Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Petit Wim
Andere docenten: Badisco Vanessa, Vanderstraeten Wouter
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | 2 | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als inhoudelijke expert:
- De vakinhouden beheersen en onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaak.
- Hiaten in de eigen vakdeskundigheid detecteren en aanvullen.
- Inspelen op onvoorziene inhoudelijke vragen en problemen.
- Beheersen van de vaktaal.
De student verwerft een uitgebreide kennis van en inzicht in de vakinhouden binnen de verschillende onderdelen (zie inhoud).
De student kan:
• vaardigheden taal en rekenen verwerken en correct toepassen in oefeningen en in concrete contexten;
• de kennisbasis maatschappelijke vorming verwerken, toepassen, actualiseren en in verband brengen met de algemene vorming voor BSO-leerlingen;
• elementen uit een studiebezoek in verband brengen met de syllabus en met de leefwereld van BSO-leerlingen;
• binnen deze onderdelen steeds het verband leggen met actualiteit en het dagelijks leven;
• via taken en opdrachten, zelfstandig en in groep, een groeiproces in beeld brengen op vlak van taal, rekenen en maatschappelijk actuele thema’s;
• opdrachten selecteren en uitvoeren op basis van gedetailleerde werkpunten i.f.v. de gedetailleerde doelstellingen en op basis van feedback bij coachinggesprekken.
• handelen volgens vakattitudes om diepgang op vlak van taal, rekenen en maatschappelijk actuele thema’s te realiseren;
• beschikbare informatie beoordelen, vergelijken en kanaliseren i.f.v. het bereiken van weerbaarheid leerlingen in de maatschappij;
• vlot notities, boek, cursus en naslagwerken gebruiken en combineren om de leerstof te verwerken.
Beoordelingscriteria
De student kan in een portfolio en examen zijn competenties als inhoudelijk expert aantonen door:
• de vaardigheden taal en rekenen, zoals omschreven in “inhoud”, beheersen of een duidelijk positieve evolutie in hun leerproces aantonen;
• de kennisbasis maatschappelijke vorming, zoals omschreven in “inhoud” te vergelijken en er verbanden tussen te leggen;
• elementen uit een studiebezoek in verband brengen met de syllabus en met de leefwereld van BSO-leerlingen;
• taken en opdrachten zowel zelfstandig als in groepsverband te plannen en af te werken;
• via logboeken en een aanbod van oefeningen een groeiproces van de leerdoelen in beeld te brengen;
• diepgang in de leerdoelen illustreren door te handelen volgens de vakattitudes;
• binnen de leerdoelen steeds het verband te leggen met actualiteit en het dagelijks leven;
• beschikbare informatie te beoordelen, te vergelijken en te kanaliseren i.f.v. het bereiken van weerbaarheid in de maatschappij.
Omschrijving Inhoud
De syllabus is ingedeeld in onderstaande hoofdstukken. Verdere informatie over de vaardigheden en kennis in elk onderdeel vind je in de studiewijzer en de syllabus.
Vaardigheden taal en rekenen:
• functionele taalvaardigheid: jeugdliteratuur, poëzie en woordenschatstrategieën;
• functionele rekenvaardigheid: financiële educatie, consumeren, kopen op krediet;
Kennisbasis maatschappelijke participatie:
• tijd en ruimte: landen en mensen, natuurrampen, invloed van de mens op milieu en landschap (de maakbare wereld)
• maatschappij en economie: seksualiteit, conflicten, discriminatie (de maakbare mens)
Vakattitudes:
• gemotiveerde motivator: kaderen van onderwerpen i.f.v. een bepaald thema en een bepaalde doelgroep
• originele projectwerker: ontwikkelen van materiaal binnen een project i.f.v. een bepaalde doelgroep
• gedreven zoeker: verzamelen van vernieuwend materiaal i.f.v. vastgelegde doelen en oplossingsgericht zoeken
• gewiekste doordenker: denkprocessen in beeld brengen over oorzaken van bepaalde gebeurtenissen
• alerte media-watcher: raadplegen van actuele bronnen i.f.v. een bepaald thema en een bepaalde doelgroep
• kritische vergelijker: vergelijken, controleren en verwerken van geselecteerde informatie.
• activerende samenwerker: aantonen van een actieve en positieve samenwerking en het opnemen van een stimulerende rol
• reflecterende vernieuwer: eigen werkpunten in beeld brengen, strategie van handelen formuleren en uitvoeren
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 50,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans:
De modules maatschappelijke participatie, taalvaardigheden en rekenvaardigheden worden getoetst aan de hand van een schriftelijk examen binnen het examenrooster (50 %).
Via het maken van een portfolio met o.a. remediërende, competentiegerichte opdrachten worden de verschillende onderdelen verwerkt en gepresenteerd. Het zichtbaar maken, het in kaart brengen van het eigen leerproces krijgt hier een centrale plaats. Het portfolio wordt uitgewerkt buiten het examenrooster en wordt via specifieke criteria beoordeeld, aangegeven in de studiewijzer (50 %).
Tweede examenkans:
De modules maatschappelijke participatie, taalvaardigheden en rekenvaardigheden worden getoetst aan de hand van een schriftelijk examen binnen het examenrooster (50 %).
Via het maken van een portfolio worden de verschillende onderdelen verder verwerkt en gepresenteerd. Bij de tweede examenkans wordt het portfolio ingediend binnen het examenrooster. Het portfolio wordt via specifieke criteria beoordeeld, aangegeven in de studiewijzer (50 %).