Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Descheemaeker Sien
Andere docenten: Verhegge Stanley
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | component | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
- De student kan rond een opgelegd thema een gericht concept uitwerken.
- De student weet een inhoud d.m.v. beeldend werk weer te geven.
- De student kan onderzoeken welke beeldaspecten en technieken zijn idee versterken.
- De student kan een persoonlijke beeldtaal ontwikkelen.
- De student kan een tijdsplanning maken.
- De student kan efficiënt organiseren en presenteren.
- De student kan zijn vormkennis verder uitdiepen.
-De student kan in team werken.
Beoordelingscriteria
-De student kan verschillende bronnen verwerken tot een eigen ontwerp.
-De student kan kritisch omgaan met verschillend bronmateriaal.
-De student kan op basis van onderzoek en overleg aan ideeontwikkeling doen.
-De student gaat doordacht om met de waaier aan mogelijkheden. Clichés, kopieën en té evidente afleidingen worden vermeden.
-De student levert degelijk onderzoek naar de mogelijkheden én de beperkingen van gekozen materialen en technieken om het concept zo correct mogelijk te realiseren.
-De creaties vormen een inhoudelijk geheel, waarbij de verschillende onderdelen elkaar visueel ondersteunen.
-De creaties hebben een hoge afwerkingsgraad.
-De student besteedt tijdens het proces en bij de plaatsing op de gekozen locatie voldoende aandacht aan een optimale opstelling in de ruimte en zijn omgeving.
- De student kan consequent zijn proces en eindresultaat mondeling toelichten.
- De student getuigt van kritische zin, doorzettingsvermogen en leergierigheid.
- De student vertoont duidelijke procesontwikkeling tijdens de lessen en de opdrachten.
- De student produceert werken die getuigen van concentratie en onderzoek.
- De student staat open voor en apprecieert een ruim kunstaanbod.
- De student is verplicht tot deelname aan studie-uitstappen die voor dit studieonderdeel worden georganiseerd.
Omschrijving Inhoud
De focus van het vakproject ligt op architectuur en design. In een eerste fase wordt stilgestaan bij bestaande ontwerpen, waarna de student in een tweede deel een prototype ontwikkelt.
De uiteindelijke realisatie bestaat uit een veelheid aan beeldend werk die elkaar coherent versterken, zowel 2D als 3D uitvoeringen.
De eindresultaten worden getoetst aan een publiek. Tijdens de examenperiode worden proces en de bevindingen van deze toetsing aan de vakgroep gepresenteerd.
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 20,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 80,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 40,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 60,00 | |