Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Project project kunstvakken 2 (AL)12327/15168/2425/1/44
Studiegids

Project project kunstvakken 2 (AL)

12327/15168/2425/1/44
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • project kunstvakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Demuynck Tom
Andere docenten: Thoen Eef, Verhegge Stanley
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS
OSO/LR04De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.2BS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.componentBS
OSO/LR08De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk.componentBS
OSO/LR10De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

De student leert zich uiten als inhoudelijk expert en als cultuurparticipant, hij/zij kan

  • Een evenement ontwikkelen dat prikkelt, verwondert en vragen oproept bij de toeschouwer
  • Verschillende kunstvormen doordacht en doelgericht aan elkaar linken
  • Vlot inhouden synthetiseren

De student leert zich uiten als organisator, hij/zij kan

  • Een evenement organiseren dat een consistent geheel vormt
  • Gestructureerd aan de slag gaan
  • Het globaal overzicht bewaren
  • In zijn handelen van pragmatiek en efficiëntie getuigen
  • Doelgericht aan de slag gaan

De student leert zich uiten als innovator/onderzoeker, hij/zij kan

  • Een evenement ontwikkelen dat zowel technisch als inhoudelijk van concentratie en onderzoek getuigt
  • In zijn handelen van een probleemoplossende aanpak getuigen

De student leert zich uiten als lid van een schoolteam en als partner van externen, hij/zij kan

  • Op een efficiënte manier samenwerken
  • Vlot communiceren
  • Actief meewerken aan het voorbereiden en uitvoeren van het evenement

Beoordelingscriteria

  • Prikkelt, verwondert en roept het event vragen op bij de toeschouwer?
  • Getuigt het event zowel technisch als inhoudelijk van concentratie en onderzoek?
  • Worden verschillende kunstvormen doordacht en doelgericht aan elkaar gelinkt?
  • Vormt het event een consistent geheel?
  • Zijn er doorheen het event duidelijke linken naar de studiebezoeken, de didactische oefening, de opleiding als geheel en de talenten van de individuele studenten?
  • Is de student in staat om op een efficiënte manier samen te werken?
  • Is er een vlotte onderlinge communicatie?
  • Werkt de student actief mee?
  • Getuigt de student in zijn handelen van een probleemoplossende aanpak?
  • Slaagt de student erin om gestructureerd aan de slag te gaan?
  • Kan de student vlot inhouden synthetiseren?
  • Kan de student globaal overzicht bewaren?
  • Getuigt de student in zijn handelen van pragmatiek en efficiëntie?
  • Kan de student doelgericht aan de slag gaan? 

Omschrijving Inhoud

Vanuit de visie van PK wordt er binnen PJ2 ruimte voorzien om samen een cultureel evenement voor een specifieke doelgroep uit te werken.
Centraal hierin staan begrippen als samenwerkend leren, co-creatie en zelfsturend leren. Concreet krijgt het atelier zo de vorm van een ontmoetingsplaats, waarbij peer-assessment een belangrijke evaluatietool voor het doorlopen proces wordt.
Studenten staan in voor zowel het praktische/organisatorische, als het inhoudelijke luik.

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges8,00 uren
Studiebezoeken48,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd124,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling40,00
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk60,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De totaalscore van dit OLOD wordt bepaald door: een werkstuk dat geëvalueerd wordt dmv product-evaluatie, peer-assesment en zelfevaluatie (buiten de examenperiode)

Afwezigheid wettigen

Actieve deelname aan PKPJ2 gekoppeld aan dit olod is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en hun individueel proces.