Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Demuynck Tom
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | component | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De student leert zich uiten als inhoudelijk expert en als cultuurparticipant, hij/zij kan
- Cultureel erfgoed definiëren, afbakenen en categoriseren
- Theorie over erfgoedwaarde toepassen op cases
- Cultureel erfgoed situeren in de beleveniseconomie
- De sfeer en beleving van cultureel erfgoed omzetten in een werkstuk
De student leert zich uiten als organisator, hij/zij kan
- Een werkingssubsidie aanvragen voor de oprichting van een erfgoedorganisatie
- Een vzw voor erfgoedontsluiting oprichten
De student leert zich uiten als innovator/onderzoeker, hij/zij kan
- Cultureel erfgoed onderzoeken in functie van sfeer en beleving
De student leert zich uiten als lid van een schoolteam en als partner van externen, hij/zij kan
- Op een efficiënte manier samenwerken
- Vlot communiceren
- Actief meewerken
Beoordelingscriteria
- Kan de student cultureel erfgoed definiëren, afbakenen en categoriseren?
- Kan de student theorie over erfgoedwaarde toepassen op cases?
- Kan de student cultureel erfgoed situeren in de beleveniseconomie?
- Kan de student de sfeer en beleving van cultureel erfgoed omzetten in een werkstuk?
- Kan de student een werkingssubsidie aanvragen voor de oprichting van een erfgoedorganisatie?
- Kan de student een vzw voor erfgoedontsluiting oprichten?
- Kan de student de administratie voor een vzw opstellen?
- Kan de student cultureel erfgoed onderzoeken in functie van sfeer en beleving?
- Kan de student op een efficiënte manier samenwerken?
- Kan de student vlot communiceren?
- Kan de student actief meewerken?
Omschrijving Inhoud
• Definiëren, afbakenen en categoriseren van cultureel erfgoed
• Toepassen van erfgoedwaardetheorie op cases
• Situeren van cultureel erfgoed in de actuele belevenisconomie
• Omzetten van de sfeer en de beleving van cultureel erfgoed in een werkstuk
• Aanvragen van een werkingssubsidie voor een erfgoedorganisatie
• Oprichten van een vzw voor erfgoedontsluiting
• Samenwerken in groep om cultureel erfgoed te onderzoeken in functie van sfeer en beleving
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
Dit olod is te volgen via begeleid afstandsleren. Er worden enkel vraaggestuurde contactmomenten en eventuele evaluatiemomenten (BUR) ingepland. Voor elk olod is er al één vragenmoment ingepland op het einde van het semester. Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 40,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 60,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
De totaalscore van dit OLOD wordt bepaald door:
Een werkstuk waarin studenten in groep een visietekst schrijven, een werkingssubsidie aanvragen, een vzw oprichten en cultureel erfgoed onderzoeken in functie van sfeer en beleving. (buiten de examenperiode)
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
Om organisatorische redenen verschilt de evaluatievorm van het opleidingsonderdeel in eerste en tweede examenkans.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.