Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Verheeke Delphine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | component | BS |
OSO/LR07 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin. | component | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- kiezen aangepaste didactische werkvormen behorende bij het vakonderdeel bio-esthetiek en integreren deze op een correcte wijze.
- begeleiden leerprocessen op constructieve wijze, bij het verwerven van de praktijkinhoud bio-esthetiek.
- Raadplegen en verwerken leerplandoelen in de voorbereidingen en planningen.
- Kritisch raadplegen, omgaan en correct vermelden van diverse bronnen.
- Aangepast didactische ondersteuning ontwikkelen en bestaand materiaal correct hanteren.
- ICT integreren in lesopmaak en uitvoering.
- Opstellen van aangepaste evaluatievormen en competentiegericht evalueren.
- Differentiatie binnen de lessen doorvoeren.
De leraar als lid van een schoolteam
- gedragen zich conform het schoolreglement
- nemen op constructieve wijze deel aan gesprekken in de leraarsruimte
- integreren feedback in hun handelen
- drukken zich zowel mondeling als schriftelijk correct uit
De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
- kunnen een gesprek aangaan over onderwijskundige thema's
De leraar als organisator
- voeren de administratieve taken correct en op tijd uit
- De student hanteert bij alle doelstellingen een gepaste, begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte schriftelijke en mondelinge taal
- De student hanteert de correcte spelling bij vakterminologie
- De student verwerft vakterminologie
Beoordelingscriteria
Lesopdrachten voorzien van aangepaste bronnen en leermiddelen.
Zelfstandig lessen bio-esthetiek voorbereiden en met passende werkvormen uitvoeren, voorzien van goed gekozen media en ICT.
Zelfstandig doelen selecteren, die aansluiten bij de lesopdracht, uitgaand van de leerplandoelen en de gekozen leerstof.
Formuleren van lesdoelen die controleerbaar en opdracht gerelateerd zijn.
Zelfstandig leerinhouden passend kunnen verwerken tot het leerlingenniveau waarin zij van toepassing zijn. Zelfstandig gemaakte opdrachten verbeteren en bijsturen.
Verschillende evaluatie vormen ontwikkelen en toepassen.
Omschrijving Inhoud
Lesvoorbereidingen uitwerken met aandacht voor aangepaste en actieve werkvormen, differentiatie, toepassing van ICT, leermiddelen ontwikkelen en competentie gericht evalueren.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.