Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Religie, zingeving en levensbeschouwing 2 (AL)12238/15168/2425/1/48
Studiegids

Religie, zingeving en levensbeschouwing 2 (AL)

12238/15168/2425/1/48
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Vanlanduyt Luk
Andere docenten: Vandersmissen Herbert
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 6

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR10De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen.1BS

Omschrijving Doelstellingen

1. De leraar als cultuurparticipant

- Vanuit de identiteitsdriehoek een link tussen de identiteit van de leraar en ethische dilemma's in het onderwijs en de eigen onderwijsvakken leggen.
- Een ethisch begrippenkader op actuele maatschappelijke casussen toepassen.
- Actuele maatschappelijke en onderwijs-gerelateerde ethische vraagstukken vanuit de groei-ethiek analyseren.
- Actuele maatschappelijke en onderwijs-gerelateerde ethische vraagstukken met de rijkdom van de christelijke en andere levensbeschouwelijke tradities in spanning brengen.
- Ethische argumenten vanuit eigen en andere levensbeschouwingen a) verwoorden, b) toepassen.

2. De leraar als opvoeder

- De onderliggende mensvisie en wereldvisie en daaruit vloeiende ethische principes of accenten herkennen in pedagogische context, pedagogisch opvoedingsprojecten
- Schoolafspraken en schoolactiviteiten kunnen verbinden met het pedagogisch opvoedingsproject en de onderliggende filosofische en/of levensbeschouwelijke visie daarvan
- Het belang van vergeven op weg naar verlossing/verwerking van kwaad (h)erkennen.
- De complexiteit van het proces van vergeven/verzoenen in actuele casussen a) (h)erkennen, b) in groep expliciteren.

3. De leraar als inhoudelijk expert

Ethische keuzes, aandachtspunten en cases die verbonden zijn met het eigen vak of het didactisch handelen in dit vak a) (h)erkennen b) in groep expliciteren

Beoordelingscriteria

- Ethische argumenten vanuit andere levensbeschouwingen a) kunnen verwoorden, b) kunnen toepassen- Vanuit de identiteitsdriehoek een link tussen de identiteit van de leraar en ethische dilemma's in het onderwijs en de eigen onderwijsvakken kunnen leggen.
- Het ethisch begrippenkader op actuele maatschappelijke casussen kunnen toepassen.
- Actuele maatschappelijke en onderwijs-gerelateerde ethische vraagstukken vanuit de groei-ethiek kunnen analyseren.
- Actuele maatschappelijke en onderwijs-gerelateerde ethische vraagstukken met de rijkdom van de christelijke en andere levensbeschouwelijke tradities traditie in spanning kunnen brengen.
- Het belang van vergeven op weg naar verlossing/verwerking van kwaad kunnen (h)erkennen.
- De complexiteit van het proces van vergeven/verzoenen in actuele casussen a) kunnen (h)erkennen, b) in groep kunnen expliciteren.
- Ethische argumenten vanuit andere levensbeschouwingen a) kunnen verwoorden, b) kunnen toepassen.
- Onderliggende mensvisie en wereldvisie en daaruit vloeiende ethische principes of accenten a) herkennen en b) kunnen toepassen in pedagogische context, pedagogisch opvoedingsprojecten.
- Schoolafspraken en schoolactiviteiten kunnen verbinden met een pedagogisch opvoedingsproject en de onderliggende filosofische en/of levensbeschouwelijke visie daarvan kunnen expliciteren.

Omschrijving Inhoud

- Een ethisch begrippenkader.
- Groei-ethiek als ethisch-educatief model.
- Evangelische radicaliteit.
- Proces van vergeven/verzoenen.
- Actualiteit als vindplaats van ethische vraagstukken
- Acties op school en concrete schoolactiviteiten en schoolafspraken verbinden met ethische en levensbeschouwelijke visie.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Religie, zingeving en levensbeschouwing 2Verplicht
  • Auteur: vakgroep godsdienst-RZL
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges4,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: februari
  • Locatie: KAT
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd20,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: februari
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: februari
  • Locatie: KAT
Zelfstudie
Zelfstudie64,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: februari

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk70,00
tweede examenperiode buiten examenroosterRapporten30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterRapporten30,00
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk70,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De evaluatie is gedifferentieerd. De student kan kiezen uit twee opties om zijn verworven competenties te bewijzen. De docent bevraagt de keuzes aan de start van het opleidingsonderdeel. De student krijgt in de studiewijzer de mogelijke trajecten voorgelegd. De student mag slechts één evaluatievorm uitvoeren. Voert de student toch beide opties uit, dan wordt slechts de initiële keuze gequoteerd.