Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Project Nederlands 2 (AL)12325/15168/2425/1/43
Studiegids

Project Nederlands 2 (AL)

12325/15168/2425/1/43
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Nederlands
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 170,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Van Uytvanck An
Andere docenten: Jossels Daan
Taalvak: Ja, Nederlands
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS
OSO/LR04De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.2BS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.componentBS
OSO/LR08De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk.componentBS
OSO/LR10De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

de leerkracht als organisator/ cultuurparticipant/ partner van externen/ innovator & onderzoeker
- De student neemt een takenpakket op zich dat hij op geplande deadlines voorlegt.
- De student plant activiteiten met groepen uit grootstedelijke context (urban education).
- De student geeft workshops rond taalexpressie en taalvaardigheid in een secundaire school in grootstedelijke context.

De leerkracht als inhoudelijke expert
- De student ontwikkelt specifieke vaardigheden, werkt aan projectgebonden attitudes en competenties, komt tot de beheersing van projectspecifieke inhouden en implementeert deze.
- De student verwerft inzicht in het NT2-onderwijslandschap.
- De student verwerft inzicht in het fenomeen "urban education" en past deze kennis toe in het werkveld.
- De student brengt zijn boodschap over in begrijpelijk, gepast, aantrekkelijk Standaardnederlands, zowel mondeling als schriftelijk.
- De student spreekt voor een groep en uit zich expressief in vlot Standaardnederlands.
- De student stelt correcte, vlot leesbare en gestructureerde, doel- en publieksgerichte teksten op.
- De student past technieken om de expressieve vaardigheden en taalvaardigheden van leerlingen in een grootstedelijke context te verbeteren toe.


Studenten SOV (nieuw curriculum) sluiten voor drie studiepunten aan bij dit vak. Zij zullen aan volgende doelstellingen werken:

De leerkracht als organisator/ cultuurparticipant/ partner van externen/ innovator & onderzoeker
- De student neemt een takenpakket op zich dat hij op geplande deadlines voorlegt.
- De student plant activiteiten met groepen uit grootstedelijke context (urban education).

De leerkracht als inhoudelijke expert
- De student ontwikkelt specifieke vaardigheden en komt tot de beheersing van projectspecifieke inhouden en implementeert deze.
- De student verwerft inzicht in het NT2-onderwijslandschap.
- De student verwerft inzicht in het fenomeen "urban education" en past deze kennis toe in het werkveld.
- De student brengt zijn boodschap over in begrijpelijk, gepast, aantrekkelijk Standaardnederlands, zowel mondeling als schriftelijk.
- De student spreekt voor een groep en uit zich expressief in vlot Standaardnederlands.
- De student stelt correcte, vlot leesbare en gestructureerde, doel- en publieksgerichte teksten op.
- De student past technieken om de expressieve vaardigheden en taalvaardigheden van leerlingen in een grootstedelijke context te verbeteren toe.










Beoordelingscriteria

- De student analyseert de problemen en mogelijkheden van klassen in een grootstedelijke context 
- De student reflecteert op de principes van NT2-onderwijs (woordenschat, grammatica en vaardigheden)
- De student kent de linguïstische terminologie en past deze toe
- De student kent het NT2-onderwijslandschap
- De student definieert en situeert de in de syllabus opgenomen vakterminologie

- De student selecteert voor zijn doelpubliek geschikte teksten (rekening houdend met voorkennis – interesses – leesniveau).        
- De student stelt een evenwichtige taakverdeling op

- De student stelt naar behoren een stappenplan op

- De student verzamelt en ordent correcte en relevante informatie

- De student verwerkt verworven informatie creatief (projectspecifieke inhoud)
- De student integreert ICT bij het verwerken van de projectspecifieke inhoud

- De student bereidt naar behoren een vergadering voor

- De student leidt een vergadering op een correcte manier

- De student gaat op een correcte manier om met alle projectpartners

- De student beheerst de technieken om bezielend te spreken voor een groep
- De student uit zich expressief in begrijpelijk, gepast en aantrekkelijk Standaardnederlands 
- De student is goed voorbereid op opdrachten (zoekt leerdoelen op, bereidt samenvattingen voor, brengt goede en bruikbare informatie in)

- De student vertaalt specieke inhoud rond de sociale en talige achtergrond van de projectspecifieke doelgroepen  


Attitudes

- De student toont een bereidwilligheid om vlot Standaardnederlands te hanteren.

- De student werkt de opgegeven taken nauwkeurig en tijdig af.

- De student voert een taak binnen een groepsopdracht naar behoren uit.

 - De student toont initiatief.

- De student toont bereidheid tot overleg en samenwerking, zowel met de externe projectpartners, de school, de vakleerkracht, de begeleidende mentor, de leerlingen en zijn medestudenten.

- De student staat open voor feedback en calculeert deze in in het verdere verloop van het project.

- De student toont beslissingsvermogen.

- De houding van de student getuigt van een kritische ingesteldheid.

- De student stelt zich leergierig op.

- De student toont een duidelijk engagement.

- De student heeft verantwoordelijkheidszin om het project tot een goed einde te brengen.

- De student stelt zich flexibel op.

- De student schat zichzelf correct in, erkent zijn sterke en zwakke punten

- De student levert een positieve bijdrage aan de groepssfeer (iedereen betrekken, elkaar stimuleren en motiveren als het moeilijk wordt, kan doorzetten)

- De student houdt zich aan afspraken en deadlines
- De student toont openheid en tolerantie ten opzichte van de projectspecifieke doelgroepen

Omschrijving Inhoud

Taalbeschouwing:

- de problemen en mogelijkheden van klassen in grootstedelijke context
- de principes van NT2-onderwijs (woordenschat, grammatica en vaardigheden)
- de linguïstische NT2-terminologie
- het NT2-onderwijslandschap
- schooltaalwoorden

Taalvaardigheid:

- de technieken om expressief te lezen, spreken, luisteren en/of schrijven met groepen uit grootstedelijke contexten
- de technieken om de taalvaardigheid en expressievaardigheid van groepen uit grootstedelijke contexten te verhogen
- de technieken om bezielend te spreken voor een groep
- de technieken om correcte, vlot leesbare en gestructureerde, doel- en publieksgerichte teksten te schrijven 
- spelling
- taalzuiverheid
Literatuur:

- Leesdidactiek

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Nederlands project 2: NT2.Verplicht
  • Auteur: vakgroep Nederlands
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges4,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 20/09/2021
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd166,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 20/09/2021

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingssessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode buiten examenroosterObservatie30,00
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterObservatie30,00
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk70,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

In dit opleidingsonderdeel wordt permanente evaluatie aangewend. Concrete afspraken hieromtrent vind je in de Studiewijzer.

Op basis van peerassessment kan een groepsscore aangepast worden naar een individuele score.

Wie een deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.

Als de student op één van de onderdelen minder dan 9/20 scoort, kan de student maximaal 9 op 20 behalen voor dit olod.