Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Project muzikale opvoeding 25167/15168/2425/1/53
Studiegids

Project muzikale opvoeding 2

5167/15168/2425/1/53
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • muzikale opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 158,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Bouckaert Joris, Carlier Mia, Defrancq Philip, Scheerens Tom
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS
OSO/LR04De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creƫert een efficiƫnte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.2BS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.componentBS
OSO/LR08De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk.componentBS
OSO/LR10De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

Artistiek werk creëren5
1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Samenwerken en repeteren in functie van een project.
Leiding nemen bij het vocaal en/of instrumentaal musiceren.
2. De leraar als innovator/onderzoeker
Een verantwoorde opbouw in een artistiek programma kunnen realiseren, in eerste fase gestuurd, nadien zelfstandig.
3. De leraar als inhoudelijk expert
Muzikale vaardigheden ontwikkelen in functie van het eindproduct.
Creatieve en expressieve mogelijkheden op eigen niveau ontwikkelen.
Vlot en accuraat de leiding kunnen nemen bij een inoefenmoment.
Verhogen van de zin voor afwerking en precisie.
4. De leraar als lid van een schoolteam
In team samenwerken in functie van een artistiek eindproduct.
5. De leraar als partner van externen
Samenwerken met externen in functie van een artistiek eindproduct.
6. De leraar als cultuurparticipant
Een muzisch project uitwerken in een bepaald thema, beantwoordend aan bepaalde criteria, met het hoofdaccent op de muziek, uitmondend in een voorstelling.

Beoordelingscriteria

Minimale beoordelingscriteria
De minimale beoordelingscriteria worden gebaseerd op volgende basiscompetenties van de leerkracht:
- de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- de leraar als innovator/onderzoeker
- de leraar als inhoudelijk expert
- de leraar als lid van een schoolteam
- de leraar als partner van externen
- de leraar als cultuurparticipant

Artistiek Project
Meer concreet voldoet de student aan de minimale beoordelingscriteria als
- hij voldoende inzicht en vaardigheden heeft verworven met betrekking tot de algemene en groepsgebonden vaardigheden.
- hij voldoende inzicht en vaardigheden heeft verworven met betrekking tot de vocale, instrumentale en vocaal-instrumentale vaardigheden.
- hij een vocale en muzikale uitstraling toont.
- hij bereid is om leiding te nemen.
- hij als lid van een (koor-) groep verantwoordelijkheid en engagement betoont wat betreft
beslissingsvermogen, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin en flexibiliteit.
- hij voor een groep een inspirerende voorbeeldfunctie opneemt.
- hij in staat is een afgewerkt repertoire te presenteren tijdens de culturele concertreis.
- hij kan participeren in een gevarieerd, origineel en artistiek concert waarmee hij het publiek boeit.
- hij in staat is om eenvoudige zichtlezingen te realiseren op korte termijn.
- hij aan de hand van een passend repetitieschema tot een afgewerkt geheel kan komen.

Koor5
Meer concreet voldoet de student aan de minimale beoordelingscriteria als
- hij een vocale en muzikale uitstraling toont bij repetities en concerten.
- hij als lid van de koorgroep of ensemble verantwoordelijkheid en engagement betoont.
- hij een expressieve en creatieve houding aanneemt.
- hij actief participeert aan het koorgebeuren tijdens de buitenlandse concertreis.
- hij zich kritisch kan uiten ten aanzien van eigen prestaties.
- hij actief participeert aan het creatieve proces voorafgaand aan repetities en concerten.
- hij gepast repertoire kan aanbrengen.

Omschrijving Inhoud

Artistiek werk creëren5
- Oefeningen op het ontwikkelen van algemene en muzikale vaardigheden: musiceren, dirigeren, repeteren, organiseren en evalueren.
- Oefeningen op het ontwikkelen van vocaal-instrumentale vaardigheden: opbouw van grotere gehelen (variëren, uitwerken in zijn totaliteit) en variabele bezettingen.
- Een doordachte opbouw van het programma concreet uitwerken.
- Leiding geven aan vocale en/of instrumentale nummers.
- Het repertoire (vocaal, instrumentaal, vocaal-instrumentaal) op eigen niveau fijn afwerken met aandacht voor stijl en performance.
- Inoefenen van de nummers voor het eindproduct met passende repetitietechnieken.
- Het organiseren van (alle deelaspecten) van een voorstelling.

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges82,00 uren
  • Duur: 10 weken
  • Startmoment: 18.09.2017
  • Locatie: GOU
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd38,00 uren
  • Duur: 10 weken
Zelfstudie
Zelfstudie38,00 uren
  • Duur: 10 weken

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode buiten examenroosterObservatie100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterObservatie100,00