Keuzeproject (4SP) Zorg op maat
in de functie van leerkracht LO secundair onderwijs en/of bijzondere leermeester lichamelijke opvoeding in de basisschool of het kleuteronderwijs
Voor elke doelgroep (kleuter, lager, secundair) worden specifieke nieuwe inhouden aangebracht, namelijk: Zorg breed (preventief) werken, zorg verbredend(planmatig) werken, evaluatie, periodeplanning en jaarplanning, vakoverschrijdend competentiegericht en talent oriënterend werken worden toegepast vanuit een concrete beginsituatie in het werkveld (met medewerking van College OLV Ten Doorn, De Meidoorn, …)
Zelfstandig kunnen functioneren binnen de aangeboden uren LO met kansen voor deelnamebekwaamheid voor iedereen. - Kritisch reflecteren over referentiekaders die men hanteert bij het kijken naar ‘de ander’ (gedrag, gedachten, gevoelens). Visie ontwikkelen vanuit een leergierige, open en kritische ingesteldheid tegenover een breed bewegingsaanbod die aansluit bij mogelijkheden en beperkingen van iedereen. - Bereidheid tonen aangepast te plannen en handelen in functie van diversiteit. Opdrachten vanuit een beslissingsvermogen, organisatievermogen kunnen uitvoeren; zelfsturend bereidheid tonen tot flexibel aanpassen bij specifieke onderwijsbehoeften. - Vanuit de competenties van ‘een goed leraar’ zich engageren om een positief leerklimaat te creëren bij het omgaan met diversiteit en dit onderhouden met medestudenten, leerlingen. - Respectvol communiceren vanuit een correct taalgebruik, discreet kunnen omgaan met leerling-gegevens. - Plaats van het leer- en vakgebied LO benadrukken in het werkveld in het kader van ‘gelijke kansenbeleid’. - Welbevinden en betrokkenheid als belangrijke uitgangsprincipes kennen om een zorgbreed aanbod te realiseren en daarbij betrokkenheidsverhogende factoren kunnen vertalen in een aangepast bewegingsaanbod vanuit de lesgeefcompetenties van de leraar om ‘zorgbreed’ LO te geven. - Kennis hebben over de leerbelemmerende en leerbevorderende factoren voor de deelnamebekwaamheid in LO voor ‘iedereen’. Deze kunnen vertalen in een aangepaste keuze van bewegingsaanbod binnen een periodeplanning in het gekozen werkveld. - Leerlingvolgsystemen in het basisonderwijs (kleuter en lager) en secundair onderwijs kunnen vergelijken om doelgerichte keuzes te kunnen maken in aansluiting met het totaal leerlingvolgsysteem van de school. Uitgewerkte voorbeelden van observatieformulieren kunnen hanteren en daarbij aanvullend een kritische bijdrage leveren vanuit criteria van motorische invalshoek. - Vanuit de bovenvermelde kennis van aandachtspunten voor zorgverbreding in bewegingsonderwijs een aanvullend bewegingsaanbod weten te uit te denken binnen een periodeplan cfr. de didactische setting binnen een bepaald onderwijsniveau.
OF
Verdieping (4SP):
Studenten die extra competenties willen verwerven als trainer of sportbegeleider binnen hun eigen sporttak kunnen kiezen voor de module 'verdieping' in plaats van de module 'zorg'.
Zij verwerven deze extra vaardigheden door het volgen van een sporttakgerichte opleiding binnen de Vlaamse Trainersschool. Het doel van zo'n opleiding is om onze studenten te leren hoe ze hun eigen technische en tactische beheersing van de sport op een didactisch verantwoorde wijze kunnen overbrengen op hun sporters.
Studenten nemen hiertoe zelf initiatief om een aanvraag in te dienen voor de start van PJLO 2.
OF
Hoger Redder (4SP)
Het diploma van Hoger Redder is het enige wettelijke diploma waarmee je als redder in een publiek zwembad of in open water aan de slag kan.
Studenten die extern een hoger redderdiploma willen behalen worden vrijgesteld van het 'project redden' én van 2 studiepunten 'project zorg'. In totaal krijgen ze hiervoor 4 studiepunten. Zij volgen hiervoor een erkende cursus Hoger Redder. Hoger redder past binnen PJLO2 binnen de optie verdieping.
Verplicht Project B Redden (2SP) - enkel voor studenten die GEEN verdieping Hoger Redder volgen!
Door het volgen van dit project leert de student onder andere:
- vakkundig ingrijpen bij verdrinkingsrisico's
- de reddings- en reanimatietechnieken snel en vlot toepassen.
- een aantal zwemvaardigheden in functie van een redding in het water;
- de basiskennis van de EHBO, de reanimatietechnieken en het gebruik van reddingsapparatuur conform de meest recente ERC normen.
Probleemoplossende competenties:
De student kan:
- oefenstof selecteren in functie van een leerstofopbouw van de hogervermelde vaardigheden (in praktijk brengen en theoretisch voordragen van de vereiste technieken in het water en op het droge);
- een les (of lessen-)opbouw rond een opgedragen thema binnen het redden organiseren;
- de specifieke methodiek van de hogervermelde vaardigheden (technieken bij eerste hulpverlening en bij reddingen te water) toepassen;
- lesgeven op schoolniveau;
- deze opdracht plannen binnen het gegeven tijdsbestek en in het afgesproken administratief kader.
Zelfsturingcompetenties:
De student kan:
- ondersteunende kennis en / of specifieke behoeften selecteren in functie van de eigen tekorten.
Sociale en communicatieve competenties:
De student kan:
- op een correcte manier de taak uitvoeren;
- de nodige strategieën / zoekmethoden ontwikkelen om degelijke informatie op te sporen;
- op een correcte manier contacten leggen met betrokken organisaties, medestudenten en de verantwoordelijke docenten.