Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 158,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Bouckaert Joris
Andere docenten: Carlier Mia, Defrancq Philip, Scheerens Tom
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | component | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
Piano4
1. De leraar als inhoudelijk expert
- Creatieve en expressieve mogelijkheden aan het klavier ontwikkelen.
- Verfijnen en versnellen van ontcijfer- en leestechnieken op piano.
- Verfijnen van technische en muzikale vaardigheden aan het klavier
- Pedaal spontaan, muzikaal verantwoord en correct plaatsen
- In staat zijn om zelf vingerzettingen te vinden bij éénstemmige thema’s en akkoorden.
- In staat zijn de muzikale boodschap boeiend naar een klaspubliek over te brengen.
Begeleidingspraktijk4
1. De leraar als inhoudelijk expert
- Creatieve en expressieve mogelijkheden op eigen niveau ontwikkelen.
- Simultaan zingen en begeleiden van liederen, op gitaar of piano met aandacht voor intonatie, balans, tekstuitspraak en frasering. De afwerkingsgraad ligt hoog.
- Differentiëren van de begeleiding in refrein en strofe gebaseerd op de sfeer van liederen.
- Realiseren van een gepaste intro en tussenspel.
- In staat zijn de melodie van liederen correct voor te spelen.
- In staat zijn eenvoudige zichtlezingen op korte termijn te realiseren.
Artistiek werk creëren4
2. De leraar als innovator
- Enkele basismuzieksoftwarepakketten en apps bestuderen en gebruiken.
- Interessante, muziekinternetsites en apps … kritisch beoordelen.
1. De leraar als inhoudelijk expert
- Aanscherpen van het metrumgevoel.
- Bewustzijn en het aanvoelen van tijd en ruimte.
- Ritmestructuren herkennen en vertalen in bewegingspatronen.
- Streven naar bewustwording van het eigen lichaam.
2. De leraar als cultuurparticipant
- Creatief en expressief bewegen, de lichaamstaal ontwikkelen.
1. De leraar als inhoudelijk expert
- Creatieve en expressieve mogelijkheden op eigen niveau kwalitatief ontwikkelen.
2. De leraar als innovator
- In eerste fase gestuurd en nadien zelfstandig op zoek gaan naar minder evident (hedendaags) repertoire.
1. De leraar als inhoudelijk expert
- Een actieve, geëngageerde en expressieve musiceerhouding uitstralen.
- (Lees)vaardig zijn in het zelfstandig uitvoeren van een partituur.
- Een partituur zelfstandig kunnen instuderen en afwerken.
- Verhogen van de zin voor afwerking en precisie.
Beoordelingscriteria
De minimale beoordelingscriteria worden gebaseerd op volgende basiscompetenties van de leerkracht:
- de leraar als innovator/onderzoeker
- de leraar als inhoudelijk expert
- de leraar als cultuurparticipant
Ensemble
Meer concreet voldoet de student aan de minimale beoordelingscriteria als
- hij voldoende inzicht en vaardigheden heeft verworven met betrekking tot de vocale, instrumentale en vocaal-instrumentale vaardigheden.
- hij actief participeert aan een muzikaal toonmoment.
- hij getuigt van een open luisterattitude en gezonde nieuwsgierigheid.
- hij in staat is een afgewerkt repertoire te presenteren met aandacht voor stijl en performance.
- hij een gevarieerd, origineel en muzikaal boeiend repertoire kan voorleggen waarmee hij de luisteraars uitdaagt en prikkelt.
Piano4
Meer concreet voldoet de student aan de minimale beoordelingscriteria als
- hij in staat is een afgewerkt repertoire te presenteren met aandacht voor stijl en performance.
- hij een gevarieerd, origineel en muzikaal boeiend repertoire kan voorleggen waarmee hij de luisteraars uitdaagt en prikkelt.
Begeleidingspraktijk4
Meer concreet voldoet de student aan de minimale beoordelingscriteria als
- hij beschikt over een gevarieerd repertorium van minimum 8 liederen waarbij de liederen gezongen worden terwijl hij zichzelf begeleidt op piano of gitaar. De nadruk wordt gelegd op een correcte intonatie, balans, tekstuitspraak, frasering en gevarieerde begeleidingstechnieken met hoge afwerkingsgraaad.
- hij de melodie van de liederen van datzelfde repertorium correct kan voorspelen op piano of gitaar.
- de moeilijkheidsgraad van de begeleidingstechnieken en van de liederen hoger ligt dan in begeleidingspraktijk 3.
- hij in staat is om eenvoudige zichtlezingen te realiseren op korte termijn.
Dansante vormen
Meer concreet voldoet de student aan de minimale beoordelingscriteria als
- hij respectvol en met een open houding de sessies volgt doorheen het alternatieve bewegingspad.
- hij via een eigen energiestroom een persoonlijkheid uitstraalt (als toekomstig leraar).
- hij zijn lichaamstaal laat spreken.
- hij tweeledige en drieledige maatsoorten kan onderscheiden.
- hij vanuit het metrum een bewegingsoefening kan leiden.
Koor4
Meer concreet voldoet de student aan de minimale beoordelingscriteria als
- hij een vocale en muzikale uitstraling toont bij repetities en concerten.
- hij als lid van de koorgroep of ensemble verantwoordelijkheid en engagement betoont.
- hij een expressieve en creatieve houding aanneemt.
- hij actief participeert aan het koorgebeuren tijdens de buitenlandse concertreis.
- hij zich kritisch kan uiten ten aanzien van eigen prestaties
- hij actief participeert aan het creatieve proces voorafgaand aan repetities en concerten.
Multimedia
Meer concreet voldoet de student aan de minimale beoordelingscriteria als
- hij actief heeft deelgenomen aan de diverse modules binnen de multimedia.
- hij op basis van enkele taken voldoende inzicht laat blijken op vlak van specifieke muzieksoftware.
- hij voldoende inzicht laat blijken op vlak van bordboeken, apps, muziekinternetsites ...
- hij deelneemt aan het bezoek aan het pianobedrijf Maene.
Omschrijving Inhoud
Piano4
- Verdere ontwikkeling van de basisvaardigheden en muzikaal communiceren via de piano.
- Automatiseren van toonladdertechniek
- Verfijnen van frasering, articulatie, dynamiek en pedaalgebruik.
- Verdere opbouw van een didactisch gericht repertoire.
- Verdere verdieping in pianoreducties en thema’s uit meesterwerken uit verschillende stijlperiodes.
- Pianoreducties met een kritische blik benaderen en toetsen aan de originele werken.
Begeleidingspraktijk4
- Verder uitbreiden van de akkoordschemata op piano of gitaar.
- Inoefenen van barré-akkoorden op gitaar, inoefenen van verschillende akkoordliggingen op piano.
- Oefenen op het begeleiden van liederen op piano of gitaar, met aangepaste en gevarieerde begeleidingstechnieken.
- Simultaan en intonatief correct zingen en begeleiden van liederen met aandacht voor balans, tekstuitspraak en frasering.
Artistiek werk creëren4
- Interessante apps, muziekinternetsites ...
- Muzieksoftwarepakketten zoals Audacity, Soundation ...
- Lichaamsbewustzijn ervaren.
- Metrumgevoel ontwikkelen.
- Bewustzijn van tijd en ruimte, bewustzijn van hier en nu.
- Oefeningen op het ontwikkelen van algemene muzikale vaardigheden: musiceren, dirigeren, repeteren, organiseren en evalueren.
- Het vocale en instrumentale repertoire op eigen niveau fijn afwerken met aandacht voor stijl en performance.
- Een partituur zelfstandig instuderen en afwerken.
- Balans binnen en tussen de verschillende partijen respecteren.
- Vocale en instrumentale partijen uitvoeren met aandacht voor toonkwaliteit, toongevoeligheid en toonsfeer.
- Verruimen van de repertoirekennis.
- Creatieve en expressieve mogelijkheden op eigen niveau ontwikkelen.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Observatie | 20,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie permanente evaluatie (Permanente evaluatie) | 80,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Observatie | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
MINIMUMEISEN VOOR DE VAKSTUDIE VAN HET ONDERWIJSVAK MUZIKALE OPVOEDING
1. Indien de student voor een van de aspecten binnen een leereenheid of binnen 2MOPJ1 een score behaalt van 5 op 20 of minder, kan hij maximaal een score van 7 op 20 behalen voor de leereenheid of voor 2MOPJ1.
2. Indien de student voor een leereenheid een score behaalt van 6 of minder op 20 kan hij maximaal een totaalscore van 7 op 20 halen voor de vakstudie.
3. Indien de student voor een leereenheid een score behaalt van 7 op 20 kan hij maximaal een totaalscore van 8 op 20 halen voor de vakstudie.
4. Indien de student voor een leereenheid een score behaalt van 8 op 20 kan hij maximaal een totaalscore van 9 op 20 halen voor de vakstudie.