Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 178,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Ver Gucht Valerie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | component | BS |
OSO/LR04 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creƫert een efficiƫnte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken. | component | BS |
OSO/LR05 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij. | component | BS |
OSO/LR08 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De student werkt samen met een kleine groep medestudenten het project uit. Er komen twee aspecten in voor: een vakdidactisch en een vakinhoudelijk. Project wiskunde 1 is opgebouwd rond de thema's: beschrijvende statistiek, telproblemen en kansrekening.
De leraar als inhoudelijke expert:
- de elementaire begrippen van beschrijvende statistiek kennen en die kunnen gebruiken in diverse toepassingen.
- de leerstof over correlatie en spreidingsdiagrammen beheersen.
- (eenvoudige) telproblemen kunnen voorstellen en oplossen.
- kunnen rekenen met kansen.
- GeoGebra kunnen gebruiken om bij gegeven data grafische voorstellingen te maken en centrum- en spreidingsmaten te berekenen.
De leraar als organisator:
- het begrippenkader van beschrijvende statistiek, correlatie en spreidingsdiagrammen in een les kunnen opbouwen.
- een oefenles kunnen maken en geven om leerlingen te leren omgaan met statistische gegevens en dataverwerking.
- beschrijvende statistiek op maat van leerlingen met passende voorbeelden kunnen uitleggen.
- een oefenles over telproblemen en kansrekening kunnen opstellen en geven voor de tweede graad S.O.
- leerlingen kunnen begeleiden bij het oplossen van oefeningen in kader van telproblemen en kansrekening met behulp van de oplosmethodes van de 2de graad.
- een oefenles kunnen opstellen en geven over telproblemen en kansrekening voor de derde graad S.O. (beperkt tot permutaties, combinaties, variaties, herhalingsvariaties en herhalingspermutaties).
- leerlingen kunnen begeleiden bij het oplossen van oefeningen in kader van telproblemen en kansrekening met behulp van de formules voor variatie, herhalingsvariatie, combinatie, permutatie en herhalingspermutatie.
- een workshop kunnen uitwerken en geven rond beschrijvende statistiek met GeoGebra.
- een examen kunnen opstellen rond beschrijvende statistiek, telproblemen en kansrekening voor de tweede graad S.O.
Beoordelingscriteria
De student kan het opgebouwde didactisch materiaal voor de leerlingen verantwoorden vanuit de theorie van vakdidactiek wiskunde en algemene didactiek uit de opleiding. Hij geeft de les (voor medestudenten) in een correcte vaktaal en in een behoorlijke taal. Hij beheerst de vakinhouden rond beschrijvende statistiek, telproblemen en kansrekening.
De student moet tijdens de diverse evaluatiemomenten aantonen dat hij een uitgebalanceerde combinatie van de vooropgestelde doelen op een voldoende manier kan bereiken. Deze doelen zijn gelinkt aan volgende basiscompetenties:
1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: De student kan een project ontwikkelen en uitschrijven waarbij hij de leerinhouden en leerervaringen zorgvuldig selecteert (1.3), structureert en vertaalt in leeractiviteiten (1.4) met doelgerichte media en werkvormen (1.5) zodat een krachtige leeromgeving ontstaat met de nadruk op aanschouwelijkheid, belevingswereld en zelfwerkzaamheid van de leerlingen (1.7).
3. De leraar als inhoudelijk expert: De student kan de domeinspecifieke kennis van de wiskunde aanwenden (3.2). De student verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke kennis en vaardigheden (3.1) en legt eventueel verband met andere vakken (3.3).
4. De leraar als organisator: De student kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen door organisatie en instructies te verzorgen (4.1-4.2).
5. De leraar als innovator/onderzoeker: De student kan via het uitwerken van een project vernieuwende elementen aanbrengen (5.1).
De student pakt deze doelen op een persoonlijke, kritische en creatieve manier aan (B3 en 1.7). De student gebruikt een correcte schriftelijke en mondelinge taal (1.11).
Omschrijving Inhoud
Beschrijvende statistiek. Correlatie en spreidingsdiagrammen. Telproblemen en kansrekening.
Toepassingen van beschrijvende statistiek maken. GeoGebra inschakelen bij beschrijvende statistiek.
Telproblemen oplossen en kansen berekenen. Voorbeelden van het aanleren van het oplossen van telproblemen en het rekenen met kansen.
Aandacht voor zowel het vakinhoudelijke als vakdidactische aspect bij deze leerinhouden.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs.
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 15,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 35,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 65,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 35,00 | |