Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Project wiskunde 2 (AL)12334/15168/2425/1/96
Studiegids

Project wiskunde 2 (AL)

12334/15168/2425/1/96
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • wiskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Lanszweert Ilse
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS
OSO/LR04De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.2BS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.componentBS
OSO/LR08De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk.componentBS
OSO/LR10De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

De student bouwt aan levenslang leren:

De leraar als innovator/onderzoeker:

  • De student verruimt zijn blikveld via vakliteratuur (boeken, tijdschriften, enz.).

De leraar als inhoudelijk expert:

  • Hij verwerft zelfstandig inhouden die niet of gedeeltelijk aan bod kwamen in vakstudie.
  • Hij schrijft zijn bevindingen neer in een onderzoeksrapport.
  • Hij hanteert hiertoe correct vaktaal en vaknotaties.
  • Hij toont aan dat hij de leerstof over complexe getallen zelfstandig verworven heeft.

Beoordelingscriteria

De student moet tijdens de projectperiode aantonen dat hij significante bijdragen heeft geleverd aan de verschillende werkstukken en dat hij de vooropgestelde doelen kan realiseren. 

Volgende basiscompetenties worden geëvalueerd:

1. De leraar als inhoudelijk expert:

De student beheerst domeinspecifieke kennis en vaardigheden over de beschreven inhoud en kan deze aanwenden, verdiepen en verbreden en eventueel verband leggen met andere vakken. De student kan bewijzen dat hij samen met zijn medestudenten in staat is om informatie over een onderwerp binnen de context van het project op te sporen en te verwerken.

2. De leraar als organisator: 

De student kan een stimulerende leeromgeving begeleiden door organisatie en instructies te verzorgen (4.1-4.2). Hij geeft de presentatie in een correcte vaktaal en in een behoorlijke taal. De presentatie moet voorgelegd worden aan de begeleidende docent en moet voldoende wiskundig onderbouwd zijn.

3. De leraar als innovator/onderzoeker: 

Een student bewijst dat hij op een heldere manier verslag kan uitbrengen over zijn werkbezoek buiten de hogeschool. Hij hanteert hierbij een correcte schriftelijke taal. De student kan via het uitwerken van een project vernieuwende elementen aanbrengen (5.1).

4. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:

De student kan een project ontwikkelen en uitschrijven waarbij hij de leerinhouden en leerervaringen zorgvuldig selecteert (1.3), structureert en vertaalt in leeractiviteiten (1.4) met doelgerichte media en werkvormen (1.5) zodat een krachtige leeromgeving ontstaat met de nadruk op aanschouwelijkheid, belevingswereld en zelfwerkzaamheid van de leerlingen (1.7).

De student pakt deze doelen op een persoonlijke, kritische en creatieve manier aan (B3 en 1.7). De student gebruikt een correcte schriftelijke en mondelinge taal (1.11).

Omschrijving Inhoud

Zelfstandig een wiskundig onderwerp (be)studeren dat verdieping of uitbreiding is van de inhouden uit de cursussen wiskunde 1, 2, 3, 4 of 5. 

De uitwerking neerschrijven in een uitgebreid rapport. 

De leerstof over de complexe getallen zelfstandig verwerven. 


Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
VBTL 5/6 - Leerboek complexe getallenVerplicht
  • Uitgever: Die Keure
  • ISBN-nr: 978-90-486-4651-7
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
RekenmachineVerplicht
  • Code: 134
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
  • Opmerking: We maken gebruik van TI-83 (plus) of TI-84 (plus (CE-T)). TI-Nspire wordt niet toegestaan.

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges2,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Opmerking: Maximum 12 uur
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd88,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie88,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk50,00
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk50,00
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk50,00