Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 156,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: De Clercq Erna
Andere docenten: Claessens Gerda, Vandewalle Cibe
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | 2 | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar al inhoudelijk expert:
- vakgebonden inhouden rond gezondheidsbevordering correct verwerken in een project;
- zelfstandig informatie opzoeken uit wetenschappelijk verantwoorde bronnen en deze verwerken in nieuwe, creatieve projectuitwerkingen;
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- vanuit onderzoeksresultaten een geschikt gezondheidsbevorderend project voor in een organisatie voorstellen, samenstellen en uitwerken;
- een correcte schriftelijke taal hanteren bij het uitwerken van opdrachten;
De leraar als organisator:
- rekening houden met vooraf opgelegde criteria bij het uitwerken en uitvoeren van een project;
De leraar als innovator en onderzoeker:
- vanuit richtlijnen van het Vlaams Instituut Gezond Leven een gezondheidsbeleid in een organisatie analyseren;
- een onderzoekende houding aannemen bij het ontwikkelen van een nieuw gezondheidsbevorderend project
Beroepsattitudes:
- kritisch omgaan met bronnenmateriaal;
- een correcte schriftelijke en/of mondelinge taal hanteren bij communicatie met externen;
Beoordelingscriteria
De student kan:
- onderzoeksvaardigheden inzetten bij het kiezen, voorbereiden, uitwerken en uitvoeren van een klein gezondheidsbevorderend project;
- planmatig werken;
- de uitvoering van een klein project doelgericht organiseren;
- verworven vakinhouden correct en doelgericht verwerken in nieuwe informatiedragers;
- zelfstandig informatie opzoeken in voldoende wetenschappelijk onderbouwde bronnen en deze verantwoord verwerken in eigen realisaties;
- leergierigheid tonen bij het samenwerken met externen;
- samenwerken en verantwoordelijkheid opnemen bij een groepsrealisatie;
- een correcte mondelinge en schriftelijke taal hanteren;
- gepast communiceren en afspraken maken;
- op een constructieve manier vakinhoudelijke en vakdidactische informatie uitwisselen met andere hogeschoolstudenten gezondheidsopvoeding.
Omschrijving Inhoud
Tijdens het OLOD 'project 2 gezondheidsopvoeding' werk je een gezondheidsproject uit voor een organisatie met als doel de algemene gezondheid te bevorderen. Je vertrekt hierbij vanuit een uitgevoerde analyse die je zelf uitvoert op basis van de voorschriften vanuit het Vlaams Instituut Gezond Leven.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben recht op een nieuwe inleverdatum.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.