Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Vakdidactiek aardrijkskunde (AL)13804/15168/2425/1/55
Studiegids

Vakdidactiek aardrijkskunde (AL)

13804/15168/2425/1/55
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 80,00 uren
Totale kostprijs studiematerialen: € 28,30
Totale kostprijs: € 28,30
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Coppenholle Joris
Andere docenten: Herreman Matthias, Vandenbroele Lies
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR01De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig.componentBS
OSO/LR04De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.2BS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.2BS
OSO/LR07De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin.componentBS
OSO/LR09De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

Studenten hanteren of kunnen in de (les)praktijk voor

1. De leerkracht als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

  • De gebruikte handboeken en atlassen van het SO functioneel en kritisch aanwenden.
  • Reflecteren volgens de paradigma’s van het vak en de verwante methodieken gebruiken in lesfasen.
  • Milieu- en culturele waarden verbinden aan aardrijkskundige inhouden.
  • Vakoverschrijdende elementen aanwenden in het thematisch werken (MAVO, PAV, CLIL, STEM en het geïntegreerde leerplan Natuur-Ruimte-Techniek).
  • Een variatie aan creatieve methoden aanwenden in functie van het lesonderwerp.
  • De herziene taxonomie van de leerdoelen van Bloom gebruiken bij de opmaak van remediërende opdrachten ('verhoogde zorg') en het stellen van verbredende en verdiepende vragen (differentiatie) met oog voor diversiteit en taalgericht vakonderwijs.
  • ICT aanwenden als actieve werkvorm.

2. De leerkracht als organisator

  • De gebruikte handboeken en atlassen van het SO functioneel en kritisch aanwenden.
  • De aan de paradigma's gelinkte methodieken gebruiken in lesfasen.
  • Milieu- en culturele waarden integreren in lesfasen.
  • Vakoverschrijdende elementen aanwenden in het thematisch werken (MAVO, PAV, CLIL, STEM en NRT).
  • Een variatie aan creatieve methoden aanwenden in functie van het lesonderwerp.
  • De herziene taxonomie van de leerdoelen van Bloom gebruiken bij de opmaak van remediërende opdrachten ('verhoogde zorg') en het stellen van verbredende en
  • verdiepende vragen (differentiatie) met oog voor diversiteit en taalgericht vakonderwijs.
  • ICT aanwenden als actieve werkvorm.
  • Een realistische planning uitwerken om aldus een meervoudige vakinhoudelijke, pedagogische en vakdidactische opdracht tot een goed einde te brengen binnen een
  • opgegeven deadline.

3. De leerkracht als onderzoeker/innovator

  • Een variatie aan creatieve methoden aanwenden in functie van het lesonderwerp.

4. De leerkracht als lid van een schoolteam

  • Kritisch reflecteren over het vak en de vakdidactiek en de resultaten hiervan in samenspraak met (vak)collega's in het eigen lesgedrag integreren vanuit de verschillende visies op het vak en de vakdidactiek.
  • Op constructieve wijze deelnemen aan groepsbijeenkomsten, constructief samenwerken en een taakverdeling overleggen in het team, afspraken maken en naleven,actief participeren aan het groepsgebeuren, verantwoordelijkheid nemen, reflecteren over en bespreken van eigen inbreng en deze van groepsleden, de eigen(inhoudelijke, pedagogische en didactische) opdrachten en aanpak in team bespreekbaar maken en feedback integreren in het eigen handelen om deze vaardigheden in de latere beroepspraktijk nuttig te kunnen aanwenden bv. bij een vakgroepoverleg.

5. De leerkracht als lid van de onderwijsgemeenschap

  • Waarden i.v.m. maatschappij verbinden aan aardrijkskundige inhouden om aldus met (vak)collega's en leidinggevenden te dialogeren over zijn plaats in de samenleving in het algemeen en over zijn beroep in het bijzonder.

Bij elk van bovenstaande doelstellingen moet de student een correcte vakterminologie hanteren. Bij taken is er ook de talige doelstelling om een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte schriftelijke en mondelinge taal te hanteren.

 

Beoordelingscriteria

De verschillende competentiegerichte doelen worden beoordeeld via opdrachten (zie werkstukken) en vraagstelling (examens) waarin de student aantoont dat hij de inhoud en vaardigheden zelfstandig en in wisselende situaties met inbegrip van de geïntegreerde leerlijnen met toenemende complexiteit kan toepassen door in de (les)praktijk voor

1 de leerkracht als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen

A De gebruikte handboeken en atlassen van het SO functioneel en kritisch aan te wenden.

B Te reflecteren volgens de paradigma’s van het vak en de verwante methodieken te gebruiken in lesfasen.

C Waarden i.v.m. milieu te verbinden aan aardrijkskundige inhouden.

D Vakoverschrijdende elementen aan te wenden in het thematisch werken(MAVO, PAV, CLIL en STEM).

E Een variatie aan creatieve methoden aan te wenden in functie van het lesonderwerp.

F Het Guilfordmodel te gebruiken bij het stellen van (differentiële) vragen of remediërende opdrachten ('verhoogde zorg') met oog voor diversiteit en taalgericht vakonderwijs.

G ICT aan te wenden als actieve werkvorm. 

2 de leerkracht als organisator

A De gebruikte handboeken en atlassen van het SO functioneel en kritisch aan te wenden.

B De aan de paradigma's gelinkte methodieken te gebruiken in lesfasen.

C Milieuwaarden te integreren in lesfasen.

D Vakoverschrijdende elementen aan te wenden in het thematisch werken (MAVO, PAV, CLIL, STEM en het geïntegreerde leerplan AA-NW-TE).

E Een variatie aan creatieve methoden aan te wenden in functie van het lesonderwerp.

 F De herziene taxonomie van de leerdoelen van Bloom (volgens Anderson & Krathwohl, 2001) te gebruiken bij de opmaak van remediërende opdrachten ('verhoogde zorg') en het stellen van verbredende en verdiepende vragen (differentiatie) met oog voor diversiteit en taalgericht vakonderwijs.

F ICT aan te wenden als actieve werkvorm. 

3 De leerkracht als onderzoeker/innovator

A Een variatie aan creatieve methoden aanwenden in functie van het lesonderwerp.

4 de leerkracht als lid van een schoolteam

A Kritisch te reflecteren over het vak en de vakdidactiek en de resultaten hiervan in samenspraak met (vak)collega's in het eigen lesgedrag te integreren vanuit de verschillende visies op het vak en de vakdidactiek.

B Op constructieve wijze deel te nemen aan groepsbijeenkomsten, constructief samen te werken en een taakverdeling te overleggen in het team, afspraken te maken en na te leven, actief te participeren aan het groepsgebeuren, verantwoordelijkheid te nemen, te reflecteren over en te bespreken van eigen inbreng en deze van groepsleden, de eigen (inhoudelijke, pedagogische en didactische) opdrachten en aanpak in team bespreekbaar te maken en feedback te integreren in het eigen handelen om deze vaardigheden in de latere beroepspraktijk nuttig te kunnen aanwenden bv. bij een vakgroepoverleg.

C. Een realistische planning uit te werken om aldus een meervoudige vakinhoudelijke, pedagogische en vakdidactische opdracht tot een goed einde te brengen binnen een opgegeven deadline.

5 de leerkracht als lid van de onderwijsgemeenschap.

A Waarden i.v.m. maatschappij verbinden aan aardrijkskundige inhouden om aldus met (vak)collega's en leidinggevenden te dialogeren over zijn plaats in de samenleving in het algemeen en over zijn beroep in het bijzonder.

Omschrijving Inhoud

Volgende onderwerpen komen in 'Vakdidactiek aardrijkskunde (AL)' aan bod:

  • Analyse van de handboeken en atlassen van het SO.
  • De paradigma’s van het vak en aanverwante methodieken
  • Waarden i.v.m. milieu en maatschappij
  • Vakoverschrijdende elementen en het thematisch werken in MAVO, PAV, CLIL, STEM en geïntegreerd leerplan Natuur-Ruimte-Techniek
  • Variatie aan creatieve methoden (TTG-didactiek)
  • De herziene taxonomie van de leerdoelen van Bloom bij de opmaak van remediërende opdrachten ('verhoogde zorg') en het stellen van verbredende en verdiepende vragen (differentiatie) met oog voor diversiteit en taalgericht vakonderwijs.
  • Kritisch reflectie over het vak en de vakdidactiek en het eigen lesgedrag vanuit verschillende visies op het vak en de vakdidactiek met oog voor differentiatie, diversiteit in taalgericht vakonderwijs
  • ICT-gerichte opdrachten


 

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
De Boeck atlasVerplicht€ 28,30
  • Auteur: De Maeyer, P., Daenekint, D., Merchiers, J., Paternoster, J. & Tibau, G.
  • Uitgever: De Boeck
  • Editie: 2024
  • ISBN-nr: 978-94-647-0629-1
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Vakdidactiek aardrijkskundeVerplicht
  • Auteur: Steegen, A.
  • Uitgever: Antwerpen: Pelckmans Pro
  • Editie: 2023
  • ISBN-nr: 978-94-633-7923-6
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Cursusteksten
Aardrijkskunde vakdidactiekVerplicht
  • Auteur: Bolle, L. & Coppenholle, J.
  • Uitgever: Gent: Arteveldehogeschool
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges4,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd22,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie52,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
 

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk75,00
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk25,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk75,00
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk25,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
 

Afwezigheid wettigen