Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Project lichamelijke opvoeding 25163/15168/2425/1/51
Studiegids

Project lichamelijke opvoeding 2

5163/15168/2425/1/51
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • lichamelijke opvoeding *
    • lichamelijke opvoeding met BR
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Cools Wouter
Andere docenten: Desplentere Tim, Hoebeke Kris, Van Houtte Bart, Van Hulle Dries
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5 of Semester 5 + Semester 6

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS
OSO/LR04De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.2BS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.componentBS
OSO/LR08De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk.componentBS
OSO/LR10De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

Keuzeproject (4SP) Zorg op maat

in de functie van leerkracht LO secundair onderwijs en/of bijzondere leermeester lichamelijke opvoeding in de basisschool of het kleuteronderwijs
Voor elke doelgroep (kleuter, lager, secundair) worden specifieke nieuwe inhouden aangebracht, namelijk: Zorg breed (preventief) werken, zorg verbredend(planmatig) werken, evaluatie, periodeplanning en jaarplanning, vakoverschrijdend competentiegericht en talent oriënterend werken worden toegepast vanuit een concrete beginsituatie in het werkveld (met medewerking van College OLV Ten Doorn, De Meidoorn, …)

Zelfstandig kunnen functioneren binnen de aangeboden uren LO met kansen voor deelnamebekwaamheid voor iedereen. - Kritisch reflecteren over referentiekaders die men hanteert bij het kijken naar ‘de ander’ (gedrag, gedachten, gevoelens). Visie ontwikkelen vanuit een leergierige, open en kritische ingesteldheid tegenover een breed bewegingsaanbod die aansluit bij mogelijkheden en beperkingen van iedereen. - Bereidheid tonen aangepast te plannen en handelen in functie van diversiteit. Opdrachten vanuit een beslissingsvermogen, organisatievermogen kunnen uitvoeren; zelfsturend bereidheid tonen tot flexibel aanpassen bij specifieke onderwijsbehoeften. - Vanuit de competenties van ‘een goed leraar’ zich engageren om een positief leerklimaat te creëren bij het omgaan met diversiteit en dit onderhouden met medestudenten, leerlingen. - Respectvol communiceren vanuit een correct taalgebruik, discreet kunnen omgaan met leerling-gegevens. - Plaats van het leer- en vakgebied LO benadrukken in het werkveld in het kader van ‘gelijke kansenbeleid’. - Welbevinden en betrokkenheid als belangrijke uitgangsprincipes kennen om een zorgbreed aanbod te realiseren en daarbij betrokkenheidsverhogende factoren kunnen vertalen in een aangepast bewegingsaanbod vanuit de lesgeefcompetenties van de leraar om ‘zorgbreed’ LO te geven. - Kennis hebben over de leerbelemmerende en leerbevorderende factoren voor de deelnamebekwaamheid in LO voor ‘iedereen’. Deze kunnen vertalen in een aangepaste keuze van bewegingsaanbod binnen een periodeplanning in het gekozen werkveld. - Leerlingvolgsystemen in het basisonderwijs (kleuter en lager) en secundair onderwijs kunnen vergelijken om doelgerichte keuzes te kunnen maken in aansluiting met het totaal leerlingvolgsysteem van de school. Uitgewerkte voorbeelden van observatieformulieren kunnen hanteren en daarbij aanvullend een kritische bijdrage leveren vanuit criteria van motorische invalshoek. - Vanuit de bovenvermelde kennis van aandachtspunten voor zorgverbreding in bewegingsonderwijs een aanvullend bewegingsaanbod weten te uit te denken binnen een periodeplan cfr. de didactische setting binnen een bepaald onderwijsniveau.

OF

Verdieping (4SP):
Studenten die extra competenties willen verwerven als trainer of sportbegeleider binnen hun eigen sporttak kunnen kiezen voor de module 'verdieping' in plaats van de module 'zorg'.
Zij verwerven deze extra vaardigheden door het volgen van een sporttakgerichte opleiding binnen de Vlaamse Trainersschool.  Het doel van zo'n opleiding is om onze studenten te leren hoe ze hun eigen technische en tactische beheersing van de sport op een didactisch verantwoorde wijze kunnen overbrengen op hun sporters.
Studenten nemen hiertoe zelf initiatief om een aanvraag in te dienen voor de start van PJLO 2.

OF

Hoger Redder (4SP)
Het diploma van Hoger Redder is het enige wettelijke diploma waarmee je als redder in een publiek zwembad of in open water aan de slag kan.
Studenten die extern een hoger redderdiploma willen behalen worden vrijgesteld van het 'project redden' én van 2 studiepunten 'project zorg'. In totaal krijgen ze hiervoor 4 studiepunten. Zij volgen hiervoor een erkende cursus Hoger Redder. Hoger redder past binnen PJLO2 binnen de optie verdieping.



Verplicht Project B Redden (2SP) - enkel voor studenten die GEEN verdieping Hoger Redder volgen!

 

Door het volgen van dit project leert de student onder andere:

- vakkundig ingrijpen bij verdrinkingsrisico's
- de reddings- en reanimatietechnieken snel en vlot toepassen.

-  een aantal zwemvaardigheden in functie van een redding in het water;

- de basiskennis van de EHBO, de reanimatietechnieken en het gebruik van reddingsapparatuur conform de meest recente ERC normen.

 

Probleemoplossende competenties:
De student kan:
- oefenstof selecteren in functie van een leerstofopbouw van de hogervermelde vaardigheden (in praktijk brengen en theoretisch voordragen van de vereiste technieken in het water en op het droge);

- een les (of lessen-)opbouw rond een opgedragen thema binnen het redden organiseren;

- de specifieke methodiek van de hogervermelde vaardigheden (technieken bij eerste hulpverlening en bij reddingen te water)  toepassen;

- lesgeven op schoolniveau;
- deze opdracht plannen binnen het gegeven tijdsbestek en in het afgesproken administratief kader.


Zelfsturingcompetenties:
De student kan:
- ondersteunende kennis en / of specifieke behoeften selecteren in functie van de eigen tekorten.

Sociale en communicatieve competenties:
De student kan:
- op een correcte manier de taak uitvoeren;
- de nodige strategieën / zoekmethoden ontwikkelen om degelijke informatie op te sporen;
- op een correcte manier contacten leggen met betrokken organisaties, medestudenten en de verantwoordelijke docenten. 

 

Beoordelingscriteria

Algemeen - Men bekomt slechts een beoordeling indien alle taken zijn uitgevoerd. - Men voldoet aan de minimacriteria indien het volledige takenpakket cfr. de inhoudelijke en vormelijke criteria voldoet zoals beschreven in de handleiding. - Men voldoet aan uitbreidingscriteria indien de taken op een kritische en creatieve manier zijn verwerkt
Project zorg op maat Beoordelingscriteria proces - bundeling van verslagen van alle vergaderingen digitaal uitgewerkt volgens standaarddocument - verplichte aanwezigheid tijdens de verplichte contactmomenten en begeleidingsmomenten - bijsturing en opvolging van werkpunten a.d.h.v. feedback van lector moet zichtbaar zijn Beoordelingscriteria schriftelijke taken - respecteren van deadline (te laat= 0 voor de taak) - volledig en digitaal uitgewerkte taak volgens standaarddocumenten - gestructureerd en chronologisch uitgewerkt volgens stappenplan - voldoende diepgang en kritische reflectie - aandacht voor schriftelijke taal Beoordelingscriteria presentatie - INHOUD: kern van de boodschap is duidelijk, kort en bondig/tekst is helder, duidelijk, begrijpelijk/goed gestructureerd, logisch opgebouwd/voldoende diepgang, goed gedocumenteerd/correcte timing. - OVERDRACHT: goed oogcontact, ondersteuning lichaamstaal, enthousiasme/gebruik Standaardnederlands, goede articulatie en intonatie/niet voorlezen/publiek boeien/interactie met publiek. - MEDIA: goede visualisaties/gebruik kwalitatief beeldmateraal/neerslag op papier als goede ondersteuning van mondelinge uitleg/lay-out aantrekkelijk en overzichtelijk. Peer-assessment - door peer-assessment-factor wordt er een correctie op het groepscijfer berekend.

Project redden 

- schriftelijke lesvoorbereiding uitgevoerd binnen tijdsbestek en in het afgesproken administratief kader
- de schriftelijke lesvoorbereiding bevat de opgegeven items  en de informatie in de tekst is relevant met een correcte spelling en taal

- de student wordt geëvalueerd tijdens de lessen door de docent en/of medestudenten (permanente evaluatie) op volgende onderdelen (zowel schriftelijke als praktische evaluaties behoren tot de mogelijkheden)

- de student kan een nieuw onderwerp op initiatieniveau aanbrengen bij de eigen medestudenten

Omschrijving Inhoud

1. Project zorg op maat (keuze)

 Het project doelgroep zorg op maat bestaat uit 3 keuzemogelijkheden:
- module  Kleuters en zorg
- module  Lagere school en zorg
- module  Secundaire school en zorg

Binnen elke keuzemogelijkheid worden 3 opdrachten uitgewerkt:
 
- taak Kleuterboemeldag
- discussiestaak rond ‘zorgbreed werken in LO’.
- zorgverbreding’ uitgewerkt binnen het schoolniveau naar keuze (kleuter-, lager-, secundair onderwijs)

2. Project verdieping
Verdere inhoudelijke verdieping in een bepaalde sporttak waarbij het de voornaamste doelstelling is om die sporttak, die men zelf op voorhand voldoende technisch en tactisch dient te beheersen didactisch verantwoord te leren overbrengen.  Bijzondere aandacht gaat ook uit naar de coachingsvaardigheden.

Studenten die binnen 'verdieping' de opleiding Hoger Redder via de Vlaamse Trainersschool, kunnen het diploma Basisredder of het diploma Hoger Redder behalen.

Door het volgen van deze opleiding leert de student onder andere:

- vakkundig ingrijpen bij verdrinkingsrisico's in overdekte en niet overdekte circulatiebaden en open zwemgelegenheden overeenkomstig de bepalingen zoals vermeld in de Vlarem II wetgeving,

- de reddings- en reanimatietechnieken snel en vlot toepassen.


3. Project Redden (verplicht voor wie geen verdieping 'Hoger Redder' volgt.)

Door het volgen van dit project leert de student onder andere:

- vakkundig ingrijpen bij verdrinkingsrisico's in overdekte en niet overdekte circulatiebaden en open zwemgelegenheden overeenkomstig de bepalingen zoals vermeld in de Vlarem II wetgeving,

- de reddings- en reanimatietechnieken snel en vlot toepassen.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Help! Eerste hulp voor iedereenAanbevolen
  • Uitgever: Rode Kruis
  • Editie: Laatste
  • ISBN-nr: 978-90-689-1081-0
  • Medium: Papier
  • Pagina's: 525
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
  • Opmerking: Dit boek moet enkel aangekocht worden voor de module 'Redden' binnen project 2.
Cursusteksten
Lichamelijke opvoeding project 2: bewegingsopvoeding aan kleutersVerplicht
  • Auteur: Verbruggen, L.
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Lichamelijke opvoeding project 2: zorg op maatVerplicht
  • Auteur: Verbruggen, L.
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges46,00 uren
  • Duur: 10 weken
  • Startmoment: 19.09.2023
  • Locatie: Bloso
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd94,00 uren
  • Duur: 7 weken
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
  • Omschrijving: permanente evaluatiepraktijkexamen
Zelfstudie
Zelfstudie8,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Project A: - Contactonderwijs: hoor- en werkcolleges: 22 uren (WAT campus) - Taken in zelfstudietijd: 80 uren - Toets- en examentijd: permanente evaluatie - Zelfstudie: 8 uren Project B: Contactonderwijs: 27 uren (GUSB + WAT campus, taken in zelfstudietijd: 20 uren; toets en examentijd 15 uren. 

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans:

PROJECT zorg op maat:

Rapport buiten examenperiode: 80%

Schriftelijk buiten examenperiode: 8%

Observatie buiten examenperiode: 12%


PROJECT VERDIEPING
observatie buiten de examenperiode
schriftelijk buiten de examenperiode
rapport buiten de examenperiode



PROJECT REDDEN
schriftelijk buiten de examenperiode: 20%
observatie buiten de examenperiode: 80%

Tweede examenkans:

PROJECT REDDEN

Observatie binnen examenperiode: 100%

PROJECT ZORG OP MAAT:

Rapport binnen examenperiode: 80%
Mondeling binnen examenperiode: 20%

PROJECT VERDIEPING
rapport binnen de examenperiod 100%


PROJECT REDDEN
observatie binnen de examenperiode: 100%



Belangrijk: Het staat de lectoren ten allen tijde vrij om in te grijpen in de wijze waarop de quotering tot stand komt indien daar gemotiveerde redenen toe zijn

- Indien de student voor de helft van de onderdelen een tekort heeft kan hij een totaalscore van maximum 9/20 halen voor het opleidingsonderdeel / leereenheid. Deze regel wordt pas toegepast indien de leereenheid of het opleidingsonderdeel uit minimum 4 onderdelen bestaan.


- Indien de student voor de helft van de onderdelen een tekort haalt en het totaal aantal tekortpunten is > dan het aantal onderdelen kan de student een totaalscore van maximum 8/20 halen

- Indien de student voor een score behaalt tussen 4 en 6 / 20 kan hij/zij een totaalscore van maximum 7/20 halen voor het opleidingsonderdeel / leereenheid

-Indien de student voor één onderdeel een score behaalt van < of gelijk aan 4/20 kan hij/zij een totaalscore van maximum 5/20 halen voor het opleidingsonderdeel/ leereenheid

- Indien de student voor een onderdeel geen examen aflegt voor de vaardigheden en of theoretisch onderdeel kan hij een maximale score halen van 1/20 voor het opleidingsonderdeel / leereenheid.

Voor alle onderdelen van de leereenheid wordt een cijfer vastgelegd op 20.

Indien de student voor de helft of meer van de onderdelen van de leereenheid een tekort heeft kan hij een totaalscore van maximum 9/20 halen. (enkel voor leereenheden van min. 4 onderdelen)

Indien de student voor de helft of meer van de onderdelen van de leereenheid een tekort haalt en het totale aantal tekortpunten is > dan het aantal onderdelen van de leereenheid, kan de student een totaalscore van maximum 8/20 halen.

Indien de student een score haalt van 5/20 of 6/20 voor een van de onderdelen van de leereenheid kan hij een totaalscore van maximum 7/20 halen.

Indien de student voor één of meerdere onderdelen van de leereenheid een score behaalt van ≤ 4/20 kan de student een totaalscore van maximum 5/20 halen.

Indien niet alle evaluatie-onderdelen (theorie, vaardigheden, taak) van een onderdeel van een leereenheid worden afgelegd, behaalt de student een onvolledig traject voor de sportdiscipline, een 1/20 en maximaal 8/20 voor het samengestelde OLOD.

Indien de student voor één van de evaluatie-onderdelen binnen een onderdeel van een leereenheid een ≤ 5/20 behaalt, kan de student maximaal een 9/20 behalen voor dit onderdeel van een leereenheid.




Afwezigheid wettigen

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.