Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Project Nederlands 1 (AL)12289/15168/2425/1/25
Studiegids

Project Nederlands 1 (AL)

12289/15168/2425/1/25
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Nederlands
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 155,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Bollaert Tamara
Andere docenten: Jossels Daan
Taalvak: Ja, Nederlands
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS
OSO/LR04De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.componentBS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.componentBS
OSO/LR10De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

• De student vertaalt leerplandoelen en leerinhouden op een didactisch, creatieve en aantrekkelijke manier voor een specifieke doelgroep.
• De student ontwikkelt een taalspel.
• De student voorziet differentiatiemogelijkheden.
• De student presenteert zijn taalspel op een coherente manier.
• De student woont op een kritische manier een taaldebat bij.
• De student vormt op basis van dit taaldebat een eigen mening over taalvariatie in het onderwijs.
• De student schrijft een opiniestuk.
• De student erkent taalvariatie in Vlaanderen.
• De student weet wat een taalbeleid inhoudt.
• De student bekijkt een bestaand taalbeleidsplan kritisch en geeft voorstellen tot verbetering.
• De student stelt aan de hand van een gegeven beginsituatie doelstellingen en acties op.
• De student kent verschillende bestaande taaltesten.
• De student analyseert en interpreteert resultaten van een taaltest.
• De student erkent meertaligheid in het onderwijs.
• De student maakt kennis met verschillende wetenschappelijke onderzoeken en inzichten rond meertaligheid.
• De student vormt een eigen mening over meertaligheid.
• De student verwerkt zelfstandig wetenschappelijke en actuele artikels rond taalvariatie, taalbeleid en meertaligheid.
• De student hanteert een begrijpelijke, correcte en aantrekkelijk mondelinge en schriftelijke taal.
• De student respecteert de vooropgestelde deadlines.  
• De student heeft een positieve attitude tijdens de lessen.

Beoordelingscriteria

Vaardigheden:
- De student verzamelt en ordent correcte en relevante informatie.
- De student verwerkt verworven informatie creatief (projectspecifieke inhoud) en integreert hierbij ICT.
- De student herkent taalfouten, analyseert en verbetert ze.
- De student reflecteert kritisch op het eigen taalgebruik en dat van anderen.
- De student beheerst de spellingtheorie en kan deze reproduceren en toepassen.
- De student hanteert het gepaste register.
- De student is goed voorbereid op opdrachten (zoekt leerdoelen op, bereidt samenvattingen voor, brengt goede en bruikbare informatie in).
- De student redigeert teksten.
- De student schrijft een overtuigend, goed gestructureerd opiniestuk.
- De student optimaliseert een taalbeleidsplan.
- De student analyseert en interpreteert resultaten van taaltesten en stelt remediëringstrajecten op.

Kennis:
- De student kent de verschillende componenten van een taalbeleid.
- De student koppelt een taalbeleid aan een concrete, schoolse context.
- De student toont kennis van verschillende taaltesten en analysemogelijkheden.
- De student maakt een creatief en didactisch taalspel.
- De student verklaart taalzuiverheidsitems en spellingitems.
- De student hanteert daarbij de correcte, linguïstische terminologie.

Attitudes:
- De student toont een bereidwilligheid om vlot Standaardnederlands te hanteren.
- De student werkt de opgegeven taken nauwkeurig en tijdig af.
- De student toont initiatief.
- De student toont beslissingsvermogen.
- De houding van de student getuigt van een kritische ingesteldheid.
- De student stelt zich leergierig op.
- De student heeft verantwoordelijkheidszin om het project tot een goed einde te brengen.

Omschrijving Inhoud

Taalvaardigheid:
- De technieken om correcte, vlot leesbare en gestructureerde, doel- en publieksgerichte teksten op te stellen
- Redigeren + ChatGPT

Taalbeschouwing:
- Standaardtaal versus tussentaal en dialecten
- Taalvarianten
- Taalbeleid
- Taaltesten

- Meertaligheid

 

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Nederlands project 1Verplicht
  • Auteur: vakgroep Nederlands
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges3,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 12/02/2022
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd60,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 12/02/2022
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 12/02/2022
Zelfstudie
Zelfstudie90,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 12/02/2022

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingssessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.

Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk30,00
tweede examenperiode buiten examenroosterWerkstuk70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk30,00
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk70,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

In dit opleidingsonderdeel wordt permanente evaluatie aangewend. Concrete afspraken hieromtrent vind je in de Studiewijzer.

Op basis van peerassessment kan een groepsscore aangepast worden naar een individuele score.

Wie een deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.

Als de student op één van de onderdelen minder dan 9/20 scoort, kan de student maximaal 9 op 20 behalen voor dit olod.