Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Descheemaeker Sien
Andere docenten: Verhegge Stanley
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | 2 | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
- De student kan rond een opgelegd thema een kunstconcept uitwerken.
- De student kan verschillende aangereikte inhouden verwerken en integreren in eigen beeldend werk.
- De student weet een inhoud d.m.v. beeldend werk weer te geven.
- De student kan onderzoeken welke beeldaspecten en technieken zijn idee versterken.
- De student kan een persoonlijke beeldtaal ontwikkelen.
- De student kan een tijdsplanning maken.
- De student kan efficiënt organiseren en presenteren.
- De student kan zijn vormkennis verder uitdiepen.
- De student kan op een persoonlijke manier blijk geven van het beheersen van de beeldtaal en technieken om inhouden weer te geven.
- De student kan de eigen beeldtaal verwoorden en het eigen werk vlot mondeling presenteren naar een jury en een publiek in een gestructureerde uiteenzetting.
- De student kan attitudes ontwikkelen: volledig zelfstandig denken en handelen, een grote zin voor flexibiliteit verkrijgen, kritiek aanvaarden en verwerken en evolueren in kritisch kijken op eigen functioneren.
- De student kan een vakdidactisch pakket ontwikkelen afgestemd op het totaalproject.
- De student werkt efficiënt samen met groepsleden.
- De student kan een eenvoudige performance op poten zetten.
Beoordelingscriteria
- De student bewijst een thematisch gestuurde opdracht persoonlijk te kunnen vorm geven en daarbij te zorgen voor beeldende interactie en communicatie met de buitenwereld.
- Een vrije interpretatie en verwerking van de opdracht met aandacht voor aanwezigheid van verschillende plastische disciplines is belangrijk.
- De student neemt verantwoordelijkheid in het selecteren en bewerken van een specifieke locatie om de eigen werkstukken te integreren en te presenteren.
- De student presenteert het werk op gestructureerde wijze voor een jury en een publiek.
- De student getuigt van volledig zelfstandig te kunnen denken en handelen, een grote zin voor flexibiliteit te bezitten, het kunnen aanvaarden en verwerken van kritiek en te evolueren in kritisch kijken op het eigen functioneren.
- De student ontwikkelt in groep een kwaliteitsvol didactisch werkstuk gebaseerd op de beeldende werken en het onderwerp van het project.
Omschrijving Inhoud
Tijdens deze projectweken gaat de student aan de slag in het atelier. Het beeldend werk ontwikkelt zich vanuit een aangereikt thema.
De student gaat in levende lijve in confrontatie met hedendaagse kunstwerken om inhoudelijk en vormelijk inspiratie op te doen.
Verdere analyse van het eigen, uit het thema gedistilleerde onderwerp zal a.d.h.v. webschema’s, associatieschema’s en kennisonderzoek verschillende pistes opleveren.
Met deze kennis gaat de student werken naar een duidelijk afgebakende projectopdracht.
Het volledige werkproces wordt visueel interessant weergegeven in een logboek en/of digitaal platform.
Er wordt een didactisch pakket ontwikkeld om een specifieke doelgroep te begeleiden in het ontdekken van de gemaakte beelden + die zelfstandig plastisch verwerken.
De werken worden op gestructureerde wijze gepresenteerd aan een externe jury en aan een publiek.
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Mondeling | 20,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 80,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 40,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 60,00 | |