en contra het schoolvak Latijn
Opdracht museumdidactiek
- uit mogelijke museale objecten een doordachte selectie maken in functie van een leerrijk, evenwichtig en haalbaar programma
- het belang inzien van thematisch werken en het verbinden van objecten tijdens een rondleiding
- rond de geselecteerde objecten degelijke informatiebronnen zoeken en verwerken
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Mondeling | 20,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 15,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 5,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 60,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 40,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 60,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel