Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coƶrdinator: Buysse Yentl
Andere docenten: Vandersmissen Herbert
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 7
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR02 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creƫert een positief leer- en leefklimaat voor leerlingen, met aandacht voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de leerling. Hij begeleidt attitudevorming bij leerlingen en bereidt ze voor op maatschappelijke participatie. Hij speelt gericht in op sociale, culturele en talige diversiteit. | component | BS |
OSO/LR10 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen. | 2 | BS |
Omschrijving Doelstellingen
1. De leraar als opvoeder
- Omgaan met verschil als een positieve mogelijkheid tot het uitdiepen van een religieuze/levensbeschouwelijke identiteit erkennen.
- De eigen positie in het maatschappelijke debat over de plaats van religie in de samenleving a) benoemen, b) beargumenteren.
- Het project van de katholieke dialoogschool in Vlaanderen toelichten.
- De uitdagingen op het rouwpad a) benoemen, b) herkennen.
- Mythes uit rouwmodellen uit het verleden benoemen.
- Inzicht in de specificiteit van verlies en verdrietervaringen bij jongeren verwerven.
2. De leraar als cultuurparticipant
- Kennis over islam verwerven.
- Een genuanceerde kijk op de pluralistische samenleving met argumenten onderbouwen.
- Op een zelfstandige manier een visie over de uitdagingen die de pluraliteit in de samenleving met zich meebrengt a) construeren, b) verwoorden.
- Het belang van een goede begeleiding bij verlies- en verdrietervaringen verwoorden.
Beoordelingscriteria
- Omgaan met verschil als een positieve mogelijkheid tot het uitdiepen van een religieuze/levensbeschouwelijke identiteit kunnen beargumenteren.
- De eigen positie in het maatschappelijke debat over de plaats van religie in de samenleving kunnen a) benoemen, b) beargumenteren.
- Het project van de katholieke dialoogschool in Vlaanderen kunnen toelichten.
- De uitdagingen op het rouwpad kunnen a) benoemen, b) herkennen.
- Mythes uit rouwmodellen uit het verleden kunnen benoemen.
- Inzicht in de specificiteit van verlies en verdrietervaringen bij jongeren kunnen verwoorden.
- Kennis over islam kunnen verwoorden.
- Op een zelfstandige manier een visie over de uitdagingen die de pluraliteit in de samenleving met zich meebrengt kunnen a) construeren, b) verwoorden.
- Een genuanceerde kijk op de pluralistische samenleving met argumenten kunnen onderbouwen.
- Het belang van een goede begeleiding bij verlies- en verdrietervaringen kunnen verwoorden.
Omschrijving Inhoud
- Een constructief denkkader over de levensbeschouwelijke pluraliteit in onze samenleving.
- De katholieke dialoogschool.
- Uitdagingen op het rouwpad.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |