Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Vakstudie Project algemene vakken 3 (AL)12440/15168/2425/1/52
Studiegids

Vakstudie Project algemene vakken 3 (AL)

12440/15168/2425/1/52
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Project algemene vakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Petit Wim
Andere docenten: Badisco Vanessa, Vanderstraeten Wouter
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.2BS

Omschrijving Doelstellingen

De leraar als inhoudelijke expert:
- De vakinhouden beheersen en onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaak.
- Hiaten in de eigen vakdeskundigheid detecteren en aanvullen.
- Inspelen op onvoorziene inhoudelijke vragen en problemen.
- Beheersen van de vaktaal.

De student verwerft een uitgebreide kennis van en inzicht in de vakinhouden binnen de verschillende onderdelen (zie inhoud).

De student kan:
• vaardigheden taal en rekenen verwerken en correct toepassen in oefeningen en in concrete contexten;
• de kennisbasis maatschappelijke vorming verwerken, toepassen, actualiseren en in verband brengen met de algemene vorming voor BSO-leerlingen;
• elementen uit een studiebezoek in verband brengen met de syllabus en met de leefwereld van BSO-leerlingen;
• binnen deze onderdelen steeds het verband leggen met actualiteit en het dagelijks leven;
• via taken en opdrachten, zelfstandig en in groep, een groeiproces in beeld brengen op vlak van taal, rekenen en maatschappelijk actuele thema’s;
• opdrachten selecteren en uitvoeren op basis van gedetailleerde werkpunten i.f.v. de gedetailleerde doelstellingen en op basis van feedback bij coachinggesprekken.
• handelen volgens vakattitudes om diepgang op vlak van taal, rekenen en maatschappelijk actuele thema’s te realiseren;
• beschikbare informatie beoordelen, vergelijken en kanaliseren i.f.v. het bereiken van weerbaarheid leerlingen in de maatschappij;
• vlot notities, boek, cursus en naslagwerken gebruiken en combineren om de leerstof te verwerken.


Beoordelingscriteria

De student kan in een portfolio en examen zijn competenties als inhoudelijk expert aantonen door:
• de vaardigheden taal en rekenen, zoals omschreven in “inhoud”, beheersen of een duidelijk positieve evolutie in hun leerproces aantonen;
• de kennisbasis maatschappelijke vorming, zoals omschreven in “inhoud” te vergelijken en er verbanden tussen te leggen;
• elementen uit een studiebezoek in verband brengen met de syllabus en met de leefwereld van BSO-leerlingen;
• taken en opdrachten zowel zelfstandig als in groepsverband te plannen en af te werken;
• via logboeken en een aanbod van oefeningen een groeiproces van de leerdoelen in beeld te brengen;
• diepgang in de leerdoelen illustreren door te handelen volgens de vakattitudes;
• binnen de leerdoelen steeds het verband te leggen met actualiteit en het dagelijks leven;
• beschikbare informatie te beoordelen, te vergelijken en te kanaliseren i.f.v. het bereiken van weerbaarheid in de maatschappij.

Omschrijving Inhoud

De syllabus is ingedeeld in onderstaande hoofdstukken. Verdere informatie over de vaardigheden en kennis in elk onderdeel vind je in de studiewijzer en de syllabus.

Vaardigheden taal en rekenen:
• functionele taalvaardigheid: jeugdliteratuur, poëzie en woordenschatstrategieën;
• functionele rekenvaardigheid: financiële educatie, consumeren, kopen op krediet;

Kennisbasis maatschappelijke participatie:
• tijd en ruimte: landen en mensen, natuurrampen, invloed van de mens op milieu en landschap (de maakbare wereld)
• maatschappij en economie: seksualiteit, conflicten, discriminatie (de maakbare mens)

Vakattitudes:
• gemotiveerde motivator: kaderen van onderwerpen i.f.v. een bepaald thema en een bepaalde doelgroep
• originele projectwerker: ontwikkelen van materiaal binnen een project i.f.v. een bepaalde doelgroep
• gedreven zoeker: verzamelen van vernieuwend materiaal i.f.v. vastgelegde doelen en oplossingsgericht zoeken
• gewiekste doordenker: denkprocessen in beeld brengen over oorzaken van bepaalde gebeurtenissen
• alerte media-watcher: raadplegen van actuele bronnen i.f.v. een bepaald thema en een bepaalde doelgroep
• kritische vergelijker: vergelijken, controleren en verwerken van geselecteerde informatie.
• activerende samenwerker: aantonen van een actieve en positieve samenwerking en het opnemen van een stimulerende rol
• reflecterende vernieuwer: eigen werkpunten in beeld brengen, strategie van handelen formuleren en uitvoeren







Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Project algemene vakken vakstudie 3Verplicht
  • Auteur: vakgroep Project algemene vakken vakstudie
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges12,00 uren
  • Duur: 1 semester
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd70,00 uren
  • Duur: 1 semester
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd4,00 uren
  • Duur: 1 semester
Zelfstudie
Zelfstudie94,00 uren
  • Duur: 1 semester

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode buiten examenroosterSchriftelijk50,00
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk50,00
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk50,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans:


De modules maatschappelijke participatie, taalvaardigheden en rekenvaardigheden worden getoetst aan de hand van een schriftelijk examen binnen het examenrooster (50 %).
Via het maken van een portfolio met o.a. remediërende, competentiegerichte opdrachten worden de verschillende onderdelen verwerkt en gepresenteerd. Het zichtbaar maken, het in kaart brengen van het eigen leerproces krijgt hier een centrale plaats. Het portfolio wordt uitgewerkt buiten het examenrooster en wordt via specifieke criteria beoordeeld, aangegeven in de studiewijzer (50 %).



Tweede examenkans:

De modules maatschappelijke participatie, taalvaardigheden en rekenvaardigheden worden getoetst aan de hand van een schriftelijk examen binnen het examenrooster (50 %).
Via het maken van een portfolio worden de verschillende onderdelen verder verwerkt en gepresenteerd. Bij de tweede examenkans wordt het portfolio ingediend binnen het examenrooster. Het portfolio wordt via specifieke criteria beoordeeld, aangegeven in de studiewijzer (50 %).