Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Vanderstraeten Wouter
Andere docenten: Badisco Vanessa, Petit Wim, Verlinde Wendy
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR03 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. | 3 | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als inhoudelijke expert:
- De vakinhouden beheersen en onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaak.
- Hiaten in de eigen vakdeskundigheid detecteren en aanvullen.
- De verworven deskundigheid actualiseren, uitbreiden en verdiepen.
- Inspelen op onvoorziene inhoudelijke vragen en problemen.
- Beheersen van de vaktaal.
- Flexibel omgaan met leerinhouden.
De student verwerft een uitgebreide kennis van en inzicht in de vakinhouden binnen de verschillende onderdelen (zie inhoud) en kan dit transfereren op maat van de specifieke doelgroep.
De student kan:
• verbanden leggen tussen de sociaal-economische situatie van jongeren uit de PAV-doelgroep en de benadering binnen PAV;
• leerinhouden PAV aftoetsen aan persoonlijke leermoeilijkheden en socio-economische problemen van jongeren;
• de evolutie van het stedelijk weefsel en de gevolgen op stadsplanning illustreren;
• de oorzaken en gevolgen van migratie in een multiculturele samenleving toelichten en erop inspelen op vlak van taalvaardigheden;
• de vaardigheden binnen het vak PAV toepassen in verschillende, functionele contexten;
• via taken en opdrachten, zelfstandig en in groep, een persoonlijk groeiproces in beeld brengen op vlak van taal, rekenen en maatschappelijke, actuele thema’s;
• binnen deze onderdelen steeds het verband leggen met actualiteit en het dagelijks leven;
• beschikbare informatie beoordelen, vergelijken en kanaliseren i.f.v. het bereiken van weerbaarheid leerlingen in de maatschappij;
• vlot notities, boek, cursus en naslagwerken gebruiken en combineren om de leerstof te verwerken.
Beoordelingscriteria
De student toont in een portfolio en een examen zijn competenties als inhoudelijk expert aantonen door:
• verbanden te leggen tussen de sociaal-economische situatie van jongeren uit de PAV-doelgroep en de benadering binnen PAV;
• leerinhouden PAV af te toetsen aan persoonlijke leermoeilijkheden en socio-economische problemen van jongeren;
• de evolutie van de stad en de hedendaagse gevolgen op het stedelijk weefsel daarvan illustreren, met als typevoorbeeld de stad Gent;
• oorzaken en gevolgen van migratie toelichten en verklaren hoe erop ingespeeld kan worden in het BSO-taalonderwijs;
• de vaardigheden binnen het vak PAV toe te passen in verschillende, functionele contexten;
• instrumenten te selecteren en te transfereren om positief en begripvol in te spelen op reacties van jongeren binnen de rol en mogelijkheden als PAV-leerkracht;
• taken en opdrachten zelfstandig en in groep te verwerken;
• via taken en opdrachten, zelfstandig en in groep, een persoonlijk groeiproces in beeld te brengen op vlak van taal, rekenen en maatschappelijk actuele thema’s;
• binnen deze onderdelen steeds het verband te leggen met actualiteit en het dagelijks leven;
• beschikbare informatie te beoordelen, vergelijken en kanaliseren i.f.v. het bereiken van weerbaarheid leerlingen in de maatschappij;
• vlot notities, boek, cursus en naslagwerken te gebruiken en combineren om de leerstof te verwerken.
Omschrijving Inhoud
Vakstudie 5 behandelt de sociaal-economische situatie van jongeren uit het BSO, voortbouwend en verdiepend op de vakinhouden uit Vakstudies 1 t.e.m. 4.
Kennisbasis maatschappelijke vorming:
• socio-economische en culturele problemen van jongeren met specifieke onderwijsbehoeften, kansarme en allochtone jongeren en hun invloed op leven en leren binnen PAV;
• de historische evolutie van het stedelijk weefsel en de invloed op hedendaagse stadsplanning;
• de oorzaken en gevolgen van migratie op de stedelijke samenleving en op de schoolcontext.
Vaardigheden:
• functionele rekenvaardigheden + natuurwetenschappen: creatie van rijke contexten, gekoppeld aan oplossingsstrategieën en inzichten in denkprocessen;
• functionele taalvaardigheden: correcte schrijftaal en NT2 met tgvo;
• instrumenten om op een deskundige wijze om te gaan met maatschappelijke diversiteit op school: specifieke onderwijsbehoeften, allochtone en kansarme jongeren met focus op de sterke kanten en groeimogelijkheden binnen PAV;
• samenwerken met een duidelijke taakverdeling en opnemen gedeelde verantwoordelijkheid in o.a. leergroepen;
• reflecterende en actieve aanpak van eigen werkpunten;
• schriftelijk en mondeling communiceren, kritisch reflecteren en participeren;
.
De vakattitudes PAV worden contextueel op een hoger competentieniveau gebracht:
• gemotiveerde motivator: kaderen van onderwerpen (thema en doelgroep) en in relatie tot andere onderwerpen
• originele projectwerker: ontwikkelen van geïntegreerd, projectmateriaal
• gedreven zoeker: verzamelen van vernieuwend materiaal op basis van zelfgekozen doelen en oplossingsgericht zoeken
• gewiekste doordenker: denkprocessen opstarten en in beeld brengen bij bepaalde gebeurtenissen
• alerte media-watcher: kaderen van actuele onderwerpen in relatie tot andere onderwerpen waarin een PAV-leerkracht betrokken kan geraken
• kritische vergelijker: vergelijken, controleren en verwerken van geselecteerde informatie.
• activerende samenwerker: aantonen van een actieve en positieve samenwerking en het opnemen van een stimulerende rol
• reflecterende vernieuwer: spontaan uitvoeren van zelfreflecties en opvolgen van werkpunten
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 17 september kunnen studenten zich niet meer aanmelden voor het traject in afstandsonderwijs
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 50,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans:
•De hoofdstukken uit de syllabus worden getoetst aan de hand van een schriftelijk examen binnen het examenrooster (50 %).
•Via het maken van een portfolio met o.a. remediërende, competentiegerichte opdrachten worden de verschillende onderdelen verwerkt en gepresenteerd. Het zichtbaar maken, het in kaart brengen van het eigen leerproces krijgt hier een centrale plaats. Het portfolio wordt uitgewerkt buiten het examenrooster en wordt beoordeeld volgens specifieke criteria, weergegeven in de studiewijzer (50 %).
Tweede examenkans:
•De hoofdstukken uit de syllabus worden getoetst aan de hand van een schriftelijk examen binnen het examenrooster (50 %).
•Via het maken van een portfolio worden de verschillende onderdelen verder verwerkt en gepresenteerd. Bij de tweede examenkans wordt het portfolio ingediend binnen het examenrooster. Het portfolio wordt beoordeeld volgens specifieke criteria, weergegeven in de studiewijzer (50 %).