Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Vakstudie Project algemene vakken 4 (AL)12441/15168/2425/1/04
Studiegids

Vakstudie Project algemene vakken 4 (AL)

12441/15168/2425/1/04
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Project algemene vakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Petit Wim
Andere docenten: Badisco Vanessa, Vanderstraeten Wouter
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

De leraar als inhoudelijke expert:
- De vakinhouden beheersen en onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaak.
- Hiaten in de eigen vakdeskundigheid detecteren en aanvullen.
- Inspelen op onvoorziene inhoudelijke vragen en problemen.
- Beheersen van de vaktaal.

De student verwerft een uitgebreide kennis van en inzicht in de vakinhouden binnen de verschillende onderdelen (zie inhoud).

De student kan:
• vaardigheden taal en rekenen correct toepassen in oefeningen en in concrete contexten;
• de kennisbasis maatschappelijke vorming verwerken, toepassen, actualiseren en in verband brengen met de algemene vorming voor BSO-leerlingen;
• de kennisbasis maatschappelijke vorming met een kritische blik onderzoeken;
• binnen deze onderdelen steeds het verband leggen met actualiteit en het dagelijks leven;
• de verschillende onderdelen zinvol en efficiënt op elkaar afstemmen en integreren;
• via taken en opdrachten, zelfstandig en in groep, een groeiproces in beeld brengen op vlak van taal, rekenen en maatschappelijk actuele thema’s;
• opdrachten selecteren en uitvoeren op basis van gedetailleerde werkpunten i.f.v. de gedetailleerde doelstellingen en op basis van feedback bij coachingsgesprekken.
• handelen volgens vakattitudes om diepgang op vlak van taal, rekenen en maatschappelijk actuele thema’s te realiseren;
• beschikbare informatie beoordelen, vergelijken en kanaliseren i.f.v. het bereiken van weerbaarheid leerlingen in de maatschappij;
• vlot notities, boek, cursus en naslagwerken gebruiken en combineren om de leerstof te verwerken.

Beoordelingscriteria

De student kan in portfolio en examen zijn competenties als inhoudelijk expert aantonen door:
• de basisvaardigheden taal en rekenen, zoals omschreven in “inhoud”, correct te integreren;
• de kennisbasis maatschappelijke vorming, zoals omschreven in “inhoud” te vergelijken, er verbanden tussen te leggen en te actualiseren;
• taken en opdrachten zowel zelfstandig als in groepsverband te plannen en af te werken;
• via logboeken en het uitkiezen van relevant oefenmateriaal een groeiproces van de leerdoelen in beeld te brengen;
• diepgang in de leerdoelen illustreren door te handelen volgens de vakattitudes;
• binnen de leerdoelen steeds het verband te leggen met actualiteit en het dagelijks leven;
• beschikbare informatie te beoordelen, te vergelijken en te kanaliseren i.f.v. het bereiken van weerbaarheid in de maatschappij.

Omschrijving Inhoud

De syllabus is ingedeeld in volgende onderdelen. Verdere informatie over de vaardigheden en kennis in elk onderdeel vind je in de studiewijzer en de syllabus.

Verdiepende vaardigheden taal en rekenen:
• functionele rekenvaardigheden: toepassen van de basisvaardigheden uit vakstudies 1, 2 en 3.
• functionele taalvaardigheden: toepassen van de basisvaardigheden uit vakstudies 1, 2 en 3.

Kennisbasis maatschappelijke participatie:
• tijd en ruimte: aanleidingen en oorzaken van actuele wereldproblemen en -conflicten
• maatschappij en economie:schendingen van mensenrechten en internationale verdragen

Vakattitudes:
• gemotiveerde motivator: kaderen van onderwerpen (thema en doelgroep) en in relatie tot andere onderwerpen
• originele projectwerker: ontwikkelen van geïntegreerd, projectmateriaal
• gedreven zoeker: verzamelen van vernieuwend materiaal op basis van zelfgekozen doelen en oplossingsgericht zoeken
• gewiekste doordenker: denkprocessen in beeld brengen en vergelijken over oorzaken van bepaalde gebeurtenissen
• alerte media-watcher: kaderen van actuele onderwerpen in relatie tot andere onderwerpen
• kritische vergelijker: vergelijken, controleren en verwerken van geselecteerde informatie.
• activerende samenwerker: aantonen van een actieve en positieve samenwerking en het opnemen van een stimulerende rol
• reflecterende vernieuwer: eigen werkpunten in beeld brengen, strategie van handelen formuleren en uitvoeren

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Project algemene vakken vakstudie 4Verplicht
  • Auteur: vakgroep Project algemene vakken vakstudie
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges8,00 uren
  • Duur: 1 semester
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd40,00 uren
  • Duur: 1 semester
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
  • Duur: 1 semester
Zelfstudie
Zelfstudie40,00 uren
  • Duur: 1 semester

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterMondeling50,00
tweede examenperiode binnen examenroosterWerkstuk50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling50,00
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk50,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans:


De hoofdstukken uit de syllabus worden getoetst aan de hand van een mondeling examen binnen het examenrooster (50 %).
Via het maken van een portfolio met o.a. remediërende, competentiegerichte opdrachten worden de verschillende onderdelen verwerkt en gepresenteerd. Het zichtbaar maken, het in kaart brengen van het eigen leerproces krijgt hier een centrale plaats. Het portfolio wordt uitgewerkt buiten het examenrooster en wordt via specifieke criteria beoordeeld, aangegeven in de studiewijzer (50 %).



Tweede examenkans:

De hoofdstukken uit de syllabus worden getoetst aan de hand van een mondeling examen binnen het examenrooster (50 %).
Via het maken van een portfolio worden de verschillende onderdelen verder verwerkt en gepresenteerd. Bij de tweede examenkans wordt het portfolio ingediend binnen het examenrooster. Het portfolio wordt via specifieke criteria beoordeeld, aangegeven in de studiewijzer (50 %).